Gå til innhold

Vanskelig å være stemor!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til 3 flotte barn. To tenåringsjenter og en liten gutt på 4 år. De har forskjellige mødre de to eldste og den lille. Jeg og deres far har et fellesbarn på 1 år.

Problemet mitt er å forholde meg til alt dette; alle følelser og alt det praktiske. Det er mye arbeid. Faren tar ting mer på sparket og bryr seg ikke så om rot og hva vi skal spise når og sånn. Tror han bare vil at helgene skal gå sånn noenlunde bra.

Sliter med rollen min når de er hos oss. De er veldig knyttet til faren. De er hos oss kun annen hver helg . Føler det er vanskelig å ha/få et følelsemessig forhold til de og det å sette grenser og slikt. Jeg vil også at de skal ha oppgaver hjemme, som å rydde rommene etter seg, rydde kjøkken og bad osv osv. Føler jeg blir kun den som går og maser om sånt.

Har tatt det opp med kjæresten min, han er enig og prøver så godt han kan å sette det til live.

Jeg synes også at det er irriterende at hver gang de kommer så hiver de seg i hver sin sofa og gjerne sovner og skal se tv. Forstår at det er mye sånt hjemme men de er faktisk ikke hjemme hos moren når de er hos oss.

Jeg sliter med at følelsene mine svinger så veldig. Jeg har det bra og harmonisk når vi er kun oss tre, men sliter når vi blir familie på seks. Svinger med å prøve å få til noe sammen som en familie kontra det å trekke meg litt unna, finne på noe annet når de er hos faren.

Tips / syn på hva som er lurt / ”Lov”, erfaringer, hjelp!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenåringer er jo gjerne sånn at de slenger seg ned i en sofa og vil se tv, eller sovner. Hva er irriterende med det? Det kommer ditt barn også¨til å gjøre når den tid kommer.

Tenåringer er heller ikke særlig opptatt av at ting skal "arrangeres" i helgene, altså ting de skal gjøre. De liker å styre seg selv i stor grad.

Når det gjelder plikter, bør det være en selvfølge at de rydder etter seg selv på kjøkken/bad/egne rom osv. Men jeg synes ikke de skal måtte f.eks vaske på badet når de kun er der annenhver helg. Slike oppgaver har de sikkert hjemme også.

Du er nok en typisk småbarnsmor som skal styre alt rundt deg. Slapp mer av på organiseringen, og bruk heller tid til å prate med tenåringene. Det tror jeg de setter mer pris på, og slik blir dere bedre kjent.

Gjest mamma og småungene
Skrevet

Bite det i deg, det er relativt skjeldent.

Har det likt som deg, kjenner meg godt igjen, og har innsett det ingenting å vinne på å legge meg oppi ting. Aksseptere situasjonen og go with the flow.

Siden det ikke er plass for meg å sette rompa mi nedpå i stua der de slanger seg over sofaer og sprer tingene sine, på alt de selv ikke ligger, og ikke har jeg sjangs på fjernkontrollen heller, blir det kontoret og soverommet på meg.

Skrevet

Tusen tusen takk for raske og fornuftige råd til meg. Du har nok rett i at jeg organiserer og styrer i vei, men har jo en tanke om at jeg må det for at vi skal ha det fint.

Trenger ikke planlegge og rydde så mye forstår jeg. Deilig. Jeg blir sikkert mer fornøyd av det tenker jeg.

Har brukt så mye negativ energi på dette at det nok er på tide å gjøre ting annerledes ja. Skal slappe av og snakke med barna nå til helgen. Kose oss og legge plikter og sånn vekk.

Og så stikker jeg av på soverom og kjøkken og koser meg alene når jeg vil og ev. når sofa og tv er opptatt. Enig i idet og. At de er der sjeldent og at det kommer alltid andre dager. go with the flow. Den skal jeg ha i tankene om/når det blir vanskelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...