Gå til innhold

Noen erfaringer rundt kolikk/kolikklignende tilstander?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! min lille baby på tre uker styrer og gråter midt på natten. Jeg vet ikke om hun får for mye mat, for lite mat, om det er luftsmerter eller hva som plager henne. Jeg blir søvnløs og fortvilet!

Hun krøker seg mye sammen og spenner seg i bue.

Leter innimellom tydelig etter puppen. Men hvis jeg gir henne pupp kan hun suge litt for så å vræle ut.

Får som regel opp luft hos henne.

Noen som har råd å gi? Prøvd sukkervann og ammete uten effekt. Jeg har også kuttet ut melk og andre ting som kan gi luftplager i kostholdet mitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjære deg! Jeg får helt vondt! Hvor gammel er jenta di?

Det høres ut som sønnen min. Han vræla fra ca 22.00 til 04.00 hver kveld/natt. Det var helt for jævlig!!

Ille å se han i smerter, uten og kunne hjelpe han, og ille for meg som ikke fikk søvn. Man blir sinnsyk uten søvn!

Har du hatt henne til kiropraktor? Vi hadde babyen vår dit, og det hjalp.

Pluss, vi gir han Minifom dråper fra apoteket, med meget fin effekt!:)

Skrevet

Lillegutten min er like ens (han får flaske). Han sover heldigvis hele natten, men på dagtid kan det være et mareritt da han har så vondt stakkar. Han kan begynne å hylskrike mens han spiser, magen blir hard og han spenner seg veldig.

Jeg har prøvd Minifom (fås kjøpt på apotek) som du gir noen dråper av før hvert måltid. Skal løse opp luftboblene i maten. Men her har vi faktisk hatt mest virkning av å gi en teskje malt (fås kjøpt i de fleste daglivareforretninger) i et måltid om dagen. Ammer du kan dette blandes i litt vann og sprøytes i munnen/gis på flaske.

Vær også nøye på at hun får rape flere ganger under et måltid.

Men er hun veldig plaget synes jeg du skal snakke med lege anngående dette. Vet også mange har prøvd manuellterapaut, kiropraktor, fotsoneterapi, akupunktur. Er ikke alltid at en av tingene vil hjelpe for ditt barn, men er jo vært å prøve.

Hvis du også snakker med lege så spørr anngående noen somm heter KISS/KIDD. Er litt usikker på hva dette egentlig er, men dette skal ha samme symptomer som tremånderskolikk. Hører det er mange leger som sier at det "bare" er kolikk, men det kan faktisk være KISS/KIDD.

Lykke til med veslejenta di:)

Skrevet

Hei!

Vet hvordan du har det! Med min første holdt jeg på å bli sinnsyk. Han hadde kolikk i åtte uker. Spiste pupp hele tiden, sov maks et kvarter i gangen osv. Jeg gikk til manuell terapi når han var rundt 8 uker, ca 4 ganger. Det var som å få en ny unge, som om jeg hadde skrudd av en knapp. Noe som også virker er å la babyen ligge på magen, mens du stryker nedover med en finger på hver side av ryggmargen. Da stimulerer du mage/tarm. I tillegg må du la det gå minimum to timer mellom hver gang du gir babyen pupp. Babyer med kolikk forveksler magesmerter med det å være sulten, og ber derfor om mat hele tiden. Det gjør kolikken bare værre, siden magen aldri får hvile fra fordøyelsen. Prøv også å sprute litt morsmelk på en ammeklut og legg det inntil nesen på babyen. Det kan roe litt.

Skrevet

Takker for alle svar :-)

Mammatilto: Hun er tre uker. Hadde kolikk med nr 1 også. Prøvde all slags behandling men ikke noe hjalp. Blir vel å prøve kiropraktor o.l. denne gangen også selv om jeg ikke har noen tro på det egentlig.

Lillemy: Ja jeg tror du har rett i at jeg ikke bør gi mat så ofte for det bare uroer magen. Men man blir jo litt usikker om hun faktisk er sultne når hun leter sånn...

Anonym 10:06: Jeg har hørt om Kiss/kidd. Men hun har ikke så mange av de klassiske symptomene egentlig. Men kan vel like gjerne ta en tur til manuellterapauten hvis vi først skal oppsøke noen behandling.

Jeg har lurt veldig på om det kan være noe "galt" med melka mi og om jeg skulle prøve MME... Men jeg har absolutt ikke lyst å slutte å amme. Hater det flaskestyret!

Kanskje jeg skal prøve minifom og evt malt. Det er i alle fall verd et forsøk...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...