Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting her, hvis ungen har downs syndrom. Er det noe man finner ut av/ ser på ultralyd?? Eller kan det like så greit komme som ett sjokk når ungen kommer ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man spesifikt skal se etter slike kromosomfeil så må det tas ultralyd mellom uke 11-13. Da kan man måle nakkefolden som ofte er fortykket hos de med kromosomfeil eller andre avvik.

Downs er ikke enkelt å oppdaget på ultralyd fordi de har ingen spesielle særtrekk man kan lete etter som vises på ultralyd, det blir helst sjekket dersom babyen feks har hjertefeil eller at babyen slutter å vokse underveis.

Jeg har gjennomgått et helt normalt svskap med en sønn som hadde trisomi 18 (Downs er også en trisomi). Vi visste ingenting på forhånd til tross for at jeg var på 10 ul + 3D ul. Og han hadde en gedigen hjertefeil.

Jeg syns da det var greit å ikke ha visst noe at han var dødelig syk. Hadde vi visst det hadde vi måttet ta et umulig valg eller gått igjennom et veldig traumatisk svskap. Samtidig kan det være greit å vite på forhånd og således være mer forberedt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...