Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Noen som er gode på disse nav tingene her? Var på navmøte her en dag, men ble ikke klokere av den sags skyld;) har termin 6 desember, går ut i permsjon 13 november. Arbeidskontrakt går ut 31juli. 1. Dvs, da "betaler" vel arbeidsgiver permisjonspenger frem til 31juli, som da igjen får refundert fra nav slik at jeg da også får rikelig mer med feriepenger, enn i stedet at arebeidskotnrakten min opprører den dagen jeg går ut i permisjon og pengene komemr direkte fra nav, og vil da si at jeg kun får feriepenger for ti uker ? 2. Så er det dette med ferie da. hvis jeg skal ha 4 uker med ferie, "stopper" permisjonstiden når jeg har ferie, og begynner igjen etter ferien? 3.Vi skal ha permisjon med 80 %dekning, far skal ha ikke ha mer enn 10 uker. Han arbeider offshore, og vi ønsker at han tar permisjonen delvis, altså når han er på land har han pappapermisjon, og da får jo ikke jeg penger(hvis jeg ikke arbieder da) men jeg får disse dagene til gode når han er ferdig med sine permisjonsdager, men får jeg penger da ? 4. og til slutt.. når regnes det da at jeg skal være tilbake i jobb? håper noen kan svare meg )
Gjest ->>- Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 1. Ja, stemmer, forutsatt at arbeidsgiveren din har som praksis å utbetale permisjonspengene. Mange har ikke det og du vil i så fall få utbetalingene fra NAV hele veien. 2. Ja. Du kan evt ta ferie mens far har fedrekvotepermisjon. 3. Jeg skjønner ikke spørsmålet. Hvilke dager mener du du skal få til gode? 4. Fødselsdato + 43 uker (forutsatt at ungen ikke kommer over termin) + ferie + eventuell ulønnet perm e.l mens far tar ut permisjon.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 takk. 2. Jeg mente at hvis far tar permisjondager når han er hjemme fra nordsjøen, så får ikke jeg permsjonspenger, men de forklarte meg på nav at jeg fikk dagene til gode, siden det er han som har permisjon da. og jeg får jo ikke utbetaling når han har permisjon, men vil jeg det da jeg tar de dagene jeg har til gode når han har brukt opp sin kvote? håper du forstår )
Anonym bruker Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Siden du skal ha alt unntatt fedrekvoten, så kan vi kalle de "dine" uker nå, selv om det egentig skal kalles fellesuker til fri fordeling. Siden du ikke har permisjon samtidig som far har fedrekvoteuker så tar din permisjon pause og starter opp igjen når far er ferdig med sitt. I disse ukene har du enten ulønnet permisjon eller jobber, sånn som du nevner. Så det er ikke egentlig noe "til gode", men jeg forstår hva du mener!
Guttemamma75 Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 1. Det er ingen atuomatikk i at arbeidsgiver betaler - det er opp til hver og en arbeidsgiver... OM din arbeidsgiver betaler permisjonspenger til deg og får refundert fra nav er det heller ikke gitt at du får feriepenger som vanlig fra dem - å gi deg det er jo et rent tapsprosjekt for dem og derfor er det slettes ikke alle arbeidsgivere som gir det godet. Når din kontrakt løper ut stemmer det at nav uansett overtar utbetalingene (om du ikke har fått hos dem hele tiden da) og fra nav vil du ikke få mer feriepenger enn for 15 uker om du velger 80% dekning.... 2. Når du har ferie stoppes permisjonen og gjenopptas etter ferien. 3. Nei, du får ikke dagene til gode - de ukene han har permisjon er hans og da må du ha ferie, ulønnet permisjon eller jobbe.. Om du skulle fått dem tilgode ville dere jo fått dobbelt opp og det går jo ikke skjønner du.. 4. For å finne ut når du vil være tilbake i jobb sånn ca må du bare telle 46 uker fra permisjonens begynnelse og framover pluss evt ferieuker du vil ta ut i permisjonen (husk - du kan maks ta ut 4 uker og 1 dag ferie) - da får du en ca dato for når pappaen tar ut fedrekvoten (forutsatt at han skal ta den etter din permisjon selvsagt.. Skal du ha ulønnet perm når han har permisjon må du selvsagt legge til de ukene du vil ha fri for å finne startdato på jobb. Du vil uansett få brev fra nav etter fødselen med informasjon om maks dato.. Lykke til i svangerskapet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå