flowerpower2 Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Noen her som er koniserte og som blir ekstra godt fulgt opp?eller som til og med har vært gjennom en graviditet etter en konisering? Hvordan ble dere fulgt opp og hvordan gikk det? Jeg håper og tror det går bra, men tenker litt på det. Skal til gynekolg på onsdag og mål livmorhalsen. Jeg håper den ikke er for kort, er bare 12+2.
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Hei hei! Jeg ble konisert for 2,5 år siden. Var hos gynekologen min etter at jeg fikk positiv test, og han ville gjerne ta en innvendig UL for å se at alt stod bra til..var da 9+4.. Han sa det var vanlig med en sjekk rundt uke 8 egentlig..når man blir gravid etter en konisering.. Men, pga ferie kom jeg inn litt senere.. På den sjekken så han bare at fosteret lå der det skulle og ikke utenfor livmor. Og siden fastlegen min hadde ferie, tok han en slags første svangerskapskontroll og søkte om fødeplass for meg. Og så sa han at jeg ikke skal følges opp noe mer utenom vanlige kontroller, før jeg er i uke 24. Da skal jeg inn på sykehuset for å måle livmorhalsen. Og i verste fall, hvis det viser seg at den er meget kort da..så blir det sengeleie.. Men, som regel går det fint Jeg spurte om man ikke kan snurpe igjen, som jeg har lest at man gjør..men, det har man gått bort i fra sa han..nå opererer man heller med sengeleie dersom det er nødvendig.
1prinsesse+marsbaby Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Jeg ble konisert for ca 1 år siden, og er nå gravid i uke 12+4. I følge min lege følger man ikke opp gravide som er konisert tettere enn andre gravide. Jeg har vært bekymret for senabort og for tidlig fødsel, men hun mente at sjansen for dette var minimal med dagens metode å konisere på. Hun kom heller ikke med noe tilbud om måling av livmorhalsen. Det eneste hun sa var at jeg måtte møte opp som planlagt til etterkontroll av koniseringen på sykehuset i februar. Var det du som ba om å få målt livmorhalsen, eller var det legen som tilbød det? Rutine? Skulle også gjerne fått den målt, kjenner jeg. Bekymrer meg jo litt:-)
flowerpower2 Skrevet 20. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. september 2009 Takk for fine svar, jenter:)Det var legen min som sa at jeg burde måle livmorhalsen. Kanskje du skal høre med legen din om å få en henvisning til gyn?Jeg kjenner jeg kommer til å bli lettet dersom det viser seg på onsdag at livmorhalsen ikke er spes kort. Og jeg tror jo egentlig ikke den blir kort så tidlig heller, og som vi hørte av det andre innlegget her så må vi isåfall bare ligge i senga en stund senere i svangerskapet. Alt går nok bra, typisk gravid å bekymre seg for ting da:)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 20. september 2009 #5 Skrevet 20. september 2009 Jeg har ikke bedt om å få måle den. Jeg bare spurte gyn om hvilke rutiner det er etter en konisering. For da jeg ble konisert (på Ullevål), så da de at når/hvis jeg blir gravid, så skal jeg følges opp..da det er rutine etter konisering! Så da jeg ble gravid, ringte jeg bare til gynekologen min som hadde startet utredning på meg..og spurte..jeg er gravid..trenger ikke utredning..men, er konisert..hva gjør jeg nå? Og da satte han bare opp en time og jeg møtte opp Og han sa at det han gjorde (innvendig UL) er rutine etter konisering. Og så er det rutine med en måling når man er i uke 24. Fastlegen min har jeg ikke snakket med om dette..og de er jo heller ikke spesialister på gynekologi.. Så dette burde du/dere ta opp med en gynekolog eller ringe sykehuset å høre. F.eks. den avdelingen som utførte koniseringen..
ny83 Skrevet 20. september 2009 #6 Skrevet 20. september 2009 hei. d virker som de sier og gjør mye forskjellig disse legene.. jeg ble konisert bare et par måneder før jeg blei gravid, spurte legen på sykehuset da jeg var på ul i uke 6, om oppfølging, og han sa at d var ikke vits for d er så sjeldent d skjer noe.. legene er så flinke i dag og d er ikke mye de fjerner under operasjonen. men hvis jeg ville kunne de måle livmorhalsen når jeg var ca halveis i svangerskapet. ingen vits før d sa han.. og d samme sa legen på riksen, så jeg bekjymrer meg ikke så veldig for d, men vil at de skal måle tillfelle.. men må jeg til gyn for og gjøre d? jordmor gjør ikke d eller??
yamamama Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 ja, man må gjøre den undersøkelsen hos gynekolog.. Jeg var derimot hos en svensk gynekolog på asker sykehus, og hun sa at i Sverige så følger de ikke opp koniserte gravide i det hele tatt... så det må jo bety at sjansene for komplikasjoner er minimale. Det er forvirrende med så mange ulike meninger!
miemamma Skrevet 20. september 2009 #8 Skrevet 20. september 2009 Jeg hadde en sterk blødning i uke 12 og var i den forbindelse hos gynekolog på ullevål. Alt var heldigvis bra med fosteret:-) Gynekologen kunne se at jeg var konisert og ville derfor at jeg skulle følges opp hos gynekolog istedet for fastlegen. Han sa at jeg hadde blitt konisert på en annen måte enn de gjør det på ullevål, så det er tydeligvis flere måter å gjøre det på. Det er nå 5 år siden jeg gjorde det. Han var helt rolig og sa at det mest sannsynlig kom til å gå bra men at det var greit å sjekke livmoren hos gynekolog iløpet av svangerskapet. Fikk samtidig beskjed om at jeg ikke kan ha sex, eller dytte ting opp iskjeden som han sa.. he he. Da han var usikker på hvordan livmoren min ville reagere på dette. Så jeg har mine kontroller hos gynekolog og hos jordmor. Fastlegen mente at det var unødvendig å gå til henne i tillegg. Så jeg har god oppfølging og følermeg trygg på at det vil gå bra. Litt kjipt å ikke ha sex da, da lysten har økt... kanskje fordi jeg ikke har lov. Jeg er nå 19+1:-)
Tone321 Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Jeg er laserkonsiert to ganger (ca 3 år siden). Fikk en sønn for 2 år siden. Det gikk helt fint. Han kom 2 uker før termin, men det er jo ikke prematurt. Ble fulgt opp ekstra. Jeg tror jeg var på sykehuset hver måned fra ca uke 24. Skal til ekstra oppfølging denne gangen også. Fikk henvisning til sykehus fra legen min, med ekstra oppfølging fra uke 24 (er 20 uker på vei nå).
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 Jeg ble konisert i januar i år og ble gravid i mai, 4 måneder etter. Jeg fikk samme beskjed som flere her, ingen spesiell oppfølging var nødvendig. Jeg grublet lenge etter den første legetimen der spørsmålet mitt om ekstra oppfølging ble besvart med "ikke vær bekymret" Men jeg fortsatte å tenke på livmorhalsen min, på om alt var bra med den lille nedi der... Så jeg ringte sykehuset selv, og de ordnet med en henvisning (tror fra legen som koniserte meg), så jeg fikk ekstra ul i uke 15. Innvendig for å sjekke livmorhalsen, som var normal, og vanlig ul for å se på bebisen. Alt var fint, og jeg pustet lettet ut! Og nå... når jeg er "inne", blir jeg fulgt opp med to eller tre ekstra ultralyder til før termin. Det er jeg selvfølgelig glad for... Jeg er egentlig ikke en bekymra type, men akkurat det her synes jeg var så vanskelig å gå og tenke på. Selv om jeg egentlig vet at sannsynligheten er svært liten for at ting ikke skal gå bra...
mimmitiltre Skrevet 22. september 2009 #11 Skrevet 22. september 2009 hei, vil bare vaere med paa aa betrygge, er konisert, foedte for 2 aar siden, ble ikke fulgt opp noe ekstra og foedte 2 uker over termin, paa dagen:)
DK+2 Skrevet 22. september 2009 #12 Skrevet 22. september 2009 Hei, jeg lurte bare på hva konisert egentlig betyr??
flowerpower2 Skrevet 23. september 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. september 2009 Flotte og beroligene innlegg dette her. jeg er nå 14 uker og livmorhalsen var lang og fin. Gyn. var veldig beroligende og sa det gikk bra med de aller fleste som er konisert med moderne metoder. Så nå skal jeg ikke inn til neste sjekk før i uke 22, krysser fingre for at livmorhalsen er like fin og lang da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå