Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Kan noen hjelpe meg med litt info om forliggende morkake. Fikk påvist dette på uttralyd, Er i uke 19 nå. Men det jeg lurer på da, er blødninger et godt tegn fordi den flytter seg eller et dårlig tegn fordi den ligge fortsatt på samme sted? Noen som har peiling.. Og hvordan er det med flyreiser i disse tilfellene...?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Aner ikke - jeg har samme tilstanden, og var ute og reiste med fly hele 5te mnd. Ingen sa noe om at det var et problem. Eneste jeg vet det har vært litt slitsomt med, er at det kan være vanskeligere å kjenne spark fra barnet. Ikke opplevd noe blødninger av noe slag. Er i 8. mnd nå.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Morkaken din ligger forran fødselskanalen? Det var det jeg mente. Jeg kjenner spark godt, Bare lurer på om de som har det får blødninger fordi morkaka ikke strekker seg bort eller om man får blødninger fordi den strekker seg bort... Teit forklart, håpernoen skjønte hva jeg mente...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Nei, var ikke det jeg mente - min ligger omtrent i navleområdet:)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Morkaker som ligger over eller nærmt fødselskanalen er svakere festet og ofte svakere. Jeg hadde det, og blødning jeg hadde i uke 28 ble antatt å være at en bit hadde løsna. Morkaka var svak fra før, og fosteret hadde det ikke godt, og det endte opp med hastesnitt. Det var ikke ment for å skremme, men for at du må gå på ultralyd og få målt morkakefunksjonen og ta de forholdsregler du kan ta. Jeg hadde flere blødninger i løpet av svangerskapet, alt fordi morkaka var svakt festet.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Man skal vel helst ikke ha blødninger når man har forliggende morkake, jeg hadde det under siste svangerskap, og fikk klar beskjed om å komme direkte til sykehuset hvis jeg begynte å blø. Jeg fikk vite at sjansen for ks var stor for de som hadde denne tilstanden( jeg hadde morkake som dekte fullstendig åpningen), nå skulle jeg ta ks uansett, da jeg ikke kan føde normalt. Dette gjorde også til at jeg begynte å blø skikkelig 4 uker før termin, og barnet ble tatt med ks med en gang.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Men i uke 28, var det din første blødning? Jeg skal jo på kontroll igjen i uke 28. Da skal de sjekke om den har flyttet på seg. Og det var da jeg lurte på om hvisjeg fikk blødning så har den flyttet seg fra åpningen. Og hvis ikke ligger den der enda..?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Jeg har også fått beskjed om å komme til sykehuset med en gang om det oppstår blødninger.. Men er det sånn at det ikke er om det kommer blødning men når? Men de av dere hvor den har flyttet seg. Opplevde dere blødninger før ultralyden rundt uke 30?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #9 Skrevet 20. september 2009 Jeg lurer på det samme, fikk satt opp ny time til ul for å sjekke den flyttet seg. Men jeg trodde ikke det skulle blø for at den gjorde det? Den skulle ¨vokse oppover med magen¨
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #10 Skrevet 20. september 2009 Hmmm. De var ikke så flinke til å forklare ting rundt dette da vi var der, og ikke tenkte jeg så mye rundt det heller før jeg kom hjem.. For i 9 av 10 tilfeller flytter den seg jo... Men skjønte ikke det med blødninger.. Men hva med en fysisk tung jobb og flyreiser.. Er det heeelt bra det da? Kanskje det er et godt tegn at man ikke har hatt blødning enda....?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 Jeg hadde mange blødninger før den tid. De visste at morkakefunksjonen sannsynligvis var svekka for barnet var lite, og de hadde også nyligt funnet ut at morkaka hadde trukket seg så langt opp at det var mulig å føde vaginalt. Etter den blødningen i 28 var morkakefunksjonen betydelig svekka i forhold til en halv uke før. Så det var greit at de hadde oversikten, og at jeg hadde tett oppfølging. Takket være flinke folk på sykehuset gikk det veldig fint med den lille. De kan så mye og vet så mye, og det er helt fantastisk hva de får til. Ta kontakt og få tryggheten av å være i systemet, få den oppfølging du trenger. Stol på deg selv, og ta kontakt på akuttmottaket så snart du blir urolig, kjenn etter liv, og følg med på sf målet.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Tusen takk for god hjelp.. Ingen blødninger så langt og i systemet er vi jo.. Og vi skulle komme med en gang det oppstod blødninger. Kan jo snakke litt nærmere med jordmora jeg går til til vanlig.. Hun kan nok berolige meg mer...
Tigerpote Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Jeg hadde morkake som lå foran åpningen på ord ul. For min del var det hele udramatisk, og jeg trengte ikke å ta noen forholdsregler. Jeg hadde blødninger, ble sjekket, og tok det med ro da jeg hadde det, men jeg har ingen svak morkake av den grunn. På ekstra ul hadde den trukket seg fint oppover, og jeg skal etter planen føde vanlig. At du har blødninger har ingen betydning for om den trekker seg opp eller ikke, du har bare større sjanse for å blø dersom den ligger foran åpningen. Og foranliggende og forliggende morkake er begreper som blir brukt om hverandre i følge min jm.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Jeg har skjønt den mest sannsynlig trekker seg bort.. Og har skjønt forskjellen på forranliggende og forliggende.. Og jeg har det siste.. Er ikke kjempestressa rundt det, så lenge frøkna i magen har det bra, spiller det forsåvidt ikke noen rolle om hvilken vei hun skal ut. Men håper det er fra det riktige stedet... Er ganske sikker på at dette går heeeelt fint..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå