Gå til innhold

Fødsel i uke 25+6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter

Håper dere kan svare meg. Har ei venninne som nå ligger på føden og fått konstantert at det blir baby iløpet av dagen. Det som er er at hun er kun i uke 25+6. Er det noen som vet hva oddsen er for at det skal gå bra?

Mannemor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min venninne fødte for 5 uker siden på nøyaktig 25+6!

Babyen - ei jente - veide 825g. Gikkk ned en del etter fødsel, men veier nå over 1,2 kg!

Puster selv, babyen har ennå ikke hatt noen komplikasjoner.

Lykke til!!!

Skrevet

Det kommer litt an på hvilket sykehus hun skal føde på og (noen ganger kjønnet på barnet)! Her på østlandet er det tatt imot barn ned i uke 23 pluss og det har gått bra! Jeg kjenner også ei som fødte i nordnorge i uke 25 pluss noen dager. Det gikk også helt fint:))

Skrevet

Kjenner ei som fødte i 6. mnd og det gikk fint. Var en del problemer med magen, men hun er ei flott jente.

Jenter klarer seg som oftest bedre enn gutter av en eller annen merkelig grunn.

Skrevet

Har ei venninne som fikk i uke 23. Og gutten hennes er nå 2 1/2 år, og klarer seg kjempe fint. Han ligger litt etter motorisk, og har nok litt svakere immunforsvar enn andre unger. Men til å være født så tidlig har han utviklet seg veldig bra.

Det er en god del risikoer med å få så tidlig, jeg kjenner dessverre ikke til alle. Men det går vel for det meste ut på at barnet ikke er ferdig utviklet, og at de kan få en del sykdommer, hjerneskade osv som følge av det.

Som sagt vet jeg litt for lite om dette til å legge ut om alle konsekvensene, men foreslår at du går inn på prematur debatten. Der er det mange som kan gi deg gode svar, og som snakker av erfaring. ;)

PS! De er blitt veldig flinke med premature barn på sykehusene rundt i landet, så vi får krysse fingrene og håpe at det går fint med barnet til venninna di også!

Skrevet

De redder først fra uke 23-24,så det er enda veldig tidlig med uke 25+6, men hver dag teller!.De gjør i allefall alt de kan, både for å forsinke fødselen i form av å gi riedempende, forberede barnet med å gi lungemodningssprøyte, og hjelper den lille etter fødsel. Har hørt at det er 50% sjanse for at det går bra etter uke 24, 90% med gode prognoser etter uke 28. Krysser fingrene for venninna di og den lille!

Skrevet

En kompis av meg sin søster fødte for tolv uker siden en pitte liten gut på 500 gram i uke 26. Han måtte ligge med c-pap en godt stund, men nå har han fått den av og trenger bare litt tilførsel med oksygen gjennom nesen :) han er blitt 2600 gram og legene mener de kan få reise hjem neste måned hvis vektoppgang går fint og lugnene fortsetter å modnes slik de skal :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...