Gå til innhold

Fleip eller fakta...??

h@ppy elsker høstfargene :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I august hadde jeg generelt veldig store vanskligheter med å lage krem av kremføte.... en gang måtte jeg bruke 1,5 liter fløte for å lage en liten marsipankake, fordi fløten ble aldri til krem..... pisket og pisket i kjøkkenmaskinen, men ingenting skjedde, og tilslutt ble det plutselig smør...:(( Dette skjedde 2 ganger senere også i august, men ikke så ille som den første gangen (7.aug)

Den 7.august var det et kraftig torden vær over her jeg bor....og når jeg fortalte folk at jeg ikke fikk til å lage krem, ristet de på hodet å sa:"Du må da skjønne det at det ikke går an å lage krem når det tordner, og det er "HUNDDAGER" til og med" ????

Når august var ferdig, ble det plutselig ingen vanskligheter med kremen...

Hva er deres erfaringer...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intresant;) har ikke vær borti noe lignede jeg da, men kan ikke huske jeg har prøvd å piske krem når det tordner heller.

Skrevet

Dette er hentet fra Wikipedia: Hundedagene, eller røtmåneden, er etter vår kalender fra 23. juli til 23. august. Ifølge folketroen har mat lett for å råtne i denne perioden, og hunder har lett for å bli gale.

I oldtidens Egypt observerte man at Hundestjernen (også kjent som Sirius) startet sin stigning samtidig som at Nilen begynte å stige og den varmeste tiden på året startet. Man trodde stjernen var skyld i elvens stigning og kalte den påfølgende måneden (den tiden da solen passererer gjennom Løvens tegn) for hundedagene.

HundestjernenDette uttrykket spredte seg etter hvert over hele verden, mest til kulturer knyttet til kysten, men også til bondekulturer.

I tradisjonen heter det at all mat har lett for å råtne eller mugle denne perioden, og mang en husmor vil bare riste oppgitt på hodet over den som prøver å piske kremfløte i hundedagene. Det heter seg også at hunder har lett for å bli ville og gale, og at fluene øker i antall. Tiden er også mye brukt i forbindelse med værspådommer.

En del andre fenomener er også typiske for hundedagene, bl.a. er det vanlig med en voldsom oppblomstring av glassmaneter i fjordene.

Temperaturen i sjøen er høy i denne perioden, og næringsinnholdet i vannet er lavt på grunn av algevekst, noe som kan føre til at detritus og annet organisk materiale flyter opp, men disse sammenhengene er dårlig dokumentert eller ikke i det hele tatt.

Mange mener også at vepsen blir ekstra hissig og tilstedeværende i denne perioden. Generelt kan man si at noen av trekkene som omtales ved hundedagene handler om vær og natur, mens andre er mer folklore, som går på at mange ting kan «gå på tverke» i denne perioden.

Ser med andre ord ut som du bør holde deg til andre bakeverk enn kremkaker i denne perioden ;)

Skrevet

Jeg har også opplevd at kremfløte som har stått i todenvær blir "ødelagt" og at det ikke går ann på piske krem av det. Så jeg tror jammen meg det stemmer jeg da.

Skrevet

ja, etter denne augusten, så tror jeg også det..hehe:) Må ihvertfall kjøpe dobbelt opp med fløte, så jeg kan prøve 2 ganger...haha:p

Skrevet

Jeg tror det med maten råtner og blir dårlig fortere i denne perioden kan stemme, i den tiden da man ikke hadde kjøleskap :P

Temperaturen ute i juli/august er ofte varm og luften er ofte bra fuktig. Tidligere bla mat lagret i jordkjellere, stabbur osv, dette MÅ ha bli påvirket av naturens endringer. Man vet alle at under tordenværet er det eneorm trykkende luftfuktighet, klart at når man oppbevarte melk ol. i jordkjellere ville man oppleve at råtningsprossessen gikk fortere.

Men som med alle andre ting henter man hjelp til å skylde slikt på uforståelige fenomener på de merkeligste steder. Jeg tror mye av den store troen kommer av det latinske navnet.

Se her. På latin het hundedagene dies caniculares, på mellomtysk ble det oversatt til rodentage, fra rode, hund. Oversatt til nordiske språk ble dette til røtedager og hundedagene ble kalt røtmåneden, røytemåned og røtnmåned. Forstavelsen røt er både i norsk og svensk satt i forbindelse med verbet råtne. I Skedsmo sa de at "den tiden hadde alt så lett for å råtne og mugge" eller i Berg i Østfold, at "all mat vil surne og råtne da". Det er i og for seg riktig nok, for matvarer blir lett bedervet av varmen i denne tiden.

Jeg kan levende se for meg bondefruene fra gammelt av stå og sladre over dette :P

Nei jeg tror det hele er en god gammel myte og sprøyt. Ikke merker jeg maten råtner fortere og ikke har jeg noen gang merket særlige problemer med kremen heller.

Fleip er min konklusjon.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd eller tenkt over at det ikke går an å piske krem når det tordner eller i den perioden.

Men, hvis kremen ikke er skikkelig kald, eller det er veldig varmt eller fuktig i rommet, kan dette skje.

Skrevet

Jeg har aldrig hatt noen problemer med det og jeg har jo lagd kaker når det har vært tordenvær også.

Skrevet

nora og lene.....jeg har heller aldri opplevd det før i år, i en alder av 35 år.... Men har aldri tenkt over om jeg har laget det på denne tiden før, heller under tordenvær...

Men at ting skal skje 3 helger på rad, ser jeg på som merkelig....:P

Må jo sies at det ble krem, alle 3 gangene, men ikke en helt normal krem.... vanskelig å forklare..... hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...