Gå til innhold

De som skriver på dialekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor gjør dem det? Skjønner dem ikke at det er helt håpløst for folk med andre dialekter å forstå hva dem skriver?

Vi har to skriftspråk i Norge, Nynorsk og Bokmål. Hvorfor ikke bruke dem? Er det egentlig "lov" å skrive på dialekt bare fordi man vil det?

Jeg synes alle bør holde seg til de offiseiell skriftspråkene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg skriver litt på dialekt og litt på nynorsk. Det er "lov" å skrive på dialekt slik som her feks, men i offentlige brev, eksamenar osv så er det ikkje lov å bruke dialekt ord. Hvis ein ikkje klarer å skjønne kva som blir skrive så er det kanskje på tide å setta seg litt inn i dialektar???

Eg har ingen problem med å skjønne kva som blir skrive, er enkelt ord og uttrykk eg ikkje skjønnar men sammenhengen forstår eg heilt uten problemer. Kanskje fordi eg er vant med andre dialektar sida der eg kjem frå, Vest-Telemark, så er det ein ny dialekt hvis du forflyttar deg ei mil eller to.......er lik min ja, men likevel ikkje den samma!!

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man orke å holde seg til de offisielle skriftspråkene i sammenhenger som ikke krever det?

Regner med de som skriver dialekt er såpass oppegående at de skjønner at ikke alle orker å lese, og driter i dem som ikke gjør det.

Skrevet

Jeg forstår jo hva som står da, men det tar veldig lang tid ålese fordi man på en måte måsi alle ordene høyt for å forstå dem. Når jeg leser nynorsk eller bokmål er jo alle ordene som kjente bilder som man vet hva betyr, man leser ikke alle ordene bokstav for bokstav.

Skrevet

Og det sier du, som skrier opp ned, liksom ;o)

Skrevet

Man står jo fritt til å skrive på dialekt så lenge det er egen blogg, slike nettforum o.l. Noen dialekter er verre å forstå enn andre, og jeg skal innrømme at jeg av og til forlater (interiør)blogger dersom dialekten blir for langsom å kave seg gjennom. Men stort sett går det greit. Da er det verre med sånn "fjortisspråk", jeg skjønner nesten ikke hva de skriver noen ganger. Begynner å bli gammal :-)

Skrevet

og det skriver jeg som ikke skriver rett engang..

Skrevet

Den heldige eier av ett barn: Orke å holde seg til skriftspråkene? Det er vel ikke noe ork? Det er jo det man er lært opptilåskrive og har skrevet alle årene på skolen. Det burde da falle seg ganske naturlig?

Jeg kom på nå at kanskje de som skriver dialekt ofte er mennesker med dysleksi og som synes det er flaut å skrive nynorsk/bokmål fordi da er det mer synlig at de har skrivefeil?

Skrevet

Å skrive noe 5 timer på sokoen vil ikke si at de bruker det på fritiden. Mine elever skriver dialekt på nettby, fb, msn og gu vet hva de har. For dem faller det seg mye enklere å skrive slik de prater og når jeg skriver med mine venner på sms og msn så skriver jeg slik jeg prater, og det greier faktisk alle å forstå, enten de bor i indre Toten eller i Bergen.

Tviler på at det er noe hold i den hypotesen din...

Skrevet

Den hypotesen var forrseten ikke skrevet for å være stygg eller frekk, men er noe jeg lurer på. Kanskje noen andre kan hjelpe meg å bekrefte eller avkrefte?

Og hvis jeg var deg så ville jeg oppfordret elevene til å skrive korrekt også på nettby osv. Da er det lettere å skrive riktig når man skal skrive på skolen og andre seriøse steder.

Skrevet

Da ser vi i alle fall helt ulikt på det, for jeg oppfordrer dem til å skrive på dialekt så snart muligheten byr seg. Alle vet hvor og når det kan brukes, og det er ikke noe som tilsier at de som skriver dialekt på fritiden skriver dårligere bokmål enn resten.

Skrevet

Eg skrive akkuratt så det passe meg! :P

Neida...jeg prøver så godt jeg kan å skrive bokmål iallefall...for jeg skjønner ikke alt alle andre skriver på dialekt..........

Skrevet

Eg skriver på dialekt på enkelte ord og nynorsk resten, gjer ikkje det når det er snakk om offentlige dokumenter osv, men her så gjer eg det. Skriver ikkje kav men brukar enkelte dialektord, eg er ingen dyslektiker men kan ha skrive feil eg også som mange andre og ting kan gå litt fort når ein skriver.

Så det er ein som skriver på dialekt, til dels, som ikkje er dyslektiker!!

Skrevet

Jeg hopper over innlegg skrevet på dialekt og nynorsk. Et skriftspråk burde holde for lille Norge (les bokmål).

Skrevet

Men nå har vi nå to skriftspråk da, og på skolen lærer man å både lese og skrive begge to, så det bør ikke være så vanskelig å forstå.

Skrevet

Etter at jeg flytta til Vest telemark har jeg mye lettere for å lese nynorsk. Dialketa her tok det meg ei stund å sette meg inn i,men nå skjønner jkeg det meste her og..

Når det kommer til meg selv og skriving, så sliter jeg faktisk med å skrive på dialekt... etter mange år vekke fra hjemstedet mitt så er den så utvanna, at det er mye lettere for meg å skrive bokmål.

Skrevet

En ting er å skrive dialekt til andre som har samme dialekt (eks på msn o.l.) men på fora hvor mange med ulike dialekter "snakker" syns jeg også det er greit med bokmål/nynorsk. Det er få dialekter jeg ikke skjønner noe av, men jeg må liksom også lese det høyt for å forstå det mange ganger, hehe. Liker heller ikke spesielt godt "sms-språk".

Om det er hold i hypotesen din tør jeg ikke spekulere i da :o)

Skrevet

Jeg greier fint å skjønne dialekter, også skriftlig, men er enig i at det er bedre om man holder seg til de to offisielle skriftspråkene når man skriver, selv om det bare er på et nettforum.

Jeg må innrømme at jeg mer enn èn gang bare har klikket meg ut av et innlegg fordi jeg ikke gidder å lese om det står på dialeket. En ting er om man bruker et og annet uttrykk på dialekten sin, men hele innlegg på dialekt er bare irriterende, spør du meg (og det gjorde du jo, hehe:) )

Skrevet

Vel, jeg har bare en ting å si.

Dialekt er et talespråk, ikke skriftspråk. Bokmål og nynorsk er skriftspråk.

Skrevet

Det er en uting at barn skriver på dialekt! De har vanskelig for å lære seg rettskriving.

Når det gjelder her inne hopper jeg over de innleggene som er skrevet på dialekt fordi jeg orker ikke å konsentrere meg om å forstå hva de prøver å si. Da er det bedre man bruker ett av de to skriftspråkene vi har her til lands!

Har lagt merke til at det stort sett er folk fra stavangerområdet som absolutt må skrive på dialekt. Ikke skjønner jeg hvorfor...

(og nå sier ikke jeg at ALLE fra Stavanger gjør det, men når noen skriver på dialekt er de som oftest fra Stavangerområdet.)

Skrevet

helt ærlig så leser jeg ikke de innleggene som ikke er relativt nerme bokmål. jeg bruker så mye lengre tid på de innleggene og må kosentrere meg så mye mer at det gidder jeg ikke.

jeg syns det er slitsomt nok å prate med folk som snakker langt fra bokmål

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...