Gå til innhold

Halebeinsbrudd og keisersnitt vs. vaginal fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget ved en tilfeldighet for noen år siden at halebeinet mitt er brukket. Det står i 90 graders vinkel innover mot "fødselskanalen" og har grodd slik. Vet ikke når dette har skjedd, men sannsynligvis en gang da jeg var liten. Har tatt opp dette med legen og jordmor, og skal sannsynligvis på utredning ang dette. Jeg vil gjerne sjekke det ut, med tanke på om det er gjennomførbart med vaginal fødsel. Vil helst slippe å oppleve at ungen evnt setter seg fast eller at halebeinet blir brukket tilbake til sin normale stilling... au...hehe..

Noen som har opplevd eller hørt om noen som har hatt samme problem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei, men jeg har også en skade i halebeinet fra da jeg var liten. datt ned en trapp som 8-åring, og har etter det hatt perioder hvor det gjør ekstremt vondt i halebeinet. Som å ha en kniv der... Det kommer sjelden nå, kan gå et halvt år mellom hver gang (men da holder det på i en periode).

Har lurt på om dette kan gi komplikasjoner og ekstra smerter ved fødsel...men har ikke kommet så langt at jeg har spurt lege eller jordmor. Kjekt å høre om andre har erfaringer.

Skrevet

Jeg har brekt halebenet en gang, og tenkte ikke over å si noe før fødselen. Bristet det under fødselen;( måtte sy noen sting i underlivet og fikk en kjeeeemmpe stor blodutredelse på låret, så å sitte var håpløst de første ukene;( Bør vel nevne det til jordmor for å høre om halebeinet kan komplisere fødselen....

Skrevet

Dette bør du få utredet i god tid før fødselen. Halebenet ditt bøyer seg i 90 grader innover, det er ganske utgjørende for barnets passasje gjennom fødselkanalen. Halebenet er med på å forme fødselkanalen når det er i normal tilstand. Fødselkanalen går da i en rund bue formet av halebenet. Høres ut ditt haleben kan by på problemer, men få lege til å utrede deg skikkelig! I normale tilstander gir halebenet lett etter når barnet passerer, vet ikke hvordan dette blir i ditt tilfelle!

Skrevet

Akkurat samme med meg.

Ramlet i en trapp for mange år siden og brakk halebeinet. Tenkte ikke noe pver dette da skulle føde forrige barnet for 4 år siden. Halebeiet brakk på nytt under ei pressrie. Antagelig brakk det tilbake i rett posisjon. (håper jeg)

Har hatt mye trøbbel meg rygg og bekkenlåsninger siden det. Manuellterapeut jeg går hos mener at det ikke fines noe fleksibilitet igjen i halebeinet. Det skal jo naturlig fjære litt når men beveger seg, sitter seg og reiser seg opp igjen feks. ¨

Nå skal jeg er jeg gravid uke 33 og har fått litt hetta for at halebeinet skal brekke igjen. Det var jo ganske vondt noen mnd og jeg har heller ikke lyst til at ryggen skal bli noe verre enn den allerede er.

Eller tenkt om jeg blir så redd for nytt brudd at jeg ikke tør presse skikkelig, eller babyen sitter fast fordi halebeinet ikke brekker.? hjelp

Skal til fødselssamtale hos JM på helsestasjonen neste uke og vil be om at hun henviser meg til _JM på sykehuset der jeg skal føde slik at jeg kan få vite litt mer hvordan forholde meg til dette her.(JM på helsestasjonen hadde ikke noe godt svar sist jeg var der)

Jeg har veldig lite lyst på ks. Håper at JM kan betrygge meg med at det går helt fint å føde vaginalt. (gjorde jo det forholdsvis greit sist uten andre problemer enn halebeinet)

Kan være fint å høre hva din lege/JM kommer fram til, og du har lyst å dele info?

Skrevet

Takk for kommentarer:)

Jeg har nevnt dette for både lege og jordmor (samt at min samboer er lege), og de er enige om at jeg må til videre utredning. I følge min samboer hadde det ikke vært noe problem med passasjen hvis bruddet var forholdsvis nytt eller at det ikke står i den vinkelen det gjør nå, men mer smertefullt vil det nok bli uansett!

Legen min har sendt forespørsel om utredning til sykehuset, så forhåpentligvis får jeg time om ikke så alt for lenge :) Har 13 uker igjen til termin, men hadde vært greit å forberede seg på om det blir keisersnitt eller vanlig fødsel.

Jeg skal informere dere som er interesserte etter utredningen min:)

Skrevet

jeg tror jeg har brukket/knust halebeinet mitt. Dette har ikke blitt sjekket, men falt for ca 4 år siden på betonggulv og landet oppå halebeinet. Det var et kullsort blåmerke der i flere uker etterpå og det tok meg et år å sette meg rett opp i senga fra liggestilling. Måtte ta det fra sida, hvis ikke var det skikkelig vondt!

Tror dere halebeinet mitt da er ødelagt, og dette er noe som bør sjekkes? Har ikke tenkt på at dette kunne skape noe problem tidligere så har ikke giddet å reise til legen. Ingenting de kunne gjort med gipsing osv uansett liksom...

Skrevet

Kan jo høres ut som det fikk seg en skikkelig trøkk ja, men er vel vanskelig å si om det er brukket eller ikke. Det gjør jo fryktelig vondt over lang tid bare ved å forslå halebeinet! Skader jo ikke å få sjekket det ut:) Har du fortsatt vondt eller?

Jeg har hatt vondt i halebeinet så lenge jeg kan huske, men tenkte aldri over at det kunne være brukket. Det er jo sikkert 15-20 år siden jeg gjorde det (sannsynligvis), og jeg får skikkelig vondt når jeg sitter for lenge. Flyturer o.l. er ikke veldig behagelig...:P

• 3 uker senere...
Skrevet

Oppdatering:

Har snakket med en overlege, professor og poliklinikken på sykehuset ang halebeinsbruddet nå. De mener alle at bruddet ikke skal by på problemer under fødselen. Leddet i halebeinet er så skjørt, at det sannsynligvis "bare" vil brekke tilbake av seg selv. Med andre ord; ungen kommer seg sannsynligvis trygt gjennom fødselskanalen, mens mor vil få store problemer med å sitte normalt en god stund etterpå ;)

Skrevet

måtte lese litt på linken deres. kommer nok ike med så mye nytt. men jeg er fysioterapeut og da vi gikk på studiet og hadde professorene på medisinske fakultet i anatomi, kom vi til bekkenet og halebenet. husker godt professoren viste oss fødselskanalen gjennom bekkenet og halebenet som var i veien. han sa ja dette brekker i mer en halvparten av fødslene. alle jentene i klassen gispet. hans neste kommentar var vel det er ikke det som er vondt og de aller fleste merker det ikke engang pga de andre smertene. dessutene at man ikke kan sitte så godt etter fødsel er likegjerne sying og hevelse ødemdannelse etter fødselsen. Så mitt poeng er ikke vær bekymret om det brekker eller ikke for som sagt er det veldig vanlig at det kan være i veien og brekker i fødsel men gror på plass igjen. selv har jeg brukket det diverse ganger i ungdomsåra og hatt problemer med det. men etter sist fødsel brakk det nok igjen men grodde på plass bedre enn sist, så jeg synes egentlig det bare var greit. tenkte dette bare som en liten oppmuntring om ikke å bekymre seg unødvendig og som en kuriositet i debatten.

Skrevet

Takk for svar:) Jeg bekymrer meg ikke nå som jeg vet at det ikke blir til hindring for den lille, smertene skal jeg alltids klare! Har problemer med å sitte godt sånn som det er nå også, så det kan vel uansett ikke bli så mye verre...hehe.. Dette blir bra;)

Viktig å være positiv! hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...