Indigo 08-10-13 Skrevet 21. september 2009 #1 Skrevet 21. september 2009 Hei. På besøk fra 1. trimester:) Kanskje litt tidlig å tenke på fødsel allerede, men forrige fødsel var komplisert så det ligger litt i hodet og surrer! Hadde seteleie, valgte å føde vaginalt, men vet ikke om jeg gjør samme valget om det viser seg å bli seteleie igjen! Gutten kom forresten med bena først! Er det andre her som har opplevd det før?? Uff, ja hele fødselen var ganske traumatisk fra a til å. I tillegg sto hodet fast, etter mye om og men fikk de gutten ut. Vi visste ikke om han levde da de sprang ut med han. De lengste 10 minutter i mitt liv før barnelegen endelig kom inn til oss og fortalte at det stod bra til med gutten vår! Og seteklippet mitt verker fortsatt (bare 10mnd siden sist). Hører at sjansen er stor for at det evt. blir seteleie igjen. Litt tanker som surrer selv om det er en evighet til et valg evt. må tas! Andre setefødere her? Hva gjør dere om det blir samme leie igjen? Ks el. vaginalt?
3 tette gutter Skrevet 21. september 2009 #2 Skrevet 21. september 2009 Heisann ! Hadde setefødsel med nr 1 som endte opp i ks, 3 døgn etter vannavgang og med full åpning så var det litt kjipt for å sei det mildt. Grunnen til ks var at det gikk så lang tid mellom riene, så det var ingen veldig dramatikk, og alt vel med både mor og barn. Barn 2 var vaginal fødsel med hodeleie og en flott opplevelse :-) Er no i uke 32 og har en som fortsatt sitter i sete, der er godt med plass så han kan jo snu seg, men tankene spinner veldig no. Vil helst ikkje føde i sete, men med 2 aktive små fra før frister det heller ikkje med ks, så er veeeeeldig i tvil. Veit at de vil gjøre alt de kan for å få meg til å føde vaginalt, så det ender vel opp med det, men får vente til uke 37 for å sjå leie da før avgjørelsen tas... Det er jo godt mulig din nr.2 legger seg fint med hode ned som min gjorde, du får satse på det og ikkje bekymre deg før du må ;-) Lykke til uansett...
Indigo 08-10-13 Skrevet 22. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2009 Hei, takk for svar:) Så bra at det ble vanlig leie andre fødsel og at det forløp seg normalt. Håper jeg får oppleve det! Og at det ikke er noe regel at det blir samme leie igjen og igjen! (Har bare hørt flere som får samme fødselsleier!) Jeg hadde forresten skråleie, som mest sannsynlig ville ende med setefødsel, alt var heldigvis gjort klart mtp mål og slikt. Det gikk jo bra som det som regel gjør:) Har bare ikke lyst å gå gjennom en setefødsel til! Min la seg forresten i skråleie i uke 29, og der lå han godt planta til fødselen begynte! Er vel uansett lettere når plogen har kjørt;) Lykke til med resten av svangerskapet og fødsel!
Sjøkos Skrevet 22. september 2009 #4 Skrevet 22. september 2009 Heisan Jeg hadde seteleie med førstemann..og tok keisersnitt ( fikk bekkenet målt og det var for smalt til en vanlig fødsel) Det gikk helt strålende for meg. Med nr to fødte jeg vaginalt da barnet lå i hodeleie. Er nå i uke 36 og denne gang blir det også "normal" fødsel da tulla ligger med hodet ned. Det er et forholdsvis lavt % antall som føder i seteleie så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for det. Dersom du engster deg veldig kan du få foretatt en ul nærmere termin og da vurdere fødselsmetode utfra tidl. erfaring. Masse lykke til!
enpå3ogenpå1 Skrevet 22. september 2009 #5 Skrevet 22. september 2009 Hei, jeg fødte i seteleie med førstemann. Jeg var kjempeheldig og hadde en drømmefødsel, han lå i perfekt v-stil og det hele var over på 3,5 time etter vi kom på føden. (han var liten og jeg gode bekkenmål) Jeg har vært helt sikker på at gutten i magen denne gangen også skulle ende i setefødsel, men han har faktisk snudd seg og har så godt som festet hodet. De har jo større plass i livmoren når det har vært en derfra før av så det er større sjanse for at de kan snu seg. Prøv alle triks i boka: stå på alle fire med rumpa høyest, akupunktur (det hjalp ikke meg for jeg begynte for sent) og så kom jeg ikke på flere. Mener det skal være en yoga stilling som er bra også? Jeg prøvde også utvendig snuing men han ville ikke rikke seg av flekken. Husk at det ikke er noen som tvinger deg til å føde i sete da. Ihvertfall ikke med den opplevelsen du har bak deg! Ønsker deg lykke til, håper bebisen snur seg
Gjest Skrevet 22. september 2009 #6 Skrevet 22. september 2009 Hei. Fødte første barn i seteleie og hadde en flott fødselsopplevelse! Andre barn ble født i hodeleie og den fødselen var nokså kjip. Venter nå tredje barn som foreløpig (uke 31) ligger "riktig" vei, men håper på en måte at hun snur seg... Tror med andre ord at hvordan fødselen blir ikke nødvendigvis har med hvordan barnet ligger å gjøre. Lykke til - uansett!
Indigo 08-10-13 Skrevet 23. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. september 2009 Joda, har hørt om mange fine setefødsler. Likevel det er ikke til å stikke under en stol at det er forbundet større risiko ved setefødsel. Men betryggende med det store apparatet rundt fødselen da! Både fordeler og ulemper, det som gjør et evt. valg så vanskelig!! Lykke til til deg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå