Gå til innhold

ang aleneforsøreger og bidrag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er foreldrepenger og fødselspenger det samme? og i så tilfelle får man da fødselspenger og overgangsstønad samtidig ..altså 15000 netto (i mitt tilfelle)i fødselspenger+7000 tusen i full overgangsstønad? itilleg til barnebidra som er 1090(bf er student)+utvidet barnebidrag som er 657 kr ganger 2.og evt botillegg..

Vil da regnestykke se slik ut?

utvidet barnebidrag: 1314-

barnebidra: 1090-

Full overgangsstønad: 7000-

fødselspenger: 21340-brutto

tilsammen: 30770- brutto

Videoannonse
Annonse
Skrevet

full overganstønad er 11 500.

du mister 40 øre av overgansstønaden pr kr du tjener

Skrevet

Ok ..hvor mye overgangsstønad skal jeg ha da ??

Er så dårlig på sånt her:(

Skrevet

Om du får 15000 i fødselspenger, så er det dummeste du gjer å ta overgangsstønad i tillegg. Du vil jo bli avspist med nokre tusenlappar.

Ta heller eit år ekstra hjemme med full overgangsstønad, eller spar stønadstida di i tilfelle noko uforutsett skjer eller om du har lyst til å videreutdanne deg.

Eg bruker opp stønadstida mi no under utdanning, og veit at eg ikkje har nokon økonomisk "fallskjerm" meire inntil ungen er 8 år (forutenom sosialhjelp då).

Skrevet

Ja, du kan få begge deler samtidig. Men overgangsstønaden blir redusert pga perm.pengene(foreldre/fødselspenger).

Regnestykket:

21 340 - 3000= 18 340

18 340 x 0,40= 7 330

11 965 - 7 330= 4 635(det du får i overgangsstønad)

Så da blir det du får:

perm.penger 21 340 brutto

Overgangsstønad 4 635 brutto

Her skal det trekkes skatt av begge deler. Du skal ha skatteklasse 2. Ca 25-30% er vanlig. Og da blir dette 18 702 netto med 28% skattetrekk.

Du får en ekstra barnetrygd, slik at summen her blir ca 1900 for et barn. Dette er skattefritt.

Barnebidraget går etter diverse parameter, så det kan være 1090 du får der. Det er umulig å vite for meg. Dette er skattefritt.

Småbarnstillegget for enslige forsørgere får du ikke, for det krever full/uredusert overgangsstønad.

For å få bostøtte(er det det du mener med botillegg?), så er inntektsgrensen ca 200 000 for en voksen og et barn(i de store byene 25 000 mer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...