Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, bare lurer på en ting angående foster med downs syndrom. Er det noe man finner ut av/ ser på ultralyden. Eller kan det like greit komme som ett sjokk når ungen kommer ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få en mistanke på ordinær ultralyd, og ta ytterligere undersøkelser i forhold til dette. Blant annet har det noe med forholdet mellom hodeomkrets og lengden på lårbenet å gjøre med tanke på downs.

Det finnes jo en del andre kromosomfeil som kan gi ulike symptomer, hvorav noen kan fanges opp på ul. Blant annet noe med hjertet og nyrefunksjonen, som kan avspeiles i mengde fostervann, manglende utvikling av armer/bein, manglende utviklede øyehuler, osv, osv.

Noen av oss (meg pga alder) har fått utvidet ultralyd i uke 11-12 pga økt fare for kromosomfeil hos fosteret.

Jeg jobber innen dette feltet, og vil bare si at det er mange ting som er verre enn en kromosomfeil! Disse barna har ofte sterk livsvilje og en svært god livskvalitet, og det er vel det vi alle ønsker oss av livet! Selv om vi selvfølgelig ønsker oss et barn med de beste muligheter til å leve et "normalt" liv.

Skrevet

Det blir ikke sjekket på UL i uke 20. Det er ikke standard i Norge. Man er redd for et sorteringssamfunn. Tror de som er over 37 får tilbud om en slik undersøkelse i uke 13. Da det er øket risiko for ulike sykdommer.

Så ja, man kan bli overrasket.

Skrevet

Man kan da evt ta en privat ul i uke 11-13 å sjekke nakkefold, neseben etc for å sjekke det. De sier det er den beste tiden å oppdage dette på. Så på ul i uke 17-20 er det for sent å se det.

Skrevet

For sent for nakkefold, men ikke for lårben/hode og andre ting.

Skrevet

Så flott innlegg, Bidleba&lille! Tydelig at du vet hva du snakker om- ulikt noen av de andre som svarer...

Skrevet

Hei.

Jeg var 27 år og gravid, var på ordinær UL + noen til uten at noe ble oppdaget, alt så helt "normalt" ut.

Fikk en nydelig liten gutt og vi var overlykkelige :-)

Da 3 dag kom og vi skulle reise hjem fra sykehuset hadde vi den obligatoriske sjekken hos barnelegen. Det var da det ble oppdaget, barnelegen var en som hadde jobbet endel med Downs barn og hun fikk misstanke om at gutten vår hadde Downs syndrom...

Det var et forferdelig sjokk, ingen på sykehuset, jordmødre, leger, pleiere osv. hadde sett dette.

Det ble tatt blodprøve og dagen etter fikk vi bekreftet at gutten vår har Downs.

Det var en tøff tid, den første tiden; MEN han er helt frik, har ingen tilleggskomplikasjoner og bare den beste babyen i hele verden.

Vi ville aldri ha vært foruten han.

Så ja jeg er veldig glad for at det ikke ble oppdaget på ordinær UL. Barn med Downs oppdages i ca.50% av gangene på ordinær UL, da pga. f.eks: hjertefeil ol. Det må da tas ekstra tester for å finne det ut.

Resterende 50% kan man ikke se noe på UL.

Skrevet

Vi bare si at for min del er ikke tidlig ul med tanke på downs og andre kromosomavvik gjort for å ta abort. Men det er noe med å være forberedt, for å kunne vite på forhånd der hvor det er mulig.

Alvorlig hjertefeil som er uforenelig med liv ville vært en langt værre beskjed for oss å få enn downs. Bare så det er sagt!

Lykke til med godgutten din, Bomsedeisi! Du har et barn som vil nyte livet uten å bry seg om de små fartsdumpene som vi andre er så opptatte av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...