Gå til innhold

Hvor lang egenmelding har man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to uker igjen til jeg kan sykemelde meg med full lønn, har måtte jobbe 6 mnd før jeg får full lønn når jeg sykemelder meg, nå er jeg gravid og er kjempedårlig, jeg har to uker igjen før jeg kan sykemelde meg.Hvis jeg sykemelder meg før tiden får jeg bare 66% av lønnen min også i permisjonen og det har jeg ikke råd til.Hvordan fungerer egenmelding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egenmelding har jo de samme reglene som sykemelding, får du ikke full lønn med sykemelding får du ikke full lønn med egenmelding heller.

Jeg er i IA bedrift, og vi har 16 dager.

Hvor lenge har du jobba da? Det tar ikke så lang tid å opparbeide seg rett til sykepenger? Sjekk nav.no

Vanlig er vel max 3 dager, 3 ganger i året.

Skrevet

Det kommer litt an på bedriften du jobber i. I en vanlig bedrift kan du være hjemme i 3 dager med egenmelding, og så må du ha sykemelding om du ikke kommer på jobb. Husk at om du er hjemme en fredag, teller lørdag og søndag med. Da er det ofte 3 dager 4x i året. Du må jobbe 16 dager før du får ta ny egenmelding.

Noen bedrifter har avtale om enkle dager, altså du "mister" ikke 2 dager om du er hjemme i bare en, men kan fremdeles bare være hjemme i 3 dager sammenhengede.

I IA- bedrift har du utvidet egenmelding, og kan være hjemme i 8 dager (obs! lørdag og søndag teller). Du har totalt 24 dager i året, og de kan tas enkeltvis eller opp til max. 8 dager. Og du må jobbe 16 dager for å få nye.

Lønna blir jo den du skulle hatt om du var på jobb, og blir betalt av bedriften.

Skrevet

Vi har IA, og da er det 8 dager sammenhengende, 24 totalt for året og sperregrenser på 16 dager mellom fraværene på 8 dager. (helg medregnet i de 8 forøvrig, så det er ikke virkedager)

Ellers er det 3 dager man kan benytte egenmelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...