Gå til innhold

KRISE!!! Toxoplasmosefrykt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en umåtelig stor angst for toxosmitte under svangerskapet. Jeg har en katt på 4 år, ( utekatt ), som i utgangspunktet er veldig snill og grei. Men jeg fikk en vond tanke i sta, som typsik " enn hvis " og " hva om " ... og det fordi jeg glemte en bolle med smågodt på stuebordet. Den stod der i natt, og jeg mumset noe fra den i ettermiddag, og begynte plutselig å tenke at - enn om hun har værrt å sleika på noe....FAEN...så blir det tvangstanker rundt dette. Hun er ikke ofte å se på bordet, og ikke vet jeg engang om hun har vært oppi bollen i natt, men allikevel blir jeg nervis, og ødelegger kvelen med slike tanker... Dette gjør meg ekstremt sliten...

Måtte bare tømme meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fra avføringen smitten kan komme:)

Og det er egentlig få norske katter som har dette, sånn i utgangspunktet.

Skrevet

Som det nevnes her er det svært sjeldent norske katter har dette- og du får det kun ved å 'rote i' avføringen deres.

Det er større sjanse for å få dette fra urene grønnsaker og rått kjøtt enn fra katter.

Om du er veldig engstelig kan du ta en tur til legen og ble om blodprøve for å sjekke toxoplasmose. Om man får det i svangerskapet, kan skadene begrenses om det oppdages tidlig. Jeg fikk tatt tester på dette hver gang jeg var på kontroll da jeg var gravid.

Skrevet

Det kan jo også godt henda at du allerede har blitt smittet, men FØR du ble gravid - og da er det jo ufarlig for fosteret.

Og om du mot formodning skulle ha fått det av det smågodtet (veldig usannsynlig - er som nevnt gjennom avføringen), vil du få behandling straks hvis de påviser det, og da går det som oftest bra (kjenner en som ble smitttet og fikk behandling, og gutten hennes var helt fin).

Skrevet

Den vanligste smittemåten i Norge er fra sauekjøtt som ikke er gjennomstekt, evt. spekemat av sau. Det er ikke særlig stor risiko for å få dette fra en katt, med mindre du tar i avføringen og spiser uten å vaske deg på hendene etterpå.

Skrevet

Takk for mange hyggelig svar. Jeg venter faktisk på svar fra prøve 2 i dette svangerskapet. Jeg hadde med andre ord ikke vært smittet før. Er veldig obs på det med hyggiene og mat generelt, men bare tanker kan starte å surre rundt og balle på seg flere mulige løsninger, med værst mulig utfall.... - plutselig så henger det ikke pågrep en gang, om jeg lar frykten ta overhånd, noe jeg prøver å riste av meg. Jeg har også hørt at man på sett og vis må " spise " katteavføringen, men enn om hun hadde hatt en smitteperiode, og vasket rumpa si og sleiket lakrisen og sjokoladen allikevel....vææææhh.... jeg tror egentlig ikke at dette er eller var tilfellet i natt, men så tenker jeg på det for det...

Ikke gøy... - høres sikkert veldig hysterisk ut... :(

Skrevet

Det er ikke store smittefaren her til lands.

Skrevet

Jeg reiste mye i siste svangerskap. For at jeg skulle slippe å bekymre meg fikk jeg lov til å ta en toxo test ved hver kontroll (ca 1 gang per måned). Veldig greit det da :-)

Men ellers er det jo som andre sier at det er avføringen som smitter. Jeg har jo hatt katt under hele oppveksten og jeg pleide ofte å dele mat med katteskinnet når moren min ikke fulgte med ... og likevel har jeg aldri vært smittet! Ikke varmebehandlet kjøtt og uvaskede grønnsaker er nok farligere enn å momse litt smågodt som har stått framme ;-)

Skrevet

Ja det håper jeg virkelig... :)

Jeg tror faktisk jeg kommer til å sjekke meg om fire nye uker, selv om jeg for svar på prøve to, den uken her.....

Men hva er oddsen for at katta oppbevarer / vedlikeholder toxobakterier på tunga, for så å spre det videre til godteriet?, overlever bakteriene slik, eller er det kun i selve avføringen de kan fortsette livet sitt?....

Og er det slik at om f.eks katten min har hatt denne infeksjonen for 2 år siden - kan hun ikke bære smittefare / toxobakterier idag?

Nå ble det mange spørsmål her men...

HI.

Skrevet

Tror ikke smitten overlever særlig lenge utenfor kattebæsjen.

Skrevet

Hei! Forstår at du er redd :-)

Jeg kan legge til at kattespyttet er antiseptisk, de vasker jo sine egne sår med tunga for å holde det rent. Dette har jeg sett i praksis, en gang da katten hadde et relativt stort sår som den holdt rent selv. Ikke en betennelse i sikte!

Toxoplasmose er en parasitt, men jeg vet ikke hvor lenge den kan sitte i katten, om den kan ligge latent i kroppen for så å gi utbrudd igjen senere. Men når det gjelder katter så er det kun gjennom avføringen man kan få i seg smitte og også denne må inn i oss, gjennom munnen eller åpent sår. Så med vanlig håndhygiene kommer du svært så langt og så holder vi hendene unna steder med katteavføring, sånn som kattekassa og blomsterbedet. Bruk i så fall engangshansker :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...