Gå til innhold

Hvor mange barn pr voksen i barnehage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er gjennomsnittet? Noen som vet? Synes det er litt få på den avdelingen jenta vår går på. Vil bare høre hva dere sier først, og sier ikke så mye om det av frykt for å bli gjenkjent....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to voksne til stede på avdelingen om gangen på 18 store barn (en time eller to pr dag kan det være tre samtidig).

 

Det er to voksne til stede på avdelingen om gangen på 9 små barn ( en time eller to pr dag kan det være tre samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 voksne på 18 barn 3-5 år

3 voksne på 15 barn 0-5 år

4 voksne på 12 barn 0-3 år

3 voksne på 9 barn 0-3 år

 

men fra morningen og på ettermiddagen er det jo mindre voksne. og som regel i utetiden da det skal avvikles pauser og evt møtetider da

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 voksne på 22 barn 3-6 år. + en ekstra pedagog en dag i uken

4 voksne på 13 barn 0-3 år

 

syns de er veldig lite bemannet. spesielt på stor avdeling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja færre voksne (enn 3 på 18 store barn) på morgenen, midt på dage, og på ettermiddagen.

 

Altså f.eks. færre 7.45-9.45 (morgen) og 11.15-12.45 (pauser) og 12.45-14 (møter) og 14.30-17 (ettermiddag). Det gir 2 timer med tre voksne, forutsatt at ingne er syke eller avspasserer eller må hjelpe til på en annen avdeling. La oss si at slikt skjer to av fem dager. Da blir det 6 timer i uka med tre voksne. Minus 1/2t røkepause i UKA for en av de tre (2*5min pr dag når det lar seg gjøre). Altså ca 5 1/2 time i uka med tre voksne på 18 barn, ellers to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regelen er vel

 

3 voksne på 18 (max) 20 barn på storavd (3-6 år)

Da skal det være en pedleder og to assistenter.

 

3 voksne på 9 småbarn (0, 7 år til 3 år)

Da en pedleder og to assistenter.

 

4 voksne på 14 småbarn (0,7 år til 3 år)

1 pedleder, 1 førskolelærer og 2 assistenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva mener du med halv times røykepause for en av de tre? 'Går denne personen ut og røyker i arbeidstiden sin?

Antar hun/ han røyker kun i pausen sin, og så vidt meg bekjent så har vel alle som jobber mer enn 5.5 timers dag krav på pause.

Og hva vedkommende bruker pausen sin til, skal vel ikke bety noe for hvor mange som jobber ved avdelingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener jeg med halv times røykepause for en av de tre?

 

Akkurat det jeg skrev. At du kan regne med at én av tre ansatte faktisk trenger mer enn én røyk i løpet av 7.5 timer på jobb. At hun derfor OM MULIG får ta seg et par 5minutters små-pauser i tillegg til lunsjen. Men, som jeg også skrev, er det gjerne så hektisk at dette ikke går. Derfor anslo jeg 6 fem-minutters pauser i løpet av en hel uke (i tillegg til den daglige halvtimen) for én av de ansatte.

 

Uansett er det to TIL STEDE hos barna (18 store eller 9 små) det meste av tiden, selv om avdelingen har tre ANSATTE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LEFSA

 

hvor har du den regelen fra? min sjef sier at den er utgått......... at det nå kun regnes ut at man har nok pedagogtetthet.... dvs at man må ha mer pedagogtetthet....så om man har over 18 barn så må man ha mer pedagog... men på 21 barn trenger man bare en pedagog ekstra en dag i uken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg skal ikke kaste bensin på bålet, men det er ulike bhg. Om jeg kunne velge hadde jeg plassert barnet mitt hos deg Lefsa. Du virker utrolig engasjert og dyktig.

 

Der datteren min er nå er de 4 voksne på 12 småbarn. Jeg leverer i alt fra 08:30-10:00 og henter fra 14:00-16:00. Det er svært skjeldent at alle fire er tilstede. En ansatt er som oftes i skogen og røyker. Ofte er det bare en voksen. Ser de lite ute sammenlignet med andre avd. Og de er ikke flinke til å ta på ytterdresser. Fant datteren min ute med kjole, strømpebukse og genser. Mens ytterdrakten hang på knaggen.

 

En episode før helgen var at et barn stod og slo på datteren min og førskolelæreren bare så på. Da ble jeg sint. Satte foten ned og sa stopp. Noe som resulterte i at hun forsvarte seg med at dette var pedagogikk (not) og ble sur på meg. At hun er en lat person som ikke takler jobben sin klarer hun ikke å se.

 

Personlig tror jeg det blir slik i enkelte bhg med dårlig ledelse. Er man missfornøyd er det lett å generalisere og klage på bhg ansatte er noe dritt.

 

Vi skal bytte og jeg er i kontakt med den nye styreren, det er lang kø så vi kommer ikke inn før etter jul. Men det er flere som vil ut, så tilslutt vil vel denne bhg få et dårlig rykte.

 

Ikke kjemp for alle bhg Lefsa, for det er ikke ditt ansvar.

 

Stå på, for jeg er sikker på at du gjør en glimrende jobb, og da får vi kvalitet.

 

God kveld : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ille, anno 19:06.

 

Men selv om du bytter bhg, må du regne med to (av tre) tilstede om morgenen (før 10) om ettermiddagen (fra 14) , og midt på dagen (11.30-14). Og bare én før 8.30 eller etter 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt av problemet mitt det, at jeg tar for mye ansvar og er litt vel engasjert. Ikke alle som er like glad for det skal jeg si deg.

 

Må si jeg er sjokkert over at ansatte er ute og røyker i arbeidstiden sin, trodde vi hadde kommet lenger enn det i dag altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Antall barn pr. voksne er det kun barnehageloven som sier noe om. Den sier at at det skal være "forsvalig bemanning" og ikke noe om antall voksne pr barn.

Den sier kun om at det skal være en førskolelærer pr 6-9 barn under 3 år og en førskolelærer pr 15-18 barn over 3 år.

 

MEN enkelte kommuner kan ha egne "skrevne lover" om bemanning, men de kan ikke fravike Barnehageloven regler for pedagogisk tetthet.

 

Det er forskjelling fra kommune til kommune. I Trondheim kommune har man en kalkyle som man regner ut personaltetthet med.

 

eks.

34 barn under 3 år= 10 voksne( derav 4 førskolelærere og 5 ass/fagarb.)

 

45 barn over 3 år= 7 (derav 3 førskolelærere og 4 assistenter)

 

Mange barnehager bryter barnehageloven med å ha 20 storbarn på en ped.leder. Det hjelper ikke å slenge på en ped.leder 1 ekstra dag i uken. Det skal være jevnt fordelt gjennom hele uken. Har vært t.v i utdannigsforbundet og kan en del om lover og regler for personal og pedagogitetthet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott innlegg.

 

Gir bare opp alle de udugelige menneskene som skal tjene på bhg.

 

Tror dere virklig at de vil komme unna med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Anonym 12.39 21.09

 

Hvor kan jeg finne ut om dette? jeg har kontaktet utdanningsforbundet men syns ikke jeg fikk noe hjelpsomt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en lenke til lovdata om pedagogisk bemanning i barnehager. Hvis det var det du lurte på. Barnehageloven er revidert i den siste tiden, men normen om pedagogisk tetthet har nettopp vært en het sak mellom utdanningsforbundet og kunnskapsdepartementet.

 

Bare spør om mere hvis det er noe du lurer på.

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20051216-1507.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den linken der jeg fikk fra utdanningsforbundet også når jeg spurte... jeg syns vi er for lite bemannet når vi er 3.2 voksne ( dvs 1 ekstra pedagog en dag i uken) og vi er 23 barn over 3 år....

 

jeg syns det blir alt for mye å gjøre for meg. bare det å forberede foreldre samtaler tar jo evigheter. og ikke minst å skulle finne tid til å ha disse foreldresamtalene....

hvert barn skal jo også bli fulgt opp, man skal observere, og fange opp om det er noe galt med noen av barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...