LisaColli Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 jeg har jobbet samme plassen det siste året. jeg har gått på en turnus med en uke tidligvakt (10-16), og en uke seint (15-20) pluss annenhver lørdag. alle som jobber der, bortsett fra sjefene, må jobbe annenhver uke seint. de siste to mnd har jeg gått på svangerskapspenger, og skal ut i permisjon om en mnds tid. fikk lønningsslipp nå, UTEN noen UB-tillegg for kveldsvaktene mine. på 1 mnd utgjør dette UB-tillegget fra kl 18-20, ca 22 timer. så jeg sendte mail og sa at det var blitt feil, for jeg manglet tillegget. så fikk jeg til svar at lønnen var rett, fordi de lønner meg etter hvordan skjemaet mitt er satt opp. og så sendte de ved en kopi av skjemaet mitt, der alle vaktene mine plutselig er tidligvakter!! og så har de halvert den ene lørdagen min. har de lov til å enre skjemaet mitt når jeg er sykmeldt og skal i permisjon? for hvis jeg hadde vært på jobb, så hadde jeg måttet jobbe kveldsvaktene også, garantert! de sparer jo ikke engang penger på det, siden de får tilbakebetalt alt fra NAV.. dette medfører jo at jeg vil få mindre penger i hele permisjonen min også.......
phantomet Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 Jeg ville tatt en telefon til nav og forhørt meg om dette. Jeg tror ikke det er lov å gjøre slikt, men er ikke ekspert på området.
amy_de Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Vet ikke dessverre, er du med i en fagforening? De har helt sikkert oversikt.
GuttemammaX3 Skrevet 21. september 2009 #5 Skrevet 21. september 2009 Jeg vet ikke hva du mener med skjemaet ditt, men bortsett fra det så skal selvfølgelig svangerskapspengene regnes ut fra de faktiske vaktene dine og den faktiske lønna di... Du bør jo heller sjekke opp hvorfor det ikke er samsvar mellom de faktiske vaktene og hva som står på papiret... Hvis du har alle lønnsslippene dine så er det vel ingen problem å vise hvordan du har jobbet det siste året?
LisaColli Skrevet 21. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2009 de har endret turnusen min fra å jobbe annenhver uke seint, til å bare skulle jobbe tidligvakter! og dette har de gjort uten å si fra, etter jeg ble sykmeldt. hvis jeg hadde vært i jobb, hadde jeg måttet jobbe kveldsvaktene også. så med andre ord da, så har de tatt bort seinvaktene mine, og dermed taper jeg det tillegget jeg skulle ha hatt. fordi de sender inn til lønningskontoret at jeg har turnus med bare dagvakter. jeg har alle lønnsslippene ja..men NAV tilbakebetaler arbeidsgiver, for jobben forskuddsbetaler lønna mi. så jeg får på en måte lønn som vanlig, ikke fra NAV. men arbeidsgiver betaler jo ikke noe for meg, så jeg skjønner ikke hvorfor de har endret vaktene mine, de sparer ikke penger på det uansett. og ja - jeg er organisert. kan vel sende en mail til HK, men det tar sikkert ei stund før jeg får svar.. tenkte bare å høre om noen her vet noe om det
Ajam Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Ikke sikker på hva ub tillegg er, men vanligvis er tilleggene en godtgjørelse. F,eks kvelds, natt tillegg. Jobber man ikke, har man jo ikke noe ubekvemt med slike vakter, derfor trenger man heller ikke tillegg fra arbeidsgiver. Men når du får sykepenger, permisjons penger fra NAv FÅR DU GJ.snitt sum.
LisaColli Skrevet 21. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. september 2009 har nå snakket med tillitsvalgt på jobb, og hun sa at de må si fra 14 dager før turnusen blir endret, noe de ikke har gjort. hun skulle snakke med sjefen som har endret vaktene mine, og ringe meg opp igjen..
LisaColli Skrevet 21. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2009 jo, man SKAL ha UB-tillegget selv om man er sykmeldt, hvis man er satt opp på slike vakter. det vet jeg fordi vi hadde en runde med det tildligere også.. man skal ikke tape penger på å være sykmeldt.
Gjest Skrevet 21. september 2009 #11 Skrevet 21. september 2009 Når man er sykemeldt og/eller i permisjon så får man ikke tilleggene. Det er kun den vanlig timelønna som gjelder selv om man jobber turnus når man er på jobb.
Ksenia & Anjem Skrevet 21. september 2009 #12 Skrevet 21. september 2009 Man får aldri tilleggene når man er sykemeldt eller i permisjon
Gjest mphs Skrevet 21. september 2009 #13 Skrevet 21. september 2009 Jo om det er en del av en fast turnus får man det.
Gjest mphs Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Hum nå ble jeg veldig usikker. Mener sykepeleierne sier stadig vekk at de får tileggene sine når de er i permisjon. Ring og hør med fagforeningen din.
LisaColli Skrevet 21. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 21. september 2009 riktig mphs, man skal få tilleggene selv om man er sykmeldt. når det gjelder permisjonen er jeg usikker, men det skal uansett være ca den samme lønnen som jeg har hatt. et gjennomsnitt av de siste mnd.
LisaColli Skrevet 21. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 21. september 2009 jeg jobber i butikk med tariffavtale. mulig det er annet opplegg for sykepleiere og lignende, men jeg vet at jeg skal ha tilleggene når jeg er sykmeldt, det har jeg også fått tidligere. det jeg reagerer på nå, er at de har endret turnusen min etter jeg ble symeldt, uten å si fra. de har fjernet de vaktene som normalt ville gitt meg rett på UB-tillegg.
Ksenia & Anjem Skrevet 21. september 2009 #17 Skrevet 21. september 2009 Er hvertfall sikker på atdu skal ha 2 ukers varsel før de endre eventuell turnusavtaler Meld deg inn i en fagforening, det er så viktig
LisaColli Skrevet 21. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 21. september 2009 har sendt mail til fagforeningen ja, venter på svar
-carina- Skrevet 21. september 2009 #19 Skrevet 21. september 2009 Håper det ordner seg! ) Jeg er sykepleier og der er det sånn at vi får tilleggene våre, selv om vi er sykemeldt eller i permisjon. Siden dette varierer veldig hos oss regner de ut et gjennomsnitt vi får... Høres veldig merkelig ut at han bare kan endre vaktene dine sånn. Hos oss mener jeg at de har en mnd på seg til å varsle endringer av turnus, iflg arb.miljøloven (eller er det tariff?!). Han kan ikke bare endre vaktene dine sånn (selv om du er i sykem/perm).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå