Gå til innhold

Påkledning - samme som utstyrsdebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Her kommer kanskje et litt dumt spørsmål fra en førstegangsmamma. Gutten min er 9 uker og det er jo på tid å å få kjøpt litt vinterklær. Har allerede kjøpt inn litt ullundertøy, ullsokker, ullvotter og ulllue. Skal også bruke en lammeskinnspose i vogna. Men hva trenger man egentlig av klær. Jeg er redd for at jeg kjøper inn unødvendige ting og for at jeg skal kle på han for mye/lite. Kan noen av dere erfarene mammaer komme med noen tips til påkledning både når jeg skal bruke pose og hvis jeg ikke bruker denne.

Og er det slik at man absolutt bør bruke ull hele tiden. Hva med bomull?

Jeg vet jo at man bare skal kjenne etter om babyen er for varm/kald, men er som sagt redd for at jeg skal kjøpe helt unødvendige klær. I butikkene blir man jo ofte rådet til å kjøpe "alt", men de vil jo selge.

Er det også noen som har tips om hvor man kjøper ull som ikke er for dyrt, men som er bra?

Håper noen kan komme med gode tips og råd til meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til jenta mi hadde jeg altfor mye klær. Fikk ikke brukt halvparten før det ble for lite.

Du trenger ca 4-5 ullbodyer(dersom babyen gulper/bæsjer mye utenfor bleien trenger du flere).

3-4 strømpebukser.

1 par ullvotter.

1 tynn ull lue og 1 tjukk.

1 tynn heldress i ull og 1 tjukk.

1 par tjukke ullsokker

Nå snakker fra egen erfaring, kan hende noen andre mener du trenger mer eller mindre.

Siden du har lammeskinnspose så trenger du ikke mye klær på i vogna. Posen er nok veldig varm. Når det er minusgrader holder det nok med body, strømpebukse og en tynn ulldress.

Men påkledningen varierer fra baby til baby. Min baby var veldig kald fram til hun var 5 mnd. Måtte alltid kle på henne kjempe masse. Men etter hun ble 5 mnd ble hun plutselig en varm baby, da måtte jeg ta mindre klær på henne.

Jeg bruker kun ull om vinteren. Når vi bare er hjemme en dag, kan hun fint bare ha på seg bomullsklær siden vi har det godt og varmt her. Men viss vi skal ut er det ullklær på. Da slipper jeg å ta på så veldig mye, og dersom hun blir for varm og svetter så klærne blir våte, så blir hun iallefall ikke kald.

Skrevet

Jeg har tre sett med ullundertøy. Dvs ullbody og strømpebukse. Bestemor strikker to sett med ulbukse og jakke.

Utover det vil han ligge i voksiposen og der er det varmt og godt ( av og til litt for varmt).

I bilstolen tar jeg event ett ullteppe over ham i itillegg( jeg varmer opp bilen når det er som kaldest og vi må ut).

Inne her hjemme blir det bomullsklær som body, strømpebukse og "lekedresser". Vi har det varmt og godt i huset, og ull blir så fort "slitt" av å bli vasket for mye. Han her i huset gulper så mye at jeg ikke klarer å ha ett sett med ull rent og tørt til enhver tid dersom han skal bruke det hele tiden. Da måtte jeg hatt flere sett og det er så dyrt.

Ullvotter, ulle og ullsokker har jeg ett par av.

Hadde lammeskinnspose til første og hun var så varm at hun lå der i bare bodien og strømpebukse selv på de kaldeste dagene ( her sover de ute nesten uansett).Bare passe på at det ikke blir for kaldt og puste...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...