Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Baby er snart 4 måneder og ammingen fungerer helt utmerket. Men jeg er så frista til å prøve å gi litt grøt eller middagsmatglass til babyen bare for å se hvordan det blir tatt imot. Bare sånn en gang i blant, liksom. Er det noen grunn til at man ikke bør gjøre det, eller kan man bare kjøre på med en bitteliten porsjon? (Og hvaslags skje skal man bruke? Vanlig t-skje eller en spesialskje av noe slag?)
På'n igjen! Skrevet 20. september 2009 #2 Skrevet 20. september 2009 Når babyen er blitt fire mnd. er det ikke noe i veien for å prøve med litt grøt, men det er ikke nødvendig så lenge du har nok melk. Ville kanskje drøyd det til babyen var 5 mnd? Men det er selvsagt opptil deg. Husk bare at den første grøten skal være glutenfri (mais- eller risgrøt). de første grøttypene skal ofte blandes med mm el mme, du kan jo gjerne da pumpe ut litt mm om du har nok (synes ikke det er nødvendig å gi mme dersom man ikke må)! Jeg var veldig fornøyd med Avent sine baby-skjeer (finnes i to-pakning i mange matbutikker), den er smal og litt dyp. uansett greit med en liten skje tilpasset en liten babymunn! Best også med plast, da metall kan bli varmt og kanskje ha litt skarpe kanter.
Underveis --> Skrevet 20. september 2009 #3 Skrevet 20. september 2009 Jeg begynte med smaksprøver da Lillemann var 4 mnd. Han gapte han ;-) Var veldig i tvil om jeg skulle fortsette (ammepolitiet har effekt også på meg), men da jeg sluttet noen dager så gikk han faktisk opp fra 2 til 3 amminger på natten. Etter at han igjen fikk noen småposjoner med grønnsaksmos midt på dagen, så var han nede på 2 igjen. Jeg mistenker at dersom man starter med mat, så kan man ikke slutte igjen, uten å måtte amme mer. Det var jo ikke rare greiene han fikk, men jeg tror nok det hadde effekt alikevel. Nå er hna straks 6 mnd og får 3 fulle måltider om dagen. Mye av grunnen til det er at han er ganske vanskelig å amme om dagen. Har da rett og slett ikke tid til å ligge ned og stirre rett i puppen, må vite! Altfor nysgjerrig. Har heller aldri reagert på noe mat, så her har det gått veldig greit. Dersom du har lyst, så er det nå bare å gi smaksprøver, synes jeg. Det er morsomt å se på at de prøver noe nytt, men da tror jeg at man også må være forberedt på at man øker magemålet til poden og dermed forstyrrer ammerutinen.
Brillefint - Jadda! Skrevet 21. september 2009 #4 Skrevet 21. september 2009 Å gi smaksprøver på fingeren ser jeg ikke på som noe problem, eller mengder på 1 tsk eller så. Her i huset begynte jeg med grøt ved 5 mndr (desperat etter nattesøvn). Men det var bare tull. Han var ikke klar for det. Betydde ikke en døyt for nattesøvnen. Neste unge gidder jeg ikke begynne med noe som helst før ungen er 6 mndr om ikke behovet melder seg før. Masse styr med tilberedning og vasking av unge og klær og gulv etterpå. Nei, drøye det lengst mulig tenker jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå