Gå til innhold

Dere som har litt peiling på langtids-sykmelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...håper noen kan svare på følgende:

Jeg var sykmeldt i flere måneder før jeg ble gravid. Det blir ett år om noen uker, dvs makstid. Planen har jo vært å gå ut i jobb nå i høst, men pga forskjellige omstendigheter i svangerskapet blir jeg anbefalt av lege/jordmor å ikke jobbe.

Hvordan blir dette for meg da, hvis maksgrensen er nådd, og jeg fortsatt ikke kan jobbe? Er bare halvveis i svangerskapet, så det er jo en stund igjen til permisjonen begynner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da går du over på rehabiliteringspenger, som er 60% av inntekten din (som du får utbetalt).

Skrevet

Snakk med legen din om det. Dersom det er f.eks yrket ditt som gjør at de sier det er best du ikke jobber, har du muligens rett på svangerskapspenger. Det er full lønn, men er litt usikker siden sykepengetiden din snart er ute. Ellers blir det vel rehab.penger.

Skrevet

Vil tro at det gjøres en vurdering i forhold til om det er trolig at plagene dine går over etter svangerskapet eller ikke. Hvis du har en sykdom som er uavhengig av svangerskapet og som gjør at du ikke kan fortsette i din nåværende jobb vil jeg tro at yrkesrettet attføring kan bli vurdert, evt rehab.penger.

Uansett bør du bestille time hos legen din i morgen. Tid tar tid i det offentlige systemet og i ventetiden forsvinner pengene..

Skrevet

Hmm... i verste fall får jeg vel bare prøve å jobbe igjen, selv om jordmor ikke synes jeg skal det. Hvor lenge må jeg da evt. jobbe før det kan bli aktuelt med ny sykmelding, er det 14 dager?

Skrevet

Hvis du har medisinsk grunn til at du ikke kan jobbe så mister du ikke rettighetene dine om du ikke går tilbake til jobb. Er du syk så er du syk.

Skrevet

Hvis du har vært sykmeldt i ett år, så må du jobbe i 6 mnd før du har krav på sykepenger på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...