blond Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Vi er midt i den store lammesesongen, men enda har vi ikke hatt fårikål. Det har ikke vært vær til det enda, synes slik middag hører hjemme på dager som er kalde.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Hadde fårikål forige søndag. Men det var av kjøtt som har lagt i frysern siden i fjord tror jeg. Uten at det spiller noen rolle;)
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 ohhh yeeeees.... her spiser vi lam, så det *tyter* ut ørene...hehe:) har spist fårikål 3 ganger i høst allerede:) men så bor vi i et av landets største saue kommuner, så kjøttet kommer tidlig.... også er det farlig godt:)
blond Skrevet 20. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2009 Kjøttboller av lammekjøttdeig og moussaka er veldig godt med lam, det fungerer også bra med lammekjøttdeig i lasagne!
Agehya Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Jeg pleier å hamstre lam om høsten, så vi spiser det hele året. Har en jente som er vill etter lammekjøtt, og vil helst ha det hele tiden. Men må innrømme at selv om jeg kommer fra en sauebondefamilie, er jeg ikke særlig begeistra for fårikål. Går helst i lammefrikasse her.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 Nei, vi har ikke startet med lammematen enda. Men blir nok får ikål en dag snart tenker jeg. Også gleder jeg meg til å kunne fylle opp igjen frysen med masse godt lammekjøtt. Betillt et helt lam av svigerfar som vi får når han ha fått sitt til slakteriet.
Tokatter_USA Skrevet 21. september 2009 #7 Skrevet 21. september 2009 Jeg er jo oppvokst i Norge, men dette er helt nytt for meg. Jeg har spist fårikål, men jeg visste ikke at det var en bestemt sesong for det. Hvorfor lam bare om høsten? Blir de ikke født om våren? Må de bli en viss størrelse før de slaktes? Hvor bor dere, hvor lam er så vanlig å spise? Det er så mye jeg ikke vet om Norge....
Lene~mor til tre Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Nei vi spiser ikke fårrikål, er ikke noe spesielt glad i lamme/saue kjøtt.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 her i heimen har vi hatt fårikål til middag 4 ganger alt......mmmm må ha det, bare må ha det er bare å hive innpå mens man kan spør du meg hehe. har folk rundt meg som sverger på å ikke spise fårikål før 24 sept. (fårikålens festdag) men slikt bryr jeg meg fint lite om. Andre sverger på å spise fårikål bare en til 2 ganger i året.....WHY???? sauen er slakta.....spiiiiis hehehe og snart kommer jo det nyyyydelige pinnekjøttet og HERLIG nei her skal det spises sau til det tyter ut ørene, fra august til januar MINST hehehe
blond Skrevet 22. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. september 2009 http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/faar-vaatt-for-faarikaal-2899516.html Her er litt av svaret på spørsmålet ditt. Lammekjøtt er absolutt en sesongvare, det var helt umulig å få i juli og august. Det gjelder å hamstre, hehe.. Man kan få kjøpt dielam tidlig om våren, det sier seg vel selv hva dette er.. Man kan få kjøpt lammelår før påske, men dette er gjerne frossent. Det er noe eget ved ferskt lammekjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå