Gå til innhold

Hvor lavt er lavt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er normalt, og hva er lavt?

Har til vanlig(bare målt ved andre graviditeter da) 120/80 eller 85.

Denne gangen har jeg 100/65 og har vert veldig svimmel, slapp og hodepine. Legen nevnte ikke at det var noen sammenheng altså. Han sa det var normalt å være slik under et svangerskap. Først når jeg kom hjem såg jeg at blodtrykket var lavere enn før, men vet ikke om dette er lavt eller normat trykk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blodtrykket blir ofte lavere i svangerskapet. Trykket ditt er lavt, men ikke noe unormalt lavt for å være i svangerskap, men kanskje litt plagsomt når du reiser deg og slikt?

Skrevet

i dette svangerskapet har jeg væørt helt fin, ligger på 120/70:) det er perfekt for meg... har nesten ikke vært svimmel...

derimot med sønnen min hadde jeg et bt mellom 110-85/60-43

Måtte dobbeltsjekke med skjema for forrige grav... ubeskrivelig slitsomt. jeg fikk bt fall ofte... og da svimte jeg av og kastet opp masse etterpå... det var stort sett det enste som var ei plage sist...

ble plutselig kjempe svett, fikk høy puls og det gikk helt rundt liksom, det var forsvarsel om at nå bør du sette deg:) Og det kan være et råd til deg... ikke stå for lenge i samme stilling, hvil deg ofte... sett deg ned om du blir svimmel, ikke reis deg fort opp osv...

Skrevet

Det er veldig viktig at du drikker nok vann når du har lavt blodtrykk.

En anbefalte meg å drikke et glass hver hele time :)

Nå vet jo ikke jeg hvor mye vann du drikker da, kan jo tenkes du får i deg nok

Skrevet

Jeg har 90-95/60 til vanlig så vet godt hva du mener med å være svimmel støtt og stadig. I forrige svangerskap lå jeg i perioder godt under dette, men etter hvert var jeg helt oppe i 110/70 og det er rekord for meg. Utrolig deilig for en gangs skyld å kunne reise seg raskt uten at det svimlet!

Er såvidt over 100 nå (14+4), og håper i grunn at det øker litt mer etter hvert.

Trøsten er at såfremt det ikke er helt ekstremt lavt, så er det høytblodtrykk som er farlig.

Skrevet

Hadde 116/56 i dag. Legen mente dette var litt lavt.

Skrevet

Jeg har fått høyt blodtrykk, 147/90 sist uke, og 142/90 denne uken. Føler meg i dåååårlig form også, så jeg er nå sykemeldt og stadig til nye kontroller. Ikke noe moro å være så dårlig. Men er det noen som kan fortelle meg hvorfor høyt blodgtrykk ikke er gunstig? Har skjønt at svangerskapsforgiftning ikke er bra, men så lenge en ikke har det er det vel ikke ille med høyt blodtrykk. Er en utsatt for å få det når en har høyt blodtrykk???? Har vanligvis hatt helt normalt, og i min familie har vi visst også litt lavt blodtrykk. Og 142/90 tror jeg er ok??? Anyone?

Skrevet

142/90 er litt for høyt (det er undertrykket som er det "farligste"..altså 90..) Men det er likevel så lavt at det ikke blir gjort noe med.. du trenger ikke frykte noe :) Men man ligger vel på grensen, så de vil følge med at det ikke stiger mer.. (har vært der selv, normalt har jeg ca 120/75)

Skrevet

Mitt blodtrykk ligger på rundt 90/50. Det gjøres ikkeno med det. Er mye slapp og svimmer, besvimte inatt. Men så lenge det ikke er farlig, så får vi vel bare ta noen forhåndsregler..

Skrevet

Mitt undertrykk lå på 85/90 hele svangerskapet, inntil helt mot slutten, for jeg fikk svangerskapsforgiftning. Men blodtrykk alene trenger ikke bety det, og som sagt ovenfor, det er enda såpass lavt at det ikke blir gjort noe med. Etter egen erfaring, så ville jeg være påpasselig med å få sjekket blodtrykket ofte, men det gjelder jo selvfølgelig og urinprøve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...