Gå til innhold

Gravid i uke 12 og går bare ned i vekt. Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har til nå gått ned 5-6 kilo.. Er mye kvalm, og har fryktelig dårlig matlyst. Ingenting frister, og matlukt byr meg helt imot. Prøver å spise det jeg har lyst på, men det er ikke stort jeg får i meg likevel. Jeg kaster opp av og til, men ikke daglig. Begynner å bli bekymret for at det kan være farlig for babyen om jeg fortsetter å gå ned i vekt. Noen med erfaring? Jeg er overvektig fra før av, så sånn sett er det jo litt å ta av, men vet ikke helt hvordan dette fungerer, jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke er verre vekttap enn det du har hatt er det absolutt ikke farlig. Babyen tar det den trenger fra deg, så vekttapet er det kun du som berøres av. Det er først da du over en laaang periode ikke får i deg vått eller tørt det kan begynne å gå utover babyen.

Skrevet

spørs vell litt hvor tung og lang du er selv

Skrevet

Ok.. Godt å vite det da.. Får i meg en del væske heldigvis. Men merker at jeg selv begynner å bli fryktelig slapp og sliten av å ikke få i meg mat.. Ligger langt etter på skolen, for jeg klarer liksom ikke å gjøre noen ting.. Uff, håper det går over snart.. :(

Skrevet

har du lav bmi fra før, så snakk m jordmor eller lege, er vell snart tid for første kontroll i uke tolv alikevell

Skrevet

Jeg ble innlagt i uke 12 etter å ha spydd opp alt i 5 uker. Var minus 13 kg og endte med 9 dager på sykehus med intrevanøst og sonde med mat i nesen. Da ble jeg beroliget med at det overhodet ikke var noen fare med ungen. Den tok det den trengte.

Skrevet

Oi.. Uff, 13 kilo er jo kjempemye. :( Godt du fikk hjelp da, og godt det ikke var noe fare for babyen!

Jeg har snakket med jordmor og lege, så de er klar over at jeg har hyperemesis. Skal snart tilbake på kontroll, men kan hende jeg tar en telefon til legen på mandag.

Skrevet

Jeg ramla ned 10kg sist før jeg nådde uke 10. Fikk ikke i meg mer enn et par isbiter pr dag.

Huden var helt tørr og jeg var blek og "inndratt".

Legen bare feide av meg.

Jeg var kvalm, kastet opp bare noen nevnte mat med et uhell, blødde og hadde store smerter i magen.

Takk og lov for at jeg ble godt oppfulgt av gyn med jevnlige ul`er som viste at der var godt med liv og en flott vekst på fosteret!

Jeg tror ikke det er antall kg ned som har noe å si?

Men hvordan du får det? Mener å ha hørt at det blir farlig for oss før det blir farlig for fosteret?

Skrevet

Denne gangen har jeg også gått ned et par kg forresten.

Enda jeg ikke har vært så mye kvalm og har småspist hele tiden.

Får jeg ikke mat med toppen 3t. mellom blir jeg dårlig! Da mener jeg et måltid hver gang, ikke bare mellommåltider. De kommer i tillegg ;)

Kan ikke skjønne at jeg går ned slik som jeg spiser. Men det spørs om kanskje kroppen forbruker på en annen måte?

Er 15uker i dag og fortsatt 4kg lettere enn da jeg startet. For min del kan det godt bare fortsette og holde seg slik etterpå. Det kan jeg vell bare drømme om ;)

Skrevet

Uff, så fælt. :( Går jo ikke an å blåse av noen når de blør og har smerter? Jeg blir også skikkelig kvalm hvis noen nevner mat, særlig hvis de sier ting som "omelett med ketchup".. Herregud..

Nei, det har nok ikke noe å si, og babyen tar nok det den trenger. Men merker at det begynner å gå litt utover meg nå. Er liksom rastløs innvendig, men kroppen vil ikke noenting..

Er jo deilig å ikke gå opp noe særlig da, med lillemann gikk jeg bare opp 8 kilo, så det var jo ikke så allverdens det heller.. Men da var jeg så og si ikke kvalm i det hele tatt, og tror jeg hadde god matlyst hele tiden. Husker hvertfall at jeg stappet nedpå med marsipanpølser og julebrus fra oktober til termin. :P

Skrevet

Som de andre sier her, så tar babyen det den trenger... Men dersom du er tynn i utgangspunktet er det selvfølgelig større risiko for at babyen ikke får i seg det den skal. Dersom du er 170 cm høy og veier 50 kg f.eks, så er det nok ikke heldig å gå ned flere kg i løpet av svangerskapet.

Forresten så sjekker de alltid dette hos legen. De ser om du har ketoner i urinen, noe som tyder på at du ikke får i deg nok næring.

For normalvektige kvinner er ikke 5-6 kg alarmerende mye i løpet av de første månedene;)

Skrevet

Jeg gikk ned masse mens jeg var gravid med nummer to, men det avr ikke noe problem :o) Jeg hadde noen kilo til overs fra før, hehe.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg var minus 5-6 kilo selv når jeg hadde nådd 12 uker.

Ikke noe fare for babyen, for som de skriver over her tar den det den trenger. Det er dine lager det tærer på. Så lenge du får i deg veske og noe mat går det helt sikkert bra siden du er overvektig som du skriver.

Du blir selvfølgelig sliten og utmattet av det, men det retter seg når kvalmen går over :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...