Gå til innhold

Om uker og overlevelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser på siden min at jeg nå er i uke 23 og at dersom fødselen starter så vil en gjøre alt for at babyen skal overleve. Det er jo kjempebra.Men jeg er jo bare 22+3. Trodde at det var først i uke 24 at de prøvde å redde babyen. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på det samme. Jeg forstod det på jordmor at det var etter uke 24 man kunne prøve å redde babyen om den blir født. Av den grunn skal jeg på ultralyd i uke 24, og de begynner å følge ekstra med på symfysemålet i den uken.

Skrevet

Her er en oversikt som jeg fant på babyverden:

Uker Overlevelse

21 uker 0-4 %

22 uker 0-12 %

23 uker 8-36 %

24 uker 12-62 %

25 uker 31-79 %

26 uker 53-85 %

27 uker over 90 %

30 uker over 95 %

34 uker over 98 %

Skrevet

Tror det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus ang 23 eller 24. Jeg hadd evannavgang på dagen uke 23 og fødte tvillingguttene i uke 23+4. DEtte gikk desverre ikke bra de levde i en og to dager, men de gjorde alt de kunne, 15 stk på fødestua, et skikkelig apparat. Vi ble fortalt at hadde fødselen startet 22+6 hadde de ikke gjort noe for å redde de, ganske brutalt og rått, men en plass må vel grensen gå.

Skrevet

ut fra hva jeg har hørt så varierer dette litt:) ei venninne av meg fødte i uke 22, jenta veide 657 gram, bitteliten ja:) men idag er hun en aktiv 3åring uten noen form for senskader, bare litt liten i høyde og vekt:) så virker som dette praktiseres litt forskjellig:) men, jeg har erfart, at mirakler kan skje:)

Skrevet

Uke 23 er en grense de operer med er jeg blitt fortalt. men det kommer ogå ann på vekten til fosteret. hvis den er over 500gr ved fødsel er det større sjanse for overlevelse. de gjør nok noe om den blir født før uke 23 og er over 500gr om du skjønner, og ser på sjansene som små hvis de er under denne vekten ved fødsel. Håper for all del at alle få gå som lengst :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...