Gå til innhold

hvor lenge kan et embryo/egg ligge ni dvale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har googlet det men finner ikke noe eksakt...kan det ligge over 1 måned i dvale??? eller max 2 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med dvale? Altså etter befruktning??? Blir egget befruktet så går det da vel ikke i dvale, men begynner jo å utvikle seg.

Skrevet

nei mens d blir befruktet, eller vet ikke jeg da...men jeg er satt tilbake 2 uker...å har hørt noe om at d kan gå i dvale....

Skrevet

var d litt uklart hva jeg mente?? hehe...

Skrevet

ja jeg mener at egget ligger der, men ikke vokset noe ennå men det er der liksom bare d er i dvale=)hhee...kan d ligge sånn kenge over 1 mnd å så leve videre eller dør det om det ligger lengre enn 2 uker i dvale??

Skrevet

Jo egget kan gå i "dvale" etter det er blitt befruktet, men vet ikke hvor lenge

Skrevet

oki=) men er jo litt rart hvis d kan ligge der i flere mnd liksom,,,så bli befruktet videre....lurer på dette jeg asså=) rart d ikke finnes noe info på nettet..

Skrevet

Denne påstanden om befruktede egg som går i dvale florerer jo på diskusjonsfora på internett, men jeg har aldri sett noe som ligner ordentlig medisinsk forskning på at det faktisk kan skje - og i hvert fall ikke over lengre tid. De få uttalelsene jeg har funnet fra leger som mener dette er en mulighet er av typen "noen mener at et befruktet egg kan gå i dvale noen få dager," på ingen måte snakk om uker/måneder.

Det er en kjent sak at embryoene utvikler seg litt rykkvis i begynnelsen, og at man dermed kan få ulike anslag på svangerskapsvarighet om man tar flere ultralyder tidlig. Det kan også variere litt hvor lang tid det tar før det befruktede egget fester seg i livmor, og man kan dermed få litt "forsinkelse" i utvikling.

Skrevet

tusen takk for langt svar =) men hvordan har d seg da at man blir stilt tilbake 2 uker osv?? jeg skulle vært 8 uker i går men er bare 6...kan d ta over 2 uker før d befruktede egget fester seg i livmoren?? trodde det døde etter 24 timer eller 1 uke jeg?

Skrevet

Sæd kan leve temmelig lenge, eggløsning kan komme på et annet tidspunkt enn man tror, embryoet kan bruke litt tid på å feste seg, målingen på ultralyd kan være noen dager feil osv... da er man fort oppe i en del dager.

Det sies vel også at ultralyd strengt tatt ikke er et mål på hvor langt man er kommet, men hvor langt man har igjen.

Skrevet

Med min første var min menstermin 3. og jeg vet at den datoen stemte i forhold til når vi hadde sex, fordi det skjedde bare en gang den mnd. fordi begge var syke. Men vi MÅTTE jo prøve når jeg først hadde eggløsning, så vi "led oss" gjennom samleie en gang selv om vi var syke :)

Min menstermin var 3. men ultralydterminen ble 15. og hun kom 19. Så jeg vil tro at det befruktede egget da har ligget i dvale noen dager.

Skrevet

ja d samme er med oss....vi hadde bare sex en gang.... den peioden å det var dagen før el...vi hadde sex 2 dager førmensen kom sist måned der igjen da....greit at d tar noen dager, men skjønner ikke dette med 2og 3 uker tilbake jheg hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...