Gå til innhold

Diagnose ME og adopsjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med søknad om adopsjon der den ene av oss har diagnosen ME (kronisk utmattelsessyndrom)?

 

 

Fant dette under adopsjonsregler:

 

HELSE: "Adoptivsøkere må ha god helse både fysisk og psykisk. Samtidig må det etter en konkret vurdering legges vekt på at foreldrene skal utgjøre en omsorgsenhet. Det må vurderes hvorvidt sykdom kan tenkes å få betydning for søkernes evne og muligheter til å gi barnet tilstrekkelig omsorg og trygghet, over lang tid. Hvis noen av søkerne har hatt en alvorlig sykdom som er behandlet med tilfredsstillende resultat kan det etter omstendighetene bli snakk om å kreve en symptomfri periode."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Noen lever helt fint med ME, mens andre overhodet ikke fungerer. Er dere begge i jobb? Stabil økonomi er jo også et kriterium for å bli godkjent.

 

Det beste er nok å melde dere inn i en forening og ta kontakt med barnevernet for utredning, så finner dere ut etter hvert om der er mulig å bli godkjent eller ikke.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

En del av jobben min i barneverntjenesten er å vurdere og skrive rapport om adopsjonssøkere. Det viser seg at barneverntjenestene ser mer mellom fingrene/vurderer mer individuelt enn det etaten gjør. Så det kan hende at barneverntjenesten vil se på deres situasjon og vurdere grad av ME oppmot hvor mye dette vil påvirke omsorgssituasjon for et adoptivbarn.

 

Jeg vil tro at om jeg hadde godkjent en søker med ME så hadde etaten konferert med sin lege og det er ikke usannsynlig at de ville avslått søknaden selv om barneverntjenesten anbefalte søkerne. Etaten sin lege er ofte mer kategorisk enn barneverntjenesten i sin vurdering. Jeg kan jo ikke vite, men skulle jeg gjettet ville jeg gjettet at søknaden deres ville blitt avslått. Trist å ikke kunne være positiv, men vi ser at etaten har blitt betraktelig strengere de siste årene, og ønsker at også barneverntjenestene skal bli mer kritiske i sin vurdering.

 

Hvilken grad av ME har den av dere som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt oppløftende å lese. Kjenner en annen i samme situasjon med ME der hun fungerte relativt ok gjennom dagen, men kun nok til å mestre opp til 20 % stilling i gode perioder. Har også hørt om andre, som ønsket å adoptere, men som fikk avslag grunnet diagnosen, da tidsbegrenset ufør eller uføretrygdet grunnet ME. Selv er jeg fulltidssykemeldt, og er frarådet å jobbe, men mener selv å ha helse nok til å ta oss av et barn i sammen. Legen mener også at det bør tenkes på adopsjon i vårt tilfelle, men han kjenner ikke til hvor vidt en får godkjent eller avslag i fht diagnosen. Har hørt det er svært vanskelig å få godkjent en adopsjonssøknad for tiden, generelt, svært få som kommer gjennom nåløyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...