Gå til innhold

Går det alltid ca. 14 dager fra eggløsing til mensen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at hos meg så går det bare noen dager fra eggløsing til mensen...

Jeg kjenner veldig godt selve eggløsning, slags murring i magen og slimete utflod. Tar nesten aldri feil at mensen kommer under en uke senere.

Flere som er litt sånn "utenom vanlig" når det gjelder dette? Unasett hovr jeg slår opp hen så står det at eggløsning skjer ca. 14 dager før mens....hm..

Grunnen til at jeg spør er at jeg håper jeg ikke får mensen denne gangen siden vi prøver på å bli gravide. Jeg hadde positiv eggløsningstest for noen dager siden så jeg håper jo da at mensen ikke dukker opp denne gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke alltid, men det vanligste er en lutealfase (tiden fra eggløsning til første dag i mens) på 14-16 dager. Dersom lutealfasen blir så forkortet at den kommer under ti dager, anser man at det er økt risiko for å ha problemer med å bli gravid.

Var jeg deg ville jeg forsøkt med eggløsningstester en syklus eller to, for å få bekreftet at det du kjenner og mener er eggløsning faktisk er det. Om det er det og du får mensen bare få dager etterpå, bør du be om utredning/henvisning til gynekolog. Det er svært liten sjanse for å bli gravid dersom det er veldig kort tid mellom eggløsning og mens, siden det befruktede egget da ikke rekker å feste seg før det "skylles ut."

Skrevet

man kan også ha flere eggløsninger i en periode... og noen har lengre sykluser enn andre.

Skrevet

Flere eggløsninger i en syklus er ekstremt sjeldent, om det i det hele tatt forekommer. Sykluslengden er egentlig irrelevant for evnen til å bli gravid, lutealfaselengden er avgjørende.

Skrevet

Befruktning foregår i begynnelsen av uke 3.

Slik teller jordmødrene p.g.a. tradisjon.

Skrevet

Befruktning foregår ved eggløsning, samme hvordan jordmødre måtte telle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...