* * felicia** Skrevet 20. september 2009 #1 Skrevet 20. september 2009 Må si jeg nesten blir bekymret når jeg leser hvor mye hysteri det er rundt det å være gravid. Alt man skal og ikke skal. Alle vet at man skal holde seg unna alkohol, tobakk og ikke bruke medisiner hvis man ikke må. De fleste vet også at det er lurt å spise sunt og normalt. Man bør ta litt ekstra godt vare på seg selv, hvile seg litt ekstra osv. Men bortsett fra dette så lev livet så normalt som mulig. Ikke plag dere selv med dårlig samvittighet fordi dere har spist druer eller tatt en paracet. Hvis dere er kvalme og salt kjeks er det eneste man klarer å beholde så spis det med god samvittighet. Det verste man kan gjøre er å hive seg på hysteribølgen. Da får man ikke et godt svangerskap. Det er heller ingen konkurranse å være gravid. Det er ikke om å gjøre å gå opp minst, spise sunnest eller mest riktig eller være i best mulig form. Alle svangerskap er forskjellige. Ikke døm andre. Synes det er så artig å lese om den sukkerdebatten. Med begge mine barn har jeg vært lenge kvalm og fått i meg lite mat. Med den første gikk jeg opp 10 kg, han var 4300 ved fødsel. Med vesla gikk jeg opp 5 kg, klarte nesten ikke beholde maten, lite sukker hele svangerskapet. Hun var nesten 4 kg, en uke før termin. I min manns familie får alle store barn, det er en genetisk faktor i det vil jeg tro. Men alle tror vel jeg fikk sukkerbarn, men de får tenke hva de vil. Moren min som har fem barn, spiste mye sukker i en del av svangerskapene - hun hadde blant annet dilla på loff med servelat, kokosboller og grønne epler i et svangerskap. Ingen av hennes barn nådde tre kilo engang. Ønsker alle et avslappet, normalt og fint svangerskap - uten å føle noe press på å være en perfekt gravid, men heller et helt normalt svangerskap. Klem!
_Amanda_ Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Godt skrevet! Jeg er så enig med deg! Ordene "hysteri" og "konkurranse" er veldig beskrivende.....
* * felicia** Skrevet 20. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. september 2009 Ja, jeg blir nesten helt svett av å lese enkelte av innleggene her, hvis jeg kan si det uten å støte noen.
Anabelle2010 har født! Skrevet 20. september 2009 #4 Skrevet 20. september 2009 Kunne ikke sagt det bedre selv!! )
FrkBomst&Frø Skrevet 21. september 2009 #6 Skrevet 21. september 2009 Takk **blomst** Ønsker Lykke og Harmoni til deg og lille-livet-i-magen-din
2 prinsesser + liten spire=) Skrevet 21. september 2009 #8 Skrevet 21. september 2009 Åh, takk! Jeg også syns det blir så mye å forholde seg til om man skal høre på alt som "ikke er lov", så jeg tar det med en klype salt. Holder meg unna det som er basic, røyk, alkohol, og prøver å ta lite smertestillende.
Vimsetrollet Skrevet 21. september 2009 #9 Skrevet 21. september 2009 Henger meg på her - innmari godt sagt!
mamman til to gutter Skrevet 21. september 2009 #10 Skrevet 21. september 2009 Jeg leste her inne en gang når jeg var her i forrige svangerskap at det med store babyer og mye sukker ikke har noen sammenheng. Jeg er ganske sikker på at det var et innlegg med linker til forskning, men de har jeg jo selvfølgelig ikke nå nesten 3år etter. Det som sto i det innlegget var at hvis man spiser mye sukker, så har man økt risiko for svangerskapsdiabetes og hvis man får det, så er det sannsynlig at man får store barn. Hvis man ikke har svangerskapsdiabetes, så har det med hvor mye sukker man spiser ingenting med hvor stort barnet blir. Jeg vet at man ikke kan bruke enkelteksempler som bevis på hvordan det er, men blant de nærmeste venninnene mine, så er det de som var mest hysteriske på å holde seg unna sukker som har født de største barna. Jeg har levd på nesten bare usunne ting i et par mnd nå pga kvalme og gjorde det forrige gang også, da fødte jeg en sønn med helt normal vekt likevel og jeg passet meg ikke spesielt mye de siste mnd heller.
hormonia&alienimagen3 Skrevet 21. september 2009 #11 Skrevet 21. september 2009 bra sagt,så blir det nok "hemninger " når du/hvis du skal amme så bare nYYYTTTT graviditeten....
konrad sin mamma Skrevet 21. september 2009 #12 Skrevet 21. september 2009 kunne ikke vært mer enig. gjør alt som normalt så lenge ikke kulemagen er i veien, å spiser like sunt som vanlig! Å så mye frukt jeg bare orker!!!! namnam
Stolt tvillingmor Skrevet 21. september 2009 #13 Skrevet 21. september 2009 Støtter opp om denne!! :-)
Babyboy<3 Skrevet 21. september 2009 #14 Skrevet 21. september 2009 Ja jeg også, jeg er klar for og få barn, men er første gangs fødene,så er ikke en av de mest erfarene mødrene her inne,så blir litt forvirra/engstelig når man leser mye her/nettet generellt,om ikke spist det,og ikke gjør det osv.. Men har vel hittil forstått at kos deg mens du er gravid, ta selvfølgelig vare på deg selv, men spis det du vil,og kos deg.
DK+2 Skrevet 22. september 2009 #16 Skrevet 22. september 2009 Utrolig bra sagt, det var en fin vekker når man kanskje er litt engstelig. Jeg vil ikke kalle meg selv hysterisk, er bare redd sånn generelt for at noe skal gå galt, selv om jeg ikke har noen grunn til det. Sjerpings!!! En av grunnene kan være at jeg fikk svangerskapsforgiftning forrige gang, og vet mye mere nå enn jeg gjorde da.
Miranda01 Skrevet 24. september 2009 #17 Skrevet 24. september 2009 Helt enig! Må innrømme at jeg spiser mye salami/fårepølse, selv om jeg har fått beskjed om å ligge unna. Man skal jo egentlig bare leve helt normalt som før. Eneste er at man må lytte litt ekstra til kroppen ang. hvile osv, og selvfølgelig holde seg unna alkohol.
leo77 Skrevet 24. september 2009 #18 Skrevet 24. september 2009 slenger meg på, bra skrevet. Alle på jobben rundt meg lurar på kva tid eg skal sjukemelda meg....... Når?????? Eg har vel tenkt å jobba til ca 17 febr, når eg ikkje får lov å jobba lenger. Og maten, eg et det eg brukar å eta, ikkje rødvin da. Var mykje meir påpasselig forige svangerskap, og endte på +29 kg, og narn på 3400g. ligg laaangt bak same skjema no.
Molait Skrevet 24. september 2009 #19 Skrevet 24. september 2009 åh det hadde jeg glemt! hadde SÅ dilla på kokosboller med førstemann! Tror jeg har spist 3 stk siden han kom til verden i 98....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå