Gå til innhold

dere som har hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken hund har dere? Er det slitsomt med barn og hund? Går dere tur hver dag m hunden? Går dere på lydighetstrening?

Vi har hatt hund før, men det var før vi fikk barn. Hadde da labrador. Nå vurderer vi en liten hund. Dachs eller noe i den duren. Noen anbefalinger med tanke på rase?

VI ønsker ikke en stor hund igjen pga plass, mange som er redd for den, pass osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Schæfer.

Fikk den som omplasseringshund.. Da var hun 1år.

Hun kunne noe av det grunnleggende, andre ting var hun helt bortevekk på. Jeg har brukt mange timer på å lære henne å ikke bjeffe på hunder, gå pent i bånd og lign.

Hun er blitt veldig flink :o)

Jeg anbefaler å gå på lydighetstrening, gjerne valpetrening først.

Vi var hos en hundtrener og fikk trening der. Alene, slik at timene ble brukt på oss. Dette var det beste for OSS og HUNDEN. Mtp på hennes tilstand da.

Med Daniel og Xena går det supert.

Han er snill mot henne og omvendt. Men, det betyr ikke at vi ikke stoler på de. Og jeg sier DE: For hankan finne på å.. Hente en kniv og fekte rundt seg også blir hun skadet eller truet og velger å bite. BAre ett scenario. Jeg har hørt at dette har skjedd en gang, og hunden gjorde ingenting mot barnet. De er sjelden alene, går jeg på do følger sok oftest BEGGE to etter meg, så da så.. ;o)

Og ja: Går tur hver dag.

Går 4-8ganger om dagen i skogen.

En tur er på 1time MINST.

Hun må ha masse trening, men hun er også veldig aktiv. Hun er en stor hund, ifh til en dachs - så dette er forskjellig.

Bruker klikkertrening på henne, og Daniel får også trene med klikkeren.

Bare dette med å få henne til å sitte. Barn er flink til å trene hunder! Og det er bra, fordi de får et annet forhold. Nå kan Daniel si:

Xena, legg deg på plassen din. Så lusker hun av gårde, og vi setter oss ned og spiser mat.

Veldig morro.

Men, jeg angret på at jeg bor i en leilighet. Etter jeg ble gravid har ikke jeg fått trent henne, siden jeg har vært så kvalm.. =(

Men, det begynner å komme seg, så endelig skal jeg trene hunden igjen. Det blir gøy.

Samboeren har tatt av seg alt, men ikke så flink med klikkeren, hhehe ;o)

Anbefaler deg å gå inn på Canis.no

http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

Skrevet

Jeg har en staffordshire bullterrier. Det er en mellomstor hund.

Vi har veldig god erfaring med barn og hund. Hunden var 1 år når vi fikk barn, og vi var veldig spent på hvordan det skulle gå. Nå er junior 18 mnd, og hunden er 2 1/2. De er verdens beste venner og dilter etter hverandre som knoll og tott.

Men dette blir til hva man gjør det til selv. Sønnen min har skjønt at det er han som skal bestemme, og ikke motsatt. Med andre ord så finner hunden seg i stort sett alt som blir sagt og gjort. Og det er slik det skal være. Det er viktig at hunden skjønner at barna er over de på rangstigen. Ellers kan man fort få et dominanse problem. Dette vil selvfølgelig være enklere når man får hund etter at man har fått barn.

Ja lydighetstrening er et must, og jeg anbefaler det på det sterkeste.

Dette er min 5. hund, og vi har trent lydighet med de alle sammen.

Med han jeg har nå trener jeg i tillegg agility en gang i uken.

Dette er han og min dag sammen, og vi storkoser oss.

Ellers får han en lang tur om morgenen, en litt kortere tur på ettermiddagen og en lang tur igjen på kvelden.

Jeg tror ikke størrelsen på hunden har noe å si om folk er redd den eller ikke. Jeg tror det handler mer om utseende og fordommer mot forskjellige raser.

Eksempelvis er rottweiler og golden retriever like store, men det er få personer som er redd for en golden.

Uansett er jeg enig med deg med tanke på plassen. En liten eller mellomstor hund er som regel enklere å ha med seg overalt.

Jeg anbefaler deg å sette deg nøye inn i egenskapene til hver enkelt rase, sik at du ikke velger en hund du ikke klarer å aktivisere nok. Da ender du opp med en hund som bare blir fortvilet og understimulert.

Skrevet

Tusen takk for masse nyttig informasjon Vålerenga12&Daniel+BIM: 20.04 :o)

Tror nok vi skal bruke tiden fremover til å se, og undersøke muligheter for kurs etc. i nærområdet.

Er det dyrt å ha hund syns du? Labradoren vi hadde før var mer sofahund/kosehund. Gikk turer og slikt,men gikk ikke noe særlig kurs. Lærte henne hverdagslydighet selv.

Denne gangen ønsker vi et mer gjennomtenkt hundekjøp. Og tenker derfor på kurs etc. Er du forresten med i en hundeklubb? Trener du med andre eller alene?

Skrevet

Jeg er også imot kursinstruktører som bruker sitron på hunder. Jeg har lagt meg på den snille metoden.

Godbiter, klikkertrening og masse ros.

Dyrt.. Nja.. :o)

Vi bruker nå 600,- på mat til henne i mnd.

De 4 første mnd brukte vi bare 1200. Bare to sekker på 4mnd, litt lite.. Men, hun trengte tid til å omstille seg, hun hadde dårlig matlyst og lign. Nå er appetitten hennes veldig god. Hun er fortsatt -2-5kg fra den vekten hun _bør_ være på. Men, så lenge hun nå spiser jevnt så er jeg fornøyd.

Jeg bruker også KONG som gjør at hun er veldig opptatt av denne. I situasjoner der vi er på jobb f.eks. Så slipper hun å kjede seg.

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L167

Man trenger jo også bånd og matskåler, men jeg syns det er dyrest den første tiden.

Å gå på kurs koster ca 1900-2200 for ca 8 kursdager jevnt fordelt over en gang i uka eller noe..

Det er klart det koster, men.. Man må ha råd til å ha hund, når man skal ha hund. Man må vite at utgiftene blir større.. =)

I tillegg ville jeg vurdert å kjøpe noen bøker..

Jeg har brukt Klikkertrening for din hund flittig.

I tillegg til 100% hverdagslydighet av Arne Aarrestad.

+ Dempende signaler.

Dette er bøker som jeg har lært mye fra.

Med bare å snu hodet bort (Fra dempende signaler boken) fikk jeg hun til å slutte med den hersens sleikinga i ansiktet som aldri ga seg.

Dempende signaler er signaler som hunder gir til andre hunder. Og du lærer mye som hundeeier, men også hvis du møter en tilfeldig hund som virker redd.

Man skal aldri GÅ RETT PÅ hunden, man skal se hva hunden gjør og deretter ta av dens signaler og vise: "Jeg er ikke farlig. Jeg snur meg."

Etter jeg gjorde det mot en hund som var livredd for mennesker og schæfere, sluttet den hunden å bli krakilsk når han så meg og min hund. :o)

Veldig morro å se forandringer, på selv ukjente hunder.

Nå har jeg satt meg veldig mye inn i dette, fordi jeg hadde en problemhund de første mnd.

Hun bjeffet og virket krakilsk bare hun så en annen hund. Men, det har tatt tid å lære henne, men det har fungert.

:o)

God tålmodighet er viktig. Masse kjærlighet.

I tillegg: Du og samboeren/mannen din må ha en felles linje for oppdragelsen av hunden.

her ble vår hund totalt forvirret.

Samboeren min var den som ikke brydde seg om hun rev litt i båndet og om hun lå i sofaen - jeg hadde en annen oppfatning. Hun viste to forskjellige sider av seg, og hun ble bare helt rar tilslutt.

Måtte ta en prat med samboeren min og si at vi må være enige, hvis ikke går det ikke.

Jeg har heller ikke bur til henne, rett og slett fordi man kan lære hunden å bruke plassen sin. Er man konsekvent trenger man ikke et bur for å stenge hunden inne.

Jeg bruker også veldig mye håndbevegelser.

Det er alfa og omega. Hun skjønner veldig mye av håndbevegelser, ofte trenger jeg ikke å si noe heller. Hun ser det på blikket og på hendene (+ kroppspråk) hva jeg mener...

:o)

Skrevet

tusen takk for nyttige svar begge to :o)

Skrevet

Zalto

Hvordan er staffen din som turhund? Er rasen plaget med hoftesykdommer?

Skrevet

Jeg har en boxer tispe, som er mellomstor. De fleste er redd for henne pga utseende, noe jeg ikke skjønner da jeg mener hun ser helt komisk ut, men sånn er det.

Jeg synes IKKE det er slitsomt med hund og barn, men jeg er vant til å ha hund (denne er boxer nr 4, hund nr 11). Hunden min er 5,5 år og hun var til lydighetstrening og brukstrening da hun var yngre. Det som jeg synes er vanskelig med småbarn og hund, er å få tid til å fortsette å trene hunden, noe jeg liker å gjøre som hobby. Min mann er borte mye, som betyr at jeg må være hjemme med barna. Da jeg ikke kan ha barna med meg i skogen og samtidig konsentrere meg på treningen, så går vi ikke trening lenger. Andre kunne sikkert klarte det, men ikke jeg. Men hunden er lydig, og brukstrening er mest for moro sin skyld, og det kan vi også ta i skogen bak huset (men blir ikke helt det sammen, hvis du skjønner).

Jeg går ikke tur hver dag, det på grunn av en skade jeg har som gjør det vanskelig for meg å gå tur i det hele tatt. Når mannen min er hjemme, så tar han hunden på tur, men det er ikke unormalt at det går en uke eller to mellom turer for henne, men da leker vi med henne i hagen i steden for.

Les opp om forskellige raser og snakk med oppdrettere. Besøk dem også hvis du har mulighet. Noen raser er bedre med barn enn andre, noen er bedre i huset enn andre. En hund som er avlet på å jobbe (border collie, settere, schäfere, generelt alle jakthunder og brukshunder) blir ikke fornøyd til å sitte hjemme hele tiden. Det går an å finne en hund av en rase som vanligvis er aktivt, men som selv er glad for å holde sofaen varm. :-)

Min erfaring er at pass av hunden er dyr, uansett størrelse. Det som teller mer er når på året man trenger pass, og hvor lenge.

Lykke til med planleggingen og alt. Jeg synes det er koselig for barn å ha hund og å lære ansvar for et levende dyr tidlig i livet. Min hund går veldig bra sammen med mine barn, og jeg stoler helt på henne. (Men jeg hadde ikke hatt henne heller hvis jeg ikke hadde stolt på henne....)

Skrevet

start med første spørsmål jeg da:

typehund:leonberger

litt slitsomt siden hunden er 8mnd å bbyen 10mnd

tja går småturer hverdag noen ganger litt lengre,er stor hund så den er litt lat:)

ikke gått på noe lydighetstrening.hun lærer utrolig fort å er selvsikker så hun bjeffer skjeldent å er ganske lydig.

vil si ang størrelse på hund større hunden er så mere selvsikker er den å ikke så uberegnelig,er min mening da.ville abeslutt fraråde deg dachs hvis du har småbarn.å en komentar ang plass vi bor i en forholdsvis liten leielighet å har en svær hund,men hun ligger jo mest når hun er inne.skjønner i forhold til å få andre til å passe da.

Skrevet

Vi hadde hund inntil nylig, og får valp om en uke :-) har en 1åring.

Ja det er mye arbeid med en hund. Uansett størrelse (også med en hund som dachs) må du regne med 1.5-2timer med tur/trening pr dag! To korte turer på 20min + en time på ettermiddag/kveld synes jeg er et minimum. Du må tenke igjennom, greier du å gå fra morgenstresset og være bare deg og hunden i 20min på morran? Hva med om ettermiddagene, når ungene er slitene etter barnehage/skole? Lydighetstreninga er det minste problemet, den kan gjøres ETTER at ungene er i seng ;-)

Du kan regne ca kr 20 000+ første året du kjøper hund. Litt avhening av hva slags rase du kjøper og hvor mye utstyr du trenger å kjøpe inn. Det er f.eks. lovpålagt å ha bur i bilen, du må kanskje ha et bur inne og, valpekurs/lydighetskurs osv. Forsikring koster ca 900 for kun vet.forsikring. I tillegg bør du sette av til et vet. fond, om du ikke kan legge ut for ev. skade ol som ikke dekkes av forsikringa. Missunner ingen å måtte stå og vurdere hunden sin for en "filleskade" som fort kan koste 6000kr, fordi de ikke har råd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...