Anonym bruker Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Jeg skal ha en liten fest for snuppa mi, ikke dåp eller humanetisk navnefest, men en liten privat navnefest hvis man kan kalle det det for henne slik at hele familien også de som bor et stykke unna kommer å får se henne. Nå spurte plutselig min far hvem som skal være snuppas faddere, og da ble jeg litt tatt på sengen... Trodde det var i kristen dåp at man hadde faddere jeg... Leste litt på humanetisk forbund sine sider, og der står det at foreldrene må selv velge hvilke rolle fadderne skal ha... Da lurer jeg på, er det noen som ikke har døpt eller har hatt humanetisk navnefest for sine/sitt barn som alikevel har faddere? og i såfall, hvilke rolle har fadderne da? Håper på svar!
Lillepromp blir storesøster Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Heihei:) Selv skal vi ha humanistisk navnefest for jenta vår. Vi skal ikke ha "faddere". Den opprinnelige funksjonen til faddere var vel å ha et ansvar for å lære barnet opp i kristen tro, men dette er vel ikke noe vi gjør nå lenger siden de fleste blir døpt i kirka av tradisjon og ikke pga tro. Faddernes funksjon nå er vel bare å ha litt "ekstra" mye med barnet å gjøre? Hvis noen i familien føler for å være fadder kan dere jo bare gi de den oppgaven? Eller forklare at det ikke er nødvendig?
allegodetingertre<3 Skrevet 21. september 2009 #3 Skrevet 21. september 2009 la innlegget ut på skravle også jeg, og der var det in som skrev noe lignende. At familie og venner som har lyst å følge snuppa litt ekstra opp kan det uten å være fadder/vitne. Føler egentlig at familien er flinke til å stille opp for oss (er alenemor) så har derfor ikke tenkt på dette med fadder i det hele tatt. Tusen takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Jeg har hatt en slik privat navnefest som du skal ha till begge mine to gutter! Et kjempefint alternativ til alt "offentlig", og veldig behagelig å slippe styret med seremonier i hytt og gevær! Har ikke brukt faddere. Tenkte på å gjøre det på et vis, men fant ut at det blir litt dumt om barnet bestemmer seg for å døpe seg senere.. Må jo uansett ha vitner da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå