Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Jeg har medisinsk rehabilitering + statens uførepensjon, bidragsforskudd og utvidet barnetrygd. Har fått beskjed fra nav om at jeg ikke har krav på OS. Stemmer dette? Er alene med 2 barn. Fått avvist bostøtte pga for høy årsinntekt (ca 280 000kr). Boutgifter og gjeld tas det ikke hensyn til har jeg fått vite. Stemmer dette? Hva med stønad til barnetilsyn? Er ikke i arbeid eller utdanning, men er i med. rehab, fysikalsk behandling/trening 4 ganger pr uke for å unngå invalidisering. Er dermed avhengig av 100% barnehageplass for begge ungene. Mulig å søke stønad til barnetilsyn på dette grunnlaget? Virker som om enkelte her har mer peiling enn folka på nav.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Hvis det er varig uførepensjon du har, så har du muligens bare rett på forsørgertillegg. http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Fors%C3%B8rgingstillegg Jeg har tidsbegrenset ufør og får OS. Dette fordi at kravet til yrkesrettet aktivitet (for å ha rett til OS) oppheves ved sykdom . http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad
Anonym bruker Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Skal prøve å forklare: Jeg har med.rehab pga at det er muligheter for bedring ved opptrening og fysikalsk behandling. Jeg må ha et sunnåsopphold i løpet av de neste 6 mnd som vil avgjøre evt arbeidsevne. Deretter må jeg søke tidsbegrenset uføre. Uførepensjonen jeg har nå er statlig, og har med at jeg for tiden er 100% arbeidsufør etter jobb i en statlig bedrift, med pensjonsordning. Ettersom det er en teoretisk mulighet for bedring, har jeg feks ikke krav på skattemessig særfradrag... Komplisert, men det virker som om jeg faller utenom de fleste ordninger som gir økonomiske fordeler, noe som igjen resulterer i at økonomisk underskudd pr mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå