Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Jeg har ikke trent på 1,5 år, men har nå begynt igjen. Begynte for 2 uker siden ca. Har som mål å trene 4-5 ganger pr. uke. Pleier da å gå 50 min. på sånn cross ramp. Så har jeg et program jeg går igjennom med apparater for mage, armer, lår osv. Jeg er veldig flink med mat i uka. Spiser havregrøt til middag de dagene jeg trener, utenom helgen. Ligger på mellom 1200 og 1400 kcal i ukedagene. Meeeen.. Helgen er vanselig syns jeg. Spiser ikke så mye mat, men sjokolade.. MÅ ha sjokolade fredag, lørdag og søndag. Prøver hvertfall og kutte søndagen, prøver også å ikke kjøpe inne så veldig mye. Tror dere den sjokoladen vil ødelegge hele opplegget? Hvis jeg klarer og kutte ut søndag, vil jeg gå ned selv om jeg koser meg med litt sjokolade fredag og lørdag? Jeg veide 71 kilo når jeg begynte for to uker siden, veide 69 kilo på fredag. Har lyst til å komme ned til 62 ca. Jeg har tidligere slitt med at jeg gir så fort opp, fordi jeg ikke ser resultater, men denne gangen har jeg meldt meg på studio, så da vil jeg hvertfall ikke gi opp. Tror dere jeg vil få resultater av dette?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Jeg tror kanskje du spiser litt vel lite for en gjevn vektnedgang i lengden.. Hadde nok dessuten spist litt mer variert enn havregrøt 4-5 ganger i uken. Et punkt til er å variere treningen, ta litt aerobic eller spinning, eller step eller noe annet innimellom, ikke bare på cross ramp. Sjokoladen ødelegger ikke hele opplegget, kommer jo selvfølgelig an på om du spiser en diger plate eller noen biter. Av hensyn til helse burde du spise variert og sunt, med mye grønt og frukt, og du burde av hensyn til en varig vektnedgang kanskje ikke gå ned så mye som 1 kilo i uka. Mitt råd er spis litt mer, lag deg en skikkelig middag (ikke havregrøt), og kos deg med sjokoladen din
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Jeg har ikke tid til og lage noe annet enn havregrøt, evt. brødmat de dagene jeg trener midt i uka. Ellers spiser jeg mye grønt. Drikker også bare vann, litt juice i helgene innimellom. Men det er ikke fordi jeg ikke kan drikke noe annet, men jeg liker best vann. Ikke er jeg glad i potetgull heller. Så det er liksom bare den dumme sjokoladen! Men denne gangen skal jeg ikke ha dårlig tid med å komme meg ned i vekt da, skal prøve å ta det litt mer med ro enn sist jeg gikk ned. 5 kilo har sneket seg på på 1,5 år da. Om det er mye aner jeg ikke, men jeg ville jo ikke ha dem på =P Har tenkt og prøve spinning og corebare (?) etterhvert, men vil komme litt inn i det først. Liker aerobic, men eier ikke koordinasjon, så føler ikke at jeg kommer inn i det. Takk så mye for svar! )
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Dersom du trener så mye trenger du å spise mer variert mat. Du trenger mer proteiner, havregrøt kan du spise til frokost, men til middag trenger du mer proteiner. Kjøp Fjordlandmiddag dersom du ikke har tid, eller kok ris/pasta og ha oppi ferdig stekt kyllinkjøtt eller kokt skinke. Ellers kan kcal-inntaket ditt ligge på 1500-1700 kcal daglig når du trener så mye.
Ireyna Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Det er egentlig bare tull å si du ikke har tid til noe annet enn havregrøt. FInnes mange ting som ikke tar lengre tid enn det tar å koke opp havregrøten.. Ta deg en titt på matprat.no og superraskt! Du bør helt klart spise noe annet for å få i deg næringsstoffene du trenger, ellers kan du få mangelsykdommer! Husk også å drikke 2-3 liter vann om dagen Du får til det du vil
Hulda77 Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 For det fyrste, eg vil ikkje utrope meg sjølv til å ha peil på komboen slanking og trening. Så ikkje oppfatt mine innspel som råd. Berre tenkte å seie kort det eg tenkte når eg las innlegget ditt, HI. Du må eta proteinar!! Havregraut er vel og bra, men det er jo kun karbo. Sjå på kosthaldet ditt, sjå om du kan kutte ned på karbohydratane. Alle måltid bør innhalde karbo, feitt og protein. Om du har tid til å koke deg havregraut, har du også tid til å lage deg ein omelett. Gjerne med ekstra eggekviter (får opp proteininnhaldet). Et dette i lag med brokkoli, tomat, squash etc. eventuelt litt (LITT) brøt/knekkebrød. Kanskje ris, men aldri meir bør du innta kvit ris. Gå for brun ris, eller middagsris med villris. Er trass alt betre. Pasta bør du vera varsam med. Ja, ver varsam med kveitemjøl. Ha middagar i frysaren. F.eks. fisk og ris, eller karbonadedeig og ris. Grønnsaker til. Ikkje ver redd for å eta godt med fisk/kjøtt/kylling. Hadde eg vore deg, hadde eg droppa å telle kaloriar. Hadde heller fokusert på måltidssamansetning. Et ofte, gje kroppen din berre det han treng. Ikkje alskens dritt. Smoothie er digg. Kjøp deg proteinpulver. Yes, det er også bra for damer Kokosfeitt aukar faktisk forbrenninga di. Så sørg for å få eit par, tre spiseskeier per dag. Nøtter er nam for kroppen din. Et ofte så unngår du å sprekke på sjokkis. Mange har nytte av å gå over til mørk sjokoloade. Ta eit par bitar etter middag, gjerne dagleg. Du høyres ikkje veldig overvektig ut, så sant du ikkje er 145 høg. Derfor bør du heller satse på å leggje om til eit prima kosthald som du kan halde på sikt. Kroppen din vil digge seg Kosthald har meir å seie enn trening. Bra kosthald + trening er sjølvsagt toppers. Få orden på kosthaldet. Begynn forsiktig med trening så du ikkje psykar ut. Innarbeid vanar. Vurder å investere i personleg trenar. Kostar ikkje all verda for ein time per veke. Vil halde motivasjonen oppe. Du vil få råd og vink for resten av veka. Truleg kan du også få tips om kosthald.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Tusen takk for fine svar, gode tips og råd! Grunnen til at det har blitt havregrøt er fordi det liker både sønnen min og jeg. Har vi brødmat så er det fisk og egg som oftest er pålegg. Men klart, fjordland kan vi jo ta en gang i blandt. Skal også sjekke ut matprat litt mer. Skulle gjerne variert litt mer ja, men jeg har en sønn som er superkresen. Så jeg "gidder" ikke lage middag bare til meg. Men jeg skal ta til meg det dere har skrevet ned, så skal jeg få orden på dette! Syns ikke detta er så lett som det høres ut som, vil jo ha en sunn og veltrent kropp =D Takk igjen )
Hulda77 Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Anar ikkje kva du skal gjera for å få barnet ditt til å like fleire typar mat... Men... han har jo også godt av å eta balanserte måltid! Så fint at du et skikkeleg pålegg. Hugs berre å lasse på med fisk/egg. Tenk at brødskiva er eit underlag til pålegget, er pålegg du skal ha mykje av Brødet som er å få kjøpt på helsekosten (Ezeikelbrød trur eg det heiter) er veldig bra pga. innheld bønner og spira korn. Dette i kobinasjon gjev fullverdig protein. Smakar supergodt faktisk (og eg liker ikkje rugbrød og andre "sunne" brød). Det einaste som er kjipt med å eta slik, er at det er dyrt.... Er jo all pastane og det billege brødet (basert på omtrent 100% kveitemjøl) som får prisen ned... Og avokado!! Masse sunt feitt! Eg forstår deg så godt! Er absloutt ikkje enkelt å bli sunn og veltrent. Å få ein skikkeleg trent kropp, tek masse innsats. Treninga må gjera vondt...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #9 Skrevet 20. september 2009 Han er bare 2,5 år gammel, så etterhvert så vil han vel spise litt mer mat, forskjellig mat. Vi har ofte fisk, ris (enten fullkornsris eller villris), rå, kokte eller wokgrønnsaker. Det han spiser av dette er svært lite. Får han pølse så går det ned på høykant. Kylling spiser han nesten ikke, det har vi nesten hver helg. For han spiser heller ikke annet rent kjøtt. Kjøttdeig går heller nesten ikke ned. Så derfor føler jeg at et brødmåltid med makrell i tomat er vel så godt som middag for han. For han elsker fiskekaker på skiva, makrell i tomat og egg. Men de har middag 2-4 ganger i bhg. Da spiser han godt av alt, for han er så sosial av seg. Derfor har det med middag sklidd litt ut hos oss, for jeg vil ikke lage to middager hver dag. Hender også han får et middagsglass, for det liker han så godt. Hehe dette skle litt ut da, men derfor har middagene blitt som de har hos oss (brødmat er alltid med grovt brød da). Men takk for gode svar Hulda77! Jeg prøver stadig, så håper jo han etterhvert spiser mer og mer også hjemme. Men jeg skal prøve og slutte med kcal telling, men det er ikke lett. Holdt på altfor lenge. Tror bare det er kcal som gjelder, men det er feil har jeg skjønt =P )
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #10 Skrevet 20. september 2009 Forbrenn mer kalorier en du spiser.... Men samtidi pass på å få i deg det du trenger, ofte hjelper det å bare droppe snopen.
Hulda77 Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 Hei HI Høyres ut som sonen din får bra mat Er einig med deg i at han har betre av grovbrød med bra pålegg enn småpirking i middag han ikkje vil ha. Men kanskje andre vil innvende at det er feil at ein 2-3 åring skal diktere middagsvalet i heimen. Eller koma med råd og teknikkar på korleis bevege han mot å eta meir variert, også heime. Kva veit eg. Veit heller ikkje om pølse er bra eller dårleg mat, eg da. Må sjå på innhaldslista for å avgjera det. (ja er vel litt nerd på dette med kva maten inneheld Har aldri hatt pølse her i huset pga. vi vaksne ikkje liker det. Men snuppis har fått det 2 gonger alt (bursdag og barnehagetur). Ho likte det godt Det fine med å eta balansert (og ikkje vera redd for feitt, gjerne lasse innpå med sunt feitt, godt med protein, og passe med karbo), er at kroppen etterkvart "seier frå" sjølv kva han vil ha, og kor mykje. Er som med bilen det. Best med riktig bensin Lykke til!! Masse bra bøker i bokhandelen. Har av andre høyrt skryt om boka "kjernesund familie" (men har ikkje sett boka sjølv).
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Ja det er det. Han skal jo ikke bestemme hva vi skal spise hver dag. Men siden vi har brødmat/havregrøt 2 dager pr. uke ca. så føler jeg ikke han gjør det. Jeg trener 2 ganger i helgene også, å da har vi vanlig helgemiddag. Da får han bare spise det han vil, men da er det også litt mer av hva han liker, som f. eks. noisettepoteter. Men som sagt, han er bare 2,5 år, å jeg prøver fortsatt flere ganger i uka med middag. Så satser på at han snart vil ha mer forskjellig type kjøtt, og tilbehør. Men tror jeg skal lese meg litt mer opp på hva mat faktisk inneholder da, jeg har til nå kun tenkt på kcal og fett.. Jeg vet i allefall at mye av det jeg vokste opp med som da var sunn mat, ikke er det lengere! Som poteter, ris, banan og annen frukt.. Takk )
Agehya Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Vær obs på at det er mange kcal i havregrøt. Det finnes mange gode kokebøker for barn, med enkle, gode retter, kanskje du kunne kikket litt i dem. Ellers tenker jeg litt på at jeg ikke tror han kommer til å spise mer variert av seg selv, men du må prøve å venne han til forskjellig mat. Pølser går bra om du selv er litt forsiktig. Velg gjerne kyllingpølser o.l. med mindre fett. Du kan jo f.eks. ha biter av pølse og kylling i wok, og så spiser han det han vil. Jeg vet om barn som kun spiser kyllingkjøttdeig, men rører ikke vanlig type. Har du mulighet til å fryse ned middag, så er jo det en raskt. Har du mulighet for å trene litt senere på kvelden, slik at du har bedre tid til å konsentrere deg om han og maten? P.s. Banan er faktisk sunt i begrensede mengder. Mange vitaminer og mineraler, og supert som "pick me up" etter trening. Bare ikke spid for mye.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Det har vært mye styr med sønnen min og maten. Men jeg prøver jo..!Det er kun 2 dager pr. uke vi har havregrøt evt. brødmat til middag. Ellers går det jo i vanlige middager. Ja, vet at det er en del kcal i havregrøt. Nei, jeg har ikke mulighet til og trene seinere på kvelden. Men det er jo kun snakk om 2 ettermiddager/kvelder i uka. I helgene så er det trening på dagtid. Han spiser kalkunpølser. Kyllingkjøttdeig spiser ikke jeg, men jeg pleier og ha svinekjøttdeig, eller karbonadedeig. Men jeg servere samme mat som jeg spiser, å håper han han etterhvert vil venne seg til kylling og annet rent kjøtt, samt ris og poteter. Han er vanskelig når det kommer til mat, å jeg har slitt ganske lenge. I tillegg så har han store mandler, så det er nok ubehagelig, hvertfall når de er betente. Jeg er egentlig bare glad han spiser, for har slitt med å få vekta til å gå oppover. Hehe men nå skle hele innlegget litt ut her. Veldig glad for å få innspill i forhold til sønnen min og mat altså. Men jeg har prøvd ganske mye forskjellig. Mer mas fra meg tror jeg ikke hjelper. Tror bare jeg må tilby vanlig mat, så spiser han vel mer etterhvert. Det har alltid vært et problem. Men han er periodespiser (om jeg kan si det, å spiser godt i bhg.) Vi er under oppfølging av sykehuset pga. mandlene. Takk for svar!
Agehya Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Da tipper jeg at appetitten hans kommer om de fjerner mandlene. Lykke til, og håper de gjør noe med det.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #16 Skrevet 20. september 2009 Ja du tror det? Det hadde blitt en helt ny hverdag for oss altså.. Men er mandlene til plage også når de ikke er betente? Jeg ser de er store hele tiden, men når han har betennelse så er det nesten tett. Han har ikke hatt betennelse siden jan., men får han like store plager i år så tenker jeg de tar dem. Men de syns han var litt liten i vinter. Takk så mye for svar og lykkeønskinger )
Agehya Skrevet 20. september 2009 #17 Skrevet 20. september 2009 Jeg vet om barn som har snudd helt om etter mandlene har blitt fjernet, så det virker slik. Har hørt at de fjerner store mandler selv om barnet ikke er så veldig plagd med betennelse, så det kan nok plage han litt. Satser på at alt blir bedre da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå