Gå til innhold

Underlig opplevelse etter UL i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til orientering: Jeg er 2. gangsfødende, første barn ble født 3 mnd prematurt, med en vekt på 645g.Dette resulterte i 10 uker på sykehus i etterkant. venter nå nr.2.

Er det jeg som er helt tullete eller er det innsparingene på ahus som gjør at jeg ikke får den oppfølgingen jeg har krav på?

Var til ordinær ul i dag, alt så heldigvis bra ut, og vi venter en gutt:)

Jeg var flink å husket på alt jeg skulle spørre om, blodgjennomstrømning vekstavvik etc. Jeg fikk bare svar om at det var tidlig å se nå, og jeg spurte igjen da undersøkelsen var over, om hvordan oppfølgingen ble videre.

Svaret jeg fikk var at det ikke ble noe mer fra sykehusets side, jeg skulle gå til vanlig lege og jordmor som alle andre. Hun vimset med armene og sa at vi ikke skulle henge oss opp i hva som hadde skjedd tidligere men se positivt fremover! det er ikke så enkelt, når min spesialistlege mener at jeg skal ha oppfølging jevnlig fra uke 23/24. Føler at sykehuset prøver å unngå ekstraoppfølginger...

Blir bare utrolig oppgitt, men vet at jeg på mandag må ringe spesialisten (som heldigvis blir dekket) å gi beskjed om at han skal få "lov" til å følge meg opp!

Hilsen en som ikke akkurat har full tillit til det norske helsevesen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk norske helsevesen !!!!!!!!!!!!!!! Blir så forbanna. Håper det går din vei å blir fulgt opp som du har krav på !

Lykke til :)

Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du fødte prematur forrige gang? Jeg fikk HELLP og derfor er min førstefødte født nesten 8 uker før termin. I dette svangerskapet er jeg lovd ekstra oppfølging pga komplikasjonene sist, og da jeg fikk innkalling til UL fikk jeg innkalling til spesialist også. Jeg føler meg i alle fall trygg på at jeg får den oppfølgningen jeg har krav på.

Skrevet

Morkaken løsnet, tilsynelatende helt uten grunn... barnet veide også mye mindre enn det hun skulle. Hadde derfor blitt forespeilet av annen lege ekstra oppfølging både i fht morkaken, men også vekstavvik. sitter nå å grubler på om jeg skal ta kontakt med sykehuset igjen. Skal høre med spesialisten min på mandag...

Skrevet

Det høres helt utrolig ut!

Du må bare stå på og kreve det du har rett på.

Selv blir jeg fulgt opp med UL hver mnd hos gynekolog, og det er en kjempestor lettelse og trygghet. Og jeg har ikke den forhistorien du har engang. Jeg har mistet før, det er ivf + jeg har sykdom som gjør det til risikosvangerskap.

Sikkert bedre å gå til spesialist enn på sykehus, der er det så hektisk.

Skrevet

Jeg får ekstra oppfølging pga min mor hadde morkakeløsning og en morkakesvikt (er vel forsovidt det begge, men andre gangen fikk ikke barnet næring) og har derfor hatt to dødfødsler. Da tok jeg først kontakt med min fastlege, sa at jeg var bekymret pga dette, fikk beksje at jeg måtte ringe sykhuset selv, og da fikk jeg snakke meg til at de skulle undersøke saken og nå har jeg 2 timer satt opp på meg med en mnd mellomrom. Pga min mor hadde det, så hadde jeg vert deg hadde jeg ringt og krevd det!!! Jordmor gav meg beskje om at hvis dette som hadde hendt min mor bekymret meg skulle de følge meg opp, og da bør de da hvertfall gjøre det med deg.

Skrevet

Høres ut som om jordmora ikke helt visste hva prosedyrene var og svarte på spørsmålet ved å avfeie deg. Helt på tryne spør du meg! Du har krav på oppfølging og det er jammen godt du har en spesialist som du går til som kan hjelpe deg videre, enten hos han eller at han krever at sykehuset gjør jobben sin. Blir sint jeg!

Skrevet

Takk for svar! Trodde et øyeblikk at jeg var blitt helt tussete og hønemor allerede:)

Var hos fastlegen min i går, og vi pratet litt rundt dette. Han fortalte meg at spesialisten jeg går til har begynt å samarbeide med en annen gynekolog som jobber spesielt med risikosvangerskap, og fikk time til han om 3 uker. Er veldig fornøyd med dette, men føler meg rett og slett sviktet av jordmoren på sykehuset. Føler at de som ikke har et nettverk fra før av, må ta til takke med det de sier på sykehuset, uansett hva man har krav på. Det er i så fall en syk måte å spare penger på, i et velferdsamfunn!

Skrevet

Heia helse Norge!

Stå på ditt og KREV at de skal gjøre jobben sin! Lettere sagt enn gjort, men bare tenk at det er ditt barn, din kropp og DU vet hva som er best. Ingenting som er verre å gå rundt og bekymre seg.

Lykke til! Og stå på;-)

Skrevet

Jeg er også 2.gangsfødende. Ble lovet oppfølging på sykehuset etter forrige fødsel.

Nå når jeg ble gravid igjen , mente legen at det ikke var behov for oppfølgoog på sykehuset.

Det fristet ikke meg og ta opp kampen med sykehuset for var trøtt og lei til å måtte kjempe for den oppfølgingen som det var minst ti leger som var inne og lovet meg etter 1.fødsel. Jeg ble så plaget med blødninger i 14 uke denne gangen, ble derfor sendt til sykehuset for ultralyd. Legen som var der da, var helt sjokkert over behandlingen jeg hadde fått ved forige besøk. Hun mente at jeg uten tvil skulle gå til oppfølging der, om det så bare var for å få meg til å slappe av under dette svangerskapet.

Mitt råd er prøv igjen , det er alltid noen som prøver og spare inn penger. Du må stå på selv , det er ingen andre som gjør det for deg. Og de kan ikke nekte deg den oppfølgingen, du har lov til.

Masse lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...