3 er nok! Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Er det noen som har en oppskrift på en god "gammeldags" grønnsakssuppe? Gjerne en med kjøtt i, medisterfarse kanskje? Tror det var det jeg fikk i suppa til bestemor da jeg var liten... En som ikke er så vanskelig, jeg er ganske grønn på supper...
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Bruk kraftben og et stykke oksebog eller høyrygg. Koker kraft av dette. Grønnsaker du kan ha i som er godt er: Kålhode Gulrøtter Sellerirot Kålrabi Purreløk Tror kanskje det du fikk i suppa hos bestemor var suppeboller, ikke medisterfarse. Kutt alle gr.sakene i passe små biter. Du koker først kraft i ca. 1 time før du har oppi gr.sakene og koke til dem er ferdig myke nok etter smak. Husk litt salt. Du kan dele kjøttet i passe store terninger når det er ferdig kokt. Eller du kan bruke det til å lage kjøtt, gr.saker fra suppen, poteter og sursøt løksaus.
3 er nok! Skrevet 18. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2009 Kan jeg bruke buljong terning i stede for kraftben? Det er veldig mulig det ikke var medisterfarse, "deigen" var hvertfall lys rosa og minner ikke særlig om kjøtt i det hele tatt. Hun tok en skje og lagde boller av deigen og la de rett oppi suppa uten å steke de først hvertfall. Veldig gode var de!
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Tror nok det var suppeboller, selv om du kan legge medisterfarse rett i suppen uten steking. Litt sånn klisne i konsistensen når du spiste dem? Du kan fint bruke buljongterning, men husk på at denne er det ofte en del salt i. Blir jo ikke helt det samme, men kan fint brukes. Ønsker du kjøtt som jeg nevnte, må jo det koke en stund uansett.
3 er nok! Skrevet 18. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2009 Jeg får bare litt skrekk når jeg hører ord som kraftben og høybog og sånn, da høres alt så mye mer komplisert ut og jeg får lyst til å gi opp før jeg har forsøkt. Deigen var hvertfall veldig klissete før hun la bollene i kjelen, og de hang kanskje ikke så godt sammen når man fikk de på tallerknen...
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 He he Er ikke noe mer skummelt enn koteletter, men dette skal kokes og ikke stekes slik som koteletter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå