Gå til innhold

Overreagerer jeg litt nå? ang barnevakt av sigers....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett lite dilemma. Dattera vår er snart 7 mnd, vi har bodd veldig när mine foreldre fra starten av så hun kjenner de godt og föler seg trygg på alle sammen. De har passet henne flere ganger, både noen timer og ved to tilfeller over natta + at jeg har overnattet der og mamma har avlastet meg så jeg har kunnet få litt sövn. Så jeg tviler aldri med å overlate ansvaret til dem. Nå er det sånn at mine svigerforeldre har mött snuppa kanskje 5-6 ganger (pga at de bor langt unna) Nå vil de "ha" henne ei helg så vi kan dra på en weekend de vil spandere på oss fordi vi har giftet oss. Kjempe koselig tanke,MEN jeg synes det er litt skummelt å la de ha henne så lenge. Det föles som om jeg overleverer henne til en "fremmed" familie. Forstå meg rett, jeg vil at de skal få tid med henne men synes dette er litt mye litt brått. Jeg har prövd å si litt forsiktig at mine foreldre sikkert kan, men de insisterer på å komme å ha henne.... herregud..skal jeg la meg over kjöre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det skal du ikke. Hadde uansett ikke reist vekk fra en baby, men det er nå meg da. ;o)

Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke reist bort fra babyen, men ja - det er meg, og det er i grunn ikke noe galt ved å gjøre det ;)

MEN - jeg ville ikke latt meg overkjøre! Si at enten venter dere med turen til hun har blitt større, eller så blir hun hos dine foreldre. Ferdig med det! Har stadig samme problemstilling her, og svigers har ikke fått ha Bo enda. (og jeg har ikke dårlig samvittighet)

Skrevet

De er jo besteforeldrene hennes og en helg kan jo være en kjempefin måte å bli litt mere kjent på. Synes det høres snilt ut av foreldrene til din mann å tilby seg dette og det virker som om de ønsker å tilbringe mer tid med barebarnet som de ikke ser så ofte.

Skrevet

jeg syntes ikke de overkjører deg...

De viser i mine øyne bare engasjement til å ville tilbringe mere tid til barnebarnet sitt....? kansje de også er klar over den lille tiden de har hatt sammen og ønsker å bli bedre kjent med henne.

MEn når det er sakt- så hadde jeg nok heller ikke gjort det. Hadde sakt at de gjerne kunne komme og passe h*n hjemme hos oss mens vi var ute og spiste eller noe FØR det evt ble noen overnatting.

Men si for all del klart i fra! så blir det ikke missfrståelser:-)

lykkke til

Skrevet

Jeg vil er ikke redd for å dra en weekend om hun er hos mine foreldre. Men det gjör heller ikke noe å vente til hun blir eldre. Supert at de vil bli kjent med henne med synes kanskje at det kunne skjedd når vi var med så hun fikk litt myk start. Vanskelig å si dette til mannen min, jeg er redd han blir skuffet eller föler at jeg synes min familie er bedre enn hans...

Skrevet

Jeg syntes det var en kjempeflott ting av svigers og spandere tur på dere og være barnevakt. Det er tydelig de ønsker å bli bedre kjent med barnebarnet sitt! Hva med å foreslå å ta turen om en mnd eller to, og reis å besøk de helgen før dere drar så de får blitt ordentlig kjent med henne og snuppa deres føler seg trygg med de, da blir sikkert du og tryggere på at de klarer oppgaven:-). Veldig veldig mange jeg kjenner kvier seg for å la svigers passe og jeg syntes det er så trist. Hvis de er ansvarlige voksne som vil ta godt vare på jenta så er det jo ikke noe problem. Syntes det er oppriktig trist at ikke far sine foreldre skal få muligheten til å få et like godt forhold til barnebarna sine som mor sine foreldre pga litty overbekymrede mødre.

Skrevet

veit ikke igrunn hva jeg hadde gjort... men må bare fortelle at jeg passa en gutt på 8 mnd en natt for mange år siden... mor til dette barnet hadde jeg bare møtt ett par ganger... (ho var sammen med mitt søskenbarn), hun skulle på besøk til ei veninne som bodde der jeg studerte... jeg møtte tilfeldig på henne og da dermed at trengte ho barnevakt var det bare å si ifra... det endte med at jeg skulle passe denne vesle god gutten en hel natt... det gikk strålende,.. og tror ikke han led noen nød... MEN jeg hadde aldri overlatt mitt barn til ei jeg knapt kjente og jeg skjønner heller ikke den dag idag, at jeg virkelig sa ja til å passe han en natt... he he... men til besteforeldre.. hm, tror det.. men er jammen ikke sikker..

Skrevet

Jeg tror jeg begeistret hadde takket ja, og sagt at e var kjempesnille og dere veldig gjerne vil ta imo tilbudet. MEN om det er i orden at dere venter til hun er 1 år, fordi du ikke vil være langt borte fra henne en hel helg ennå.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke reist fra barnet mitt så tidlig uansett, men har skjønt at jeg er en hønemor. :-)

Dersom det føles ubekvemt for deg, kan du finne en annen løsning. Snille svigerforeldre som vil gi dere helgetur.

Har selv passet en på 6 mnd som jeg aldri hadde sett før, passet han ei hel helg, var helt uproblematisk.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det når hun var så lita, men det er ene og alene pga ammingen..... Men dersom du ikke ammer ville jeg tatt imot med åpne armer :-)

Men dersom du ikke føler deg komfortabel med det vil du ikke få en ålreit helg heller.

Kan du ikke foreslå at dere utsetter det noen mnd og sørge for at de får litt mere tid sammen i mellomtiden da. La de ha henne noen timer først og så la henne sove der et par ganger før dere reiser på tur?

På den måten blir vesla mere fortrolig med farmor og farfar samt at de får kvalitetstid sammen.

Skrevet

Vi dro på en helgetur vi da, når jenta vår var 6 mnd! Faktisk noen dager før hun ble 6 mnd, og det gikk strålende. Svigers som passa henne, ser vi kanskje 2-3 ganger i halvåret. Vi lot henne bli godt kjent med dem, de la henne f eks noen ganger mens vi var på kino og slikt. Vi dro en tur når vi var sikker på at hun var helt trygg. Var nok jeg som savna henne mest på tur da, hun hadde det kjempefint. Men du/dere må gjøre det som kjennes rett. Ville nok heller ikke ha lempa over ungen på noen hun ikke er så trygg på som hun sjelden ser.

Skrevet

Det er jo du som må bestemme dette. Jeg tror jeg hadde dratt. Det er rart å være borte fra de små første gang unasett. 7 mnd er jo ikke veldig lite. Junior her er 8 mnd, jeg hadde som sagt reist!

Skrevet

Dersom det ikke er noe problem for deg å være borte fra datteren deres en hel helg allerede nå, så synes jeg du skal bite dette i deg, rett og slett. Hvordan har du tenkt til at de skal bli bedre kjent da? Ved at du reiser over og er hos svigers en natt i ny og ne, slik du gjør med dine egne foreldre?

Det er helt naturlig å være litt usikker, men dersom det kun står på at det er "feil" barnevakt bør du kanskje prøve likevel:) De har sett henne 5-6 ganger på 7 måneder, og det er ikke for lite til at de skal greie å ha henne en helg.

Foreldrene til mannen min bor også langt unna oss, og det er derfor naturlig at vi er mest sammen med mine foreldre. MEN, det betyr ikke at de er mindre glade i barnebarna sine enn mine foreldre er, og jeg prøver derfor alltid å legge litt til rette for de når de ønsker å "låne" barna våre litt.

Foreldrene hans er garantert ikke noen dårligere barnevakt enn dine foreldre, og på bare noen timer kommer datteren deres til å bli trygg på hans foreldre også. Og hun kommer til å storkose seg med besteforeldrene en hel helg:) Viktig at du ikke "forskjellsbehandler" besteforeldrene synes jeg. Helt i orden dersom du ikke vil reise vekk fra jenta di så "tidlig", men ettersom jeg skjønner er det ikke det som er problemet her..?

Lykke til=) Helt vanlig at man er litt usikker første gang, men det vil ikke være lettere når hun er 13 mnd, eller 2,5 år ;)

Skrevet

hvis de skal komme og ha henne hos dere er da vel ikke det noe problem? jeg syns det er utrolig viktig at barnet kjenner familien sin... kan de ikke i det minste få prøve ei natt da...?????

Skrevet

Hadde forklart for dem at de heller kan passe henne over natta når hun blir større, siden de bort så langt unna og ser henne skjeldent. Protesterer de og blir sure så får du forklare dem om seperasjonsangst og at så små barn ikke har tidsbegrep enda, en hele helg med noen barnet kun har vært sammen med noen få ganger er da alt for lenge uansett.

Vær bestemt, barnets ve og vel er viktigere en fornærmede svigerforeldre synes jeg. Forøvrig vært i lignende situasjon, men her har besteforeldrene på begge sider tålt og forstått dette når de har fått det forklart.

Snu på det og si at det hadde blitt det samme om dine foreldre bodde langt unna.

Skrevet

Så lenge du hadde vært komfortabel med å reise vekk hvis jenta di hadde vært hos DIN mor, synes jeg du skal la svigers komme og passe henne den helgen, og KOSE dere på tur:-) Hun er jo såpass liten, at bare hun får omsorg og kjærlighet kommer hun til å være strålende fornøyd! Som svigermor tror jeg at jeg hadde blitt fornærma og skuffa hvis jeg spanderte weekendtur på svigerdatter og sønn, inkl barnepass, også fikk jeg beskjed om at vi tar gjerne turen, men mormor kan passe vesla... Se på det som en fin mulighet til å la farmor og farfar bli godt kjent med jenta di! Vil alltid være litt rart første gangen, men det blir ikke bedre jo eldre ungene blir. Jo eldre ungen blir vil det kanskje faktisk bare bli verre for ungen selv.... Også finnes det jo faktisk telefoner de fleste plasser, så det går an å snakke sammen underveis:-) God tur:-)

Skrevet

Så heldig du er som har så spreke svigers. Jeg synes jo det var et flott tilbud! De har sikkert tenkt nøye på hva som er det beste de kan gi dere i gave. Det er godt å få litt tid sammen bare dere to.

Vent f.eks. til november eller beg av desember og ta dere en førjulshelg med god mat og julegaveshopping. Da er hun 9-10 mnd og takler det å være borte fra dere greit. Synes det er viktig at de får knyttet noen bånd

Du skriver også at de vil komme til dere. Da er hun i sitt miljø og sitt hus med sine vante ting. Og dine foreldre er jo også i nærheten. De kan vel da treffes alle sammen? Prøv å legge ditt behov til side og tenk på hvor viktig det er for din datter. Vi mødre er litt kontrollfreaks men jeg tror det av og til kan lønne seg å slippe litt taket. Det er bare en helg.

Jeg brukte også lang tid og mye energi på å bekymre meg i forkant. Men alt gikk så bra. Selvfølgelig gjør det det!

Og hva med mannen din? Hva mener han om at hans foreldre ikke får "innpass"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...