Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Dersom de liker maten og det ikke er lesset altfor mye på tallerken selvfølgelig?
blond Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 De må spise til de er mette. Noen ganger er det andre ting som frister mer enn maten og da får de beskjed om å spise opp restene. Det hender også at de tar en spisepause og så fortsetter å spise, slik er det gjerne hvis de ikke klarer konsentrere seg om å spise.
Mom2Two Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Nei, her kan alle stoppe når de er mette. Tvinger aldri i noen mat hvis de er mette. Men det er klart at ungene kan ikke komme å be om noe annet 5 min etter at de har gått fra en full tallerken med mat de ikke har smakt på.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Nei, aldri. Og dette kommer av at jeg selv alltid har hatt det slik at jeg blir så plutselig mett, at å få ned en bit til vil føre til at jeg spyr. Derfor vet jeg hvordan det kjennes, og vil ikke at mine barn skal oppleve da å bli tvunget til å spise opp. Og dette har ikke med om jeg liker maten eller ikke. Det er bare slik min kropp fungerer. Da tenker jeg at andre, også mine barn, får vurdere dette selv. På min tallerken ligger det alltid igjen litt. Og det har vært slik hele mitt liv. Jeg slapp å spise opp alt hjemme da jeg var liten, også. Aldri tvang i forbindelse med mat.
camilla^ Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 De spiser til de er mette. Har de spist veldig lite, eller ikke har "tid" til å spise, så må de spise 5skjeer osv. Da pleier resten og gå av seg selv til de er mette.
Tante Blås Squaw Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 De spiser seg mette, det holder )
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #9 Skrevet 20. september 2009 Nei de MÅ ikke spise opp salt, men de får ikke noe annet. Det ene barnet her nekter å spise fordi det tror det ikke liker maten fordi det aldri har smakt det før. Da kommer det ofte etter 2 min og ber om brødskive. Da er det nei. Samtidig... Orker man ikke mat, orker man ikk e dessert. Dette gjelder både voksne og barn.
Ronja&Odin Skrevet 20. september 2009 #11 Skrevet 20. september 2009 styggeste jeg vet er og tvinge i barna mat når de er mette.. vet hvor ubehagelig mett jeg kan bli selv... syns det er like ille som og slå over fingrene når de gjør noe galt... stakkars
Gjest Månefuglen +2imagen Skrevet 20. september 2009 #12 Skrevet 20. september 2009 Nei!! Husker med gru at jeg måtte spise opp maten da jeg var liten - som jeg ble forsynt med - gjerne røkt kjøttpølse som jeg ikke likte da eller nå og jeg satt der og maten ble bare større og større i munnen min..... Så her spiser man til man ikke vil ha mer mat...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Hvis det ikke er lesset for mye på talerkenen må de stort set spise opp uansett om de liker det eller ikke. Heldig vis liker de nesten alt så det er ikke noe problem.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 20. september 2009 #14 Skrevet 20. september 2009 Nei, her spiser vi til vi er mette. Husker fra jeg var liten og de som maste sånn på at jeg måtte spise opp maten min, måtte jo bllir stor og sterk. Huff. Hvor mange ganger gikk jeg ikke fra bordet kvalm og med magevondt fordi jeg hadde spist for mye! Mener man skal stoppe å spise når man er mett og liker IKKE at man MÅ spise opp maten sin. Lærer lillemor å forsyne seg i små mengder så spiser hun til hun ikke orker mer.
Gjest losen Skrevet 20. september 2009 #15 Skrevet 20. september 2009 Nei, men de får mat på tallerken, og litt av alt. Har en 3 åring nå som helst bare skal spise pasta eller kun ris, det er litt slitsomt, men når det også ligger grønnsaker og kjøtt på tallerken så blir det spist det også, som oftes.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #16 Skrevet 20. september 2009 Nei, spiser selv ikke opp alt hver gang heller, er man mett så er man mett.... Ingen grunn til å tvinge i noen mat man ikke orker, man blir jo som regel uvel da...
Gjest Skrevet 20. september 2009 #17 Skrevet 20. september 2009 Nei, selvsagt ikke. Vil at de skal ha et godt og sunt forhold til mat. De er barn, de klarer som regel ikke å selv beregne når de vil bli mette slik vi voksne gjør, og smaksløkene deres er i utvikling, så det de likte sist uke er ikke sikker de liker den dagen. Her får de alt oppå fatet med mindre det er noe som de har smakt på mange, mange ganger og vi vet de absolutt ikke liker og så velger de selv om de vil spise det og hvor mye de vil spise av det. Å tvinge i barna mat, og mat de ikke liker er i mine øyne veldig slemt gjort...
Kongeørna Skrevet 20. september 2009 #18 Skrevet 20. september 2009 Nei. Krigen er over, men vi henger litt igjen i sånn hungersnødteori her til lands. Ikke is før middag, er jo en av dem. Spise opp all maten er en annen. I vår overflod får ungene i seg næringsrik og variert mat uansett, og vi gjør dem en bjørnetjeneste ved å tvinge de til å spise mer enn de orker. Det har de ingen nytte av resten av livet!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #19 Skrevet 20. september 2009 Nei, de spiser til de er mette.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #20 Skrevet 20. september 2009 NEI! Gjør det ikke alltid selv så da må heller ikke barna gjøre det. vanvittig dårlig pedagogikk å tvinge barn til å spise dersom de ikke vil ha mere! Barn må selv lære og kjenne etter når de er sultene og når de er mette. Den lærdommen får de ikke av foreldre som tvinger de til å spise opp!
ape Skrevet 20. september 2009 #21 Skrevet 20. september 2009 Nei! Spiser det de orker. Pleier å måtte motivere eller mase litt dersom det er nye ting på tallerken og de ikke vil smake. Men tvinger aldri til å spise opp.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #22 Skrevet 20. september 2009 Nei, jeg tvinger aldri sønnen min til å spise opp, men jeg oppmuntrer han til å gjøre det. Men så passer jeg alltid på at jeg ikke fyller tallerken hans med for mye. Ikke mer enn det jeg vet at han klare å spise opp.
Bunnies by night Skrevet 20. september 2009 #23 Skrevet 20. september 2009 Mat og tvang hører ikke sammen. Det er viktig å bygge opp et godt forhold til mat. Alle må smake på det som er på tallerkenen, så får de velge selv om de vil spise mer eller ikke. Det vanker ikke noen annen mat dersom de velger å ikke spise, så da må de heller være sultne fram til kveldsmaten. Måtte selv sitte ved bordet til alt på tallerkenen var spist opp... selv om det tok tre timer... husker det som det var i går. Fryktelig følelse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå