Gå til innhold

ks på riksen (laaaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fødte en jente for 18 mnd siden. det var en veldig tøff fødsel med mange komplikasjoner og det holdt på å gå galt for oss begge. jeg fikk bla totalruptur og måtte rett opp på op umidellbart etter fødsel og fikk ikke sett lillejenta før etter 8 timer. før hun var 24 timer gammel ble hun overflyttet til ullevåll pga en infeksjon, men jeg fikk ikke bli med fordi jeg var for dårlig. (pisspreik mener jeg. man kan få blodoverføring hvor som helst!) men det gikk og både jeg og jenta er friske og fine i dag. jeg har heldigvis ingen problemer etter totalrupturen og føler meg uendelig heldig pga dette.

nå er jeg gravid igjen og har termin om 2 mnd. har gjennom hele svangerskapet gått til en angstjordmor på riksen som har hjulpet utrolig mye. har grått meg gjennom hver eneste time og fått bearbeidet stort sett hele historien. jeg føler at jeg har dykket ned i meg selv og tatt et oppgjør med alle minner og følelser.

jeg ønsker så indelig å kunne føde vaginalt, men det har satt seg en så dyp skrekk i meg at jeg tror rett og slett ikke jeg makter det. jeg er så redd så redd, både for barnet og meg selv.

under forrige samtale med angstjordmoren ble vi enige om at det skulle bli ks og jeg merket at alt falt på plass inni meg. endelig slappet jeg av og fikk en ro over meg som jeg ikke har hatt hittil i sv.

men her er problemet:

jeg går til vekstestimering av barnet på riksen + blir fulgt opp av jm der ikke i kommunen. det er forskjellige leger og jm hver hang. det er egentlig helt greit, jeg har min støttepartner som sørger for tryggheten og kontinuiteten i forløpet, og det er angstjm. hun er helt utrolig!

det som nå har begynt å gjøre meg veldig urolig er at alle, ALLE, jeg kommer i kontakt med av leger og jm insisterer på av det ikke blir noe problem for meg å føde vaginalt igjen. det er ingen måte på hvor lett dette kommer til å gå, hvor kort tid det vil ta og hvor greit alt sammen kommer til å bli. og dette er folk som IKKE har lest journalen før jeg kommer inn. det er veldig tydelig at de ikke vet noe om min situasjon og historie, det går kun på rutine!

jeg har følt meg sterk og trygg helt til nå. jeg har latt de snakke og mane om hvor fantastisk vaginal fødsel kommer til å bli, for jeg har ikke orket å fortelle de noe av hvordan jeg har det inni meg. det er så mye vonde følelser og det er for opprivende å fortelle det til folk som ikke har hverken tid eller den helt store interessen for å lytte. det deler jeg med angstjordmoren som jeg vet at nå kjenner meg. og ikke misforstå; hun og jeg har snakket masse om vaginal fødsel og fordelene ved det, dette er ikke fordi jeg kun vil snakke med de som er for at jeg skal ta ks!

men nå er jeg forkjølet, har vært alene med jenta mi i en uke (mannen er på forretningsreise) og er dønn sliten og lei meg. var på ny veksestimering på riksen på fredag og ble møtt av en kvinnelig lege som (uten å ha lest journalen) som presterte å si at hun ikke ville gitt meg ks. det var ingen som helst grunn til det medisinsk og at det var på tide at jeg fikk jobbet meg igjennom traumene så jeg fikk føde vaginalt....! tenk om jeg møter henne (eller en med samme holdning) når jeg skal til ks samtale i neste mnd...!!!!!! herregud. blir kvalm og dårlig bare ved tanken..... jeg er så sliten av dette!

føler at jeg svikter sykehuset ved å velge ks (helt tullete tanker jeg vet det!) og at jeg er svak og tar den letteste utveien.

men jeg gjør jo ikke det! jeg er spl og har litt erfaring på dette området. ks er ikke den enkleste løsningen for meg, men det er den beste!!

vet ikke hva jeg vil med dette eviglange innlegget, men det var litt godt å få lettet tankene. takk for at du leste. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, huff. Stol på magefølelsen din du. Ks er nok riktig for deg! Du må absolutt ikke la deg overkjøre av de tomsete legene. Hadde selv en veldig skremmende første fødsel, prinsens hjerteslag ble helt borte,og jeg hadde 7 cm åpning. Fikk så mye lystgass at jeg ikke oppfattet mye av det som skjedde, men fikk iallefall drypp og en formaning om å presse. " Du klarer bedre, ellers mister vi babyen her."De hadde visst ikke tid til å trille meg opp for haste ks engang. Og jeg skulle presse ut ungen, uten pressveer? Herregud,det var helt grusomt. Men jeg fikk han ut, ble klippet for at de skulle dra litt i han sa de.Han hadde navlestrengen 2 ganger rundt halsen. Ble gravid et år etterpå, og var livredd for å føde. Men,pyse som jeg er, var jeg mer redd for sprøytene jeg ville få ved et eventuellt ks, så jeg valgte å føde vaginalt igjen. Og det gikk fantastisk bra. Fødte på 27 min etter første vee. Nå skal jeg ha 3dje mann om en mnd og har store problemer med tanken på å føde igjen. Jeg er livredd, selv om alt gikk bra.. Nei, ikke lett det her, men du er iallefall ikke alene:)

Skrevet

Huff, dette hørtes ikke greit ut! Men ville jo tro at jordmoren du har hatt som samtalepartner kunne slå igjennom med noe skriftlig? Umenneskelig å skulle brette ut noe du har brukt mange mnd på til en ny person!

Vil absolutt unne deg en fantastisk vaginal fødsel, men kun hvis dette var noe du hadde valgt selv! Et planlagt ks er antagelig mye lettere å forholde seg til på forhånd.

Lykke til, håper du møter lyttende, empatiske mennesker på ks-samtalen din.

Skrevet

tusen takk begge to for veldig oppmuntrende ord. det satte jeg pris på. :-) tenker og tenker på dette hele tiden nå, helgen har stort sett kretset rundt det. men jeg tror jeg har kommet frem til en plan: få en tid hos angstjm så fort som mulig og få snakket igjennom alle disse nye følelsene. når tiden for ks samtale kommer vil jeg ha med samboeren min + evt angstjm. da tror jeg at jeg vil føle meg trygg. herregud, jeg leser igjennom det jeg har skrevet og jeg ser at jeg fremstiller meg som en skikkelig svekling som ikke er særlig modig. jeg ser egentlig på meg selv som det helt motsatte, men tydeligvis ikke på dette punktet.....

Skrevet

Vi er jo de modigeste menneskene i hele verden vi, som tør å få barn i det hele tatt:) Tenk på alt ansvaret vi tar på oss, ikke bare for 18 år, men for resten av livet. Så jo da, modig er du:) Jeg gikk netopp inn på den doktor siden på nettet og leste om fødsel. Ikke å anbefale, tror det er best jeg har fortrengt en del av de vonde greiene der assa...Hehe ¤gruer meg fælt¤

Skrevet

Vel, svekling er det siste jeg tenker på her! Tvert i mot setter du veldig godt ord på tankene dine, samtidig som du skissererer en kjempesmart løsning. Helt genialt å ta med de to som kjenner "saken" best på samtalen.

Dessuten er du jo gravid igjen, og det vitner om stort mot. Du vet jo at ungen må ut ;)

You go, girl!!!

Skrevet

sitter her med tårer i øynene! tusen, tusen takk!! tror jeg hadde større behov for støtte enn jeg var klar over. blir utrolig rørt av det dere skriver, fy søren så godt det er å slippe ned fasaden og være sårbar. tusen takk for fine ord. :-)

tror nok jeg har funnet en foreløpig plan (som tidligere nevnt) og så kommer jeg til å være litt mere verbal ved ks samtalen. får heller ta kampen og gråte og bli emosjonel. det kan umulig være første gang de har en sånn kvinne inne til samtale! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...