Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #1 Skrevet 19. september 2009 Ser unger ute nå (østlandet) som er pakket inn i dyner, voksi og pledd. Gjerne med helseteppe foran åpningen for å garanterere null luftsirkulasjon. Hva tror dere? At ungene deres er isbiter som dere skal tine? Altfor altfor altfor mye klær og poser! Voksi i 15-20 varmegrader er jo bestialsk. Nedi vognen er det ganske lunt, det trekker sjelden og luften blir ganske stillestående der. Ei tynn lue, jakke og pledd holder da lenge!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #2 Skrevet 19. september 2009 Hehe, har man emmaljunga trekker den faktisk ganske mye;-s
Willy Wonka Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Så enig med deg, HI!! Men jeg tror ikke det er vondt ment...tror bare det er en form for beskyttelse...redd for at de skal fryse, men selvfølgelig - det må være fryktelig varmt og jeg lurer på hva samme mødre har i på babyene, eller i vogna når det er minusgrader når de bruker dette i 15-20 varmegrader.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Dette forundrer meg også ganske ofte. Og spesielt på kjøpesenter. Og senest i dag når jeg gikk tur. Sol og 17-18 grader, og vindstille. Møtte en som hadde en sånn "fancy" vogn med liten bag og lav kalesje. Babyen er rundt 5 mnd tror jeg, og han hadde dynen godt pakket over seg, og over kalesjen hang et tett teppe. Min gutt satt i vogna i bare body og bukse, god og varm. Hadde et ullteppe lett over han når han sov, men tok det vekk innimellom så han fikk kjøle seg ned litt. En annen episode jeg har friskt i minne er fra en lengre båttur(hurtigbåt) for ikke lenge siden. Var flere som hadde med babyer denne dagen, og som på død og liv måtte tette igjen kalesjeåpningen med tepper. Men var en jeg la ekstra merke til. Tror jeg måpte flere ganger. Babyen var nok 4-6 uker vil jeg tro og hadde også en vogn med liten bag. Når babyen skulle ligge i vogna, ble han pakket ned med dyne, teppe oppå dyna, myggnetting og regn/vindtrekk, og et teppe over kalesjeåpningen. Attpåtil hadde babyen mye klær på seg, strømpebukse og dongeribukse, genser, og mest trolig langermet body under. Og ikke uventet skrek babyen mye av turen. Det var også veldig varmt på båten denne dagen. Jeg er ikke typen som akkurat får meg til å si fra, men jeg fikk nesten vondt av denne babyen og var fristet til å gi et hint. Men de satt for langt unna oss til at jeg kunne f eks snakke litt høyt til mannen min om at det er så varmt at jeg tror ikke vår gutt kan ha noe teppe på seg når han sover, for da renner han vekk. Så vår gutt låg i vogna med body og bukse og stort sett uten teppe, og han var klam i hodet når han våknet. Greit nok at ikke alle unger er like, men tror det er de færreste som fryser noen gang. Tror de er mer utilpass fordi de er for varme.
Gjest Månefuglen +2imagen Skrevet 19. september 2009 #5 Skrevet 19. september 2009 Jeg så også dette idag, barn i poser og dress og det er 18 grader her. Men jeg tror det er fordi det er kommet litt vind og fordi folk er vant med at barnblir kledd på mye av foreldregenerasjonen. Det er jo litt vanskelig å kle på nå men jeg syns noen tar av litt mye..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Jobber på et senter, og i det siste har det jo vært ganske fint vær + det er alltid varmt inne på senteret jeg jobber hvertfall (eller så hadde jeg vel stått med dress selv) og det er ikke måte på hvor mye duner og poser og klær og luer disse ungene skal ha! Blir helt sjokkert jeg.. Men man kan jo barek jenne i nakken på ungen om den er kald eller varm Tror noen babyer svetter ihjel altså..huff
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Dere med ettåringer, hva bruker dere å ha på barna når det er 0-10 grader da? Her er det nemlig rundt 4-6 grader på morgenen og da har jeg på barnet mitt vanlige klær, fleecedress og tynn lue. Og i vogna har jeg dunpose (billig type fra OBS). Er det ok, eller er det mye? Etter 1år er jeg fremdeles usikker på påkledning
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #8 Skrevet 19. september 2009 Slutt å bland dere! Dere vet ikke hva som er best for andres unger! Den ene ungen vår var og er konstant kald, akkurat som meg, fryser ofte og trenger tepper/dyner, dresser, strømpebuker osv for å ha det bra. Det er jævlig irriterende når folk kommenterer høyt til andre ting som "stakkars unge som har så mye klær på seg" osv. JEG vet hva som er best for MIN unge! Min unge ville fryst om jeg skulle latt han sitte i body med teppe i 18 grader!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #9 Skrevet 19. september 2009 Dette ser jeg daglig. Folk går tyntkledd å svetter, mens barna ligger nede vogner med voksiposer og ulluer. latterlig. Det er faktisk ingen barn som har frøset i hjel i Norge, men det finnes de som har blitt overopphetet..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #10 Skrevet 19. september 2009 Jeg er nok en av de som kler på ungen min for mye, men jeg er da i tillegg flink til å kjenne etter om hun er varm. Bedre med for mye enn for lite
flotteolga Skrevet 19. september 2009 #11 Skrevet 19. september 2009 synes det er en litt vrien års tid jeg nå... enten nesten som sommer eller høst kjølig.. men pose i vogna er da alt for tidlig... hvertfall her sørpå... ser at det er stor forskjell blant folk også....
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #12 Skrevet 19. september 2009 Nei, det er faktisk ikke det....
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #13 Skrevet 19. september 2009 at det er bedre med for mye enn for lite er jeg faktisk ikke enig i...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #14 Skrevet 19. september 2009 Det er IKKE bedre med for mye enn for lite! Den vrangforestillingen kan ta livet av barnet ditt!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2009 #15 Skrevet 19. september 2009 jeg velger gjerne å kle på litt ekstra når vi går hjemmefra også sjekker jeg heller underveis og følger med på at poden ikke blir for varm og regulerer der etter...vanskelig å vite på denne årstiden hvor kaldt/varmt det egentlig er når sola forsvinner bak skyer osv..går jeg inn på butikker, tar jeg alltid av dyne/teppe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå