Gå til innhold

Skal kontantstøtten bort eller ikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det har vært snakk om det, men blir det noe av?

I såfall når?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bestemt ennå, kommer an på hvilke kompromisser som gjøres når partiene skal lage felles plattform for regjeringssamarbeid.

Skrevet

Jeg tror nok at du kan regne med at den vil forsvinne i løpet av de nærmeste årene. Men det er jo ikke vedtatt noe ennå.

Skrevet

Jeg tror også at det er feil parti i stolen nå for at den skal kunne bestå :/

Har en feeling på at mange av dagens goder for småbarnsforeldre tipper på hell.....

Skrevet

Ja det er jo ARBEIDER partiet som styrer så :( til og med hvordan ukene skal brukes bestemmer de :(

Skrevet

Huff.. ! :( Jeg hadde virkelig gledet meg til å gå hjemme en stundt ekstra etter 2. mann! Syns det er dritt å ha småen i bhg fra 6.30 til 16.10 hver dag! Og så er vi sammen en time og så er det leggetid!

Og det er ikke alle menn som har en jobb der de kan ta ut pappapermison (noen selvstendig næringsdrivende), så den er bare tapt for våres del. Jobber fortsatt for å få det til, men ikke sikkert det går. Valget var et stort tap for oss iallefall, får håpe det tar tid før det blir gjennomført.

Skrevet

opp med humøret.. de er nå ikke så kjappe med å få ting gjort.. vi får bare xrysse fingrene får at dette er en av de tingene som tar lannng tid.. er vel ikke første prioriteten deres... ;)

Skrevet

håper det tar minst 1 år før de får fjernet den...blir så sint med tanken på at de tar dette fra oss!!!!

Skrevet

jeg håper da virkelig den blir. Har ikke noe lyst til å sende mine kommende barn i barnehagen når de er under året gamle. Kan tenke meg å gå hjemme til de er rundt to. :)

Skrevet

Bare av nysgjerrighet... Hvordan har dere da råd til å bare få kontantstøtten ¨på litt over 3000 i mnd?

Jeg kunne godt tenke meg å være hjemme litt lenger, men ser ikke at vi har råd til det....:(

Skrevet

Jeg har en mann som jobber veldig mye som selvstendig næringsdrivende så vi kan klare oss en periode på kontantstøtte + barnetrygd 2 barn. Og så endrer jeg kanskje barnehageplassen til nr. 2 til 50% og vil da få litt kontantstøtte for han også. Han blir 2 år når småen blir født. Men dette er jo snakk om over 2 år frem i tid siden jeg bare er 7 uker på vei, så spørs om vi rekker det, selv om vi kan håpe på at politikerne er trege!

Du kan jo f. eks ta avdragsfrihet på lånet et år, kun betale rente ? Og nå er det billigere med nr. 2 for oss siden vi allerede har handlet alt til nr. 1 så babyutgiftene blir mye lavere denne gangen, selv om vi har økt i familiemedlemmer ;)

Uansett, som sagt, et stort tap! Lille gutt begynte i bhg 16 mnd gammel og var absolutt ikke klar for bhg før det, brukte bare 4 mnd kontantstøtte, og fikk jo uansett ikke bhg plass før hovedopptaket, så syns ikke de kan fjerne den før de har full bhg dekning! Og det har de ikke i Oslo, uansett hva de måtte mene selv!

Skrevet

Håper den blir en stund til!

For min del fatter jeg ikke at ikke flere småbarnsforeldre stemmer Krf. De vil både beholde kontantstøtten og øke permisjonslengden . Med forrigemann var kontantstøtten gull verdt. Jeg tok en ekstravakt i ny og ne, hadde avdragsfrihet på lånet, levde litt på oppsparte midler og litt mer spartansk og sparte pengene til bgh - vips kunne jeg være hjemme litt til.

Og til motstanderne som mener at barna måååå jo i bhg for å få den nødvendige stimuli: Kontantstøtten er tross alt ikke til barna er 7.. Den er for 1 og 2 åringer som absloutt ikke er i barnehage fordi de så inderlig trenger det (etter mitt skjønn).

Hååper i ikke mister den!

Skrevet

Det jeg har lest er at AP ønsker å fjerne kontanstøtten for å heller bruke disse midlene til å foreldre selve permisjonlengden, og gi 100% lønn. Jeg er veldig positiv til dette, og håper de fjerner den. Dette av to grunner. For det første tror jeg, at de stort sett er foreldrene og ikke barna som ikke er klare for barnehage når de er 1 år. Og for det andre, ved å fjerne kontantstøtten vil kunne være med på og integrere innvandrere!

Skrevet

Det må da finnes 100 andre integreringstiltak enn å fjerne ks? Og som andre nevner over, så dreier det seg bare om 1 og 2 åringer. Jeg er av de som også mener at 1 og 2 åringen ikke nødvendigvis har godt av fulltid i barnehagen fra de er så små. Det mangler uansett forskning som begrunner hvorfor de evt skulle ha det så mye bedre i barnehagen. Ikke før de kommer med andre alternativer som gir foreldre valgfrihet er jeg positiv til fjerning av ks. For oss betyr det at jeg kan jobbe deltid og da klarer vi oss på det pluss ks og barnetrygd i de årene barna har rett på ks. Jeg har fått to tette og venter den tredje tette, og de har overlappet hverandre slik at vi har mottat ks siden førstemann fylte ett år. Vi forbereder oss på at ks antakeligvis forsvinner den nærmeste fremtiden og vi må derfor tenke kreativt de neste månedene for å få det til å gå rundt i den perioden jeg skal ha permisjon til neste år.

Skrevet

Eg òg lurer på kven som har råd til å vere heime frå ein 100 % stilling for skarve 3000 kr i mnd. Viss ein har ein mann som tjener så godt at det lar seg gjere å vere heime kan det vel ikkje vere kontantstøtta som avgjer om ein er heime el ikkje. Kunne godt tenke meg å vere heime men kan ikkje bytte 20000 mot 3000......

Skrevet

For oss som må betale sfo og bhg for 3stk til den tid tilsvarer k.støtta i dag omtrent det jeg vil sitte igjen med etter at vi har betalt for barnepass ;)

Da er det null problem å velge å heller være hjemme med kun k.støtten.

Med 2.mann skilte det jo seff et par tusen kroner mer, og jeg valgte å gå ut i jobb. Angrer sykt på det nå! Men slik er det nå bare.

Nå har jeg ikke tatt med feriepengene i beregning. Det er vell kanskje det største tapet for vår del. Å ha en mindtre utbet av feriepengeandel svir når det kommer til ferie. Men etter vår mening er det verdt det!

Å reise på lange (dyre) ferier har vi mange år på oss å gjøre enda :)

Jeg jobber deltid med en skarve lønn på ca 13 tusen mnd. Selv om vi har redusert plass både i sfo og bhg er det rådyrt! Etter skatt hadde jeg ca 10tusen utbetalt, etter at barnepassregningene er betalt vil jeg sitte igjen med ca 5-6tusen. Da er det jo bare 2tusen i mellomlegg. De skal vi klare oss uten. Får heller kutte ut et par kinoturer og drikke vann :D

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor lille gutt ikke var klar for barnehage før 16 mnd?

Skrevet

Hei! :-)

Jeg håper virkelig at kontanstøtten blir!

Har benyttet meg av den 2 ganger før og har planer om det denne gangen også!

Og for å sitere ei som jobber i barnehage:

1 åringer har ingenting i fulltidsbarnehage å gjøre, dei har det aller best hjemme!

Så det er veeldig dumt om AP skal ta fra barna og foreldrene denne viktige tiden!!!! :-(

Skrevet

septbaby09"overtid: Han var ikke klar for bhg da han var 1 år fordi han hadde spiseproblematikk, reflux og søvnproblemer. Hadde oppfølging fra Ullevål, helsestasjonen (spesialist i spiseproblm.) gikk på søvngruppe. Det var mange ting å jobbe med og sjonglere inn i hverdagen, og barnehagen kunne ikke ha jobbet med de tingene.

Jeg har en jobb der jeg må jobbe 100% eller ikke, og da er han 8,5 time i bhg hver dag! Syns det er altfor mye! Problemene har begynt å gå seg til, men det er tidlige morninger fortsatt(det er forøvrig mest mitt problem, kan jo bli utslitt av mindre!!). Etter at han begynte i bhg har han gått ned i vekt, de har ikke mulighet til å følge opp spisingen som jeg gjorde, og dessuten så sover han mindre. Vi får bare håpe at det går seg til, og så får vi håpe at kontantstøtten blir. Syns iallefall at den må beholdes fra 1-2 år i det minste!

Var virkelig et parti som ville fjerne den 2-3 år og doble den 1-2 år, var det SP det kanskje? Hadde det skjedd, kunne også flere ha gått hjemme, og de som ville gå hjemme lenger, kunne ha spart opp halvparten til 2-3år! Noen som vet noe om dette?

Skrevet

septbaby09"overtid: Han var ikke klar for bhg da han var 1 år fordi han hadde spiseproblematikk, reflux og søvnproblemer. Hadde oppfølging fra Ullevål, helsestasjonen (spesialist i spiseproblm.) gikk på søvngruppe. Det var mange ting å jobbe med og sjonglere inn i hverdagen, og barnehagen kunne ikke ha jobbet med de tingene.

Jeg har en jobb der jeg må jobbe 100% eller ikke, og da er han 8,5 time i bhg hver dag! Syns det er altfor mye! Problemene har begynt å gå seg til, men det er tidlige morninger fortsatt(det er forøvrig mest mitt problem, kan jo bli utslitt av mindre!!). Etter at han begynte i bhg har han gått ned i vekt, de har ikke mulighet til å følge opp spisingen som jeg gjorde, og dessuten så sover han mindre. Vi får bare håpe at det går seg til, og så får vi håpe at kontantstøtten blir. Syns iallefall at den må beholdes fra 1-2 år i det minste!

Var virkelig et parti som ville fjerne den 2-3 år og doble den 1-2 år, var det SP det kanskje? Hadde det skjedd, kunne også flere ha gått hjemme, og de som ville gå hjemme lenger, kunne ha spart opp halvparten til 2-3år! Noen som vet noe om dette?

Skrevet

Skrevet

Håper virkelig at vi får beholde kontantstøtten!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...