Gå til innhold

Fra permisjon til permisjon, går det ann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei lita tulla og lurer på om jeg kanskje har blitt gravid igjen... Ikke planlagt, men fortsatt veldig velkommen :) Er det en liten en på vei så blir det 4 mnd med jobbing før jeg skal ut i permisjon igjen, altså etter at min nåverende mammapermisjon er over... Jeg var veldig syk under forige graviditet og legen sa da at jeg mest sannsynlig IKKE ville bli bedre neste gang, og jeg tenker derfor at det kanskje blir til at jeg får innvilget svangerskapspenger denne gangen også.

Hvordan fungerer egentlig dette? Hva vil fødselspengene bli kalkulert ut i fra osv???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du går rett fra permisjon til permisjon, blir fødselspengene kalkulert fra de forrige fødselspengene, dvs at dersom du velger 80 % lønn begge gangene, får du 80 % av 80 % andre gangen. Men dersom du er i jobb eller sykemeldt i mellomtiden - regner med at det er i minst 6 mnd, så er det dette pengene regnes ut av. Slik har jeg forstått det i alle fall.

Greit å ta seg en tur innom nav da uansett, for å sjekke opp reglene. ",)

Skrevet

Nei, dette stemmer ikke. Nå regnes permisjon, sykemeldt eller i jobb som det samme. Dvs du kan gå fra perm til perm uten at det får øknomiske konsekvenser negativt.

Før var det sånn at man fikk 80% av det man hadde før om man ikke hadde jobbet minimum 6 mnd, men det var alstå før.

Skrevet

Det er helt riktig at man får 80% av 80% hvis man går rett fra en permisjon til neste og velger 80% begge gangene. Det er jeg helt sikker på for jeg har en venninne som nylig har sjekket reglene nøye fordi hun er i nesten samme situasjon som deg.

Skrevet

Hvem kan få foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

- sykepenger

- foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

- svangerskapspenger

- omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom

- pleie- og opplæringspenger

- dagpenger under arbeidsløshet

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Der ser dere at likestillt med inntekt som lønn er også foreldrepenger ved fødsel og adopsjon, ergo trenger man ikke jobbe i mellomtiden.

80% av 80% er en gammel regel!

Skrevet

Hvor finner du noe om at man ikke får permisjonspenger beregnet av den inntekten man har hatt, altså 80% av opprinnelig inntekt om man går rett fra en permisjon til en annen?

Rekker man å jobbe litt mellom permisjonene vil man jo få 80% av 100%, men ikke ved direkte overgang.

Skrevet

80% av 100% er en gammel rege, man må rekke å jobbe mellom permisjonene for ikke å få 80% av 80%.

Skrevet

Hm, ser jeg bomma litt nå kanskje ja... I allefall på linken min.

Jeg er i samme sit som HI, og jeg får full utelling på grunnlaget. HI skal jo jobbe 4 mnd, og om hun er sykemeldt de fire mnd så har ikke det noen betydning. Sykemelding er jo det samme som å jobbe.

Men jeg mener enda at reglene er forandret da, nå er det mye mere gunstigt å få to tette enn før. Men jeg finner ingen link da... Det har ikke noen andre kommet med heller, men så er ikke NAV sine sider de alle beste :P

Skrevet

Hvis du velger 80 % dekning når du er i første permisjon, og så skal gå over i en ny permisjonsperiode før du har jobbet 6 mnd så vil jo grunnlaget som benyttes i beregningen være året før du skal ut i ny permisjon! Og det året hadde du jo da faktisk 80 % inntekt av din tidligere normallønn. Dermed, og du velger 100 % dekning andre gang, så mottar du det samme som du har hatt i første svangerskapspermisjon. Velger du 80 % dekning, så mottar du 80 % av det du hadde i første permisjonsperiode..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...