Gå til innhold

Ømt/vondt bryst - tette melkeganger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har siste døgn hatt veldig ømt/vondt bryst, mest det ene. Lillegutt er 4 mnd, jeg har aldri tidl vært plaget av tette melkeganger/betennelse. Ikke feber, lite rødt område, heller ikke hovent. Kan det likevel være tette melkeganger? Lillegutt har sovet hele natten en stund, de siste nettene fått mat 1-2 gnger per natt. Var på tur igår og frøs nok litt...Sitter her og masserer litt nå, skal ta en varm dusj og bare ta det med ro og amme ofte i dag, tror vel dette er tette ganger, hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er nok det. Husk at du bare må massere når melken strømmer(altså under amming), ellers kan du gjøre vondt verre! Kle deg godt, og amme ofte, og ALLTID smøre inn brystvortene med en dråpe melk etter amming.. God bedring!

Skrevet

I min korte ammekarriere fikk jeg kjenne å tette melkeganger.

Slik merket jeg det: Jeg vil ikke si at puppen ble øm, men direkte smertefull. Det kjentes ut som det lå steiner inni puppene, for det var noen områder som var kjempeharde. Jeg ble heller ikke rød. Men ganske hoven og nesten antyding til blålig.

Du får ta deg en tur i dusjen og stryke forsiktig på brystet :) Varmt vann eller varme omslag kan hjelpe, fikk jeg beskjed om på føden.

Så kan du massere forsiktig på brystet mens du ammer. Man skal ikke massere brystet uten at du ammer :)

Huff, så vondt det er. Ønsker deg god bedring og lykke til :)

Skrevet

Takker for tips, spes det med å ikke massere når man ikke ammer, det var jeg vel ikke helt klar over...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...