lene86k Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Nå er terminen 6 uker unna og vi skal nå begynne å ha hans datter annenhver helg. Noen som har råd på hvordan eg best kan forberede henne på lille søster som kommer? Hvordan best unngå sjalusi for dette barnet som får bo hos pappa hele tiden, og hvordan få en 4 års gammel jente til å forholde seg til alt det nye som er kjøpt inn til babyen uten at hun blir sur/sjalu osv. Har laget en gipsavstøpning av magen som vi skal dekorere litt i helgen, men er det noen som har andre ideer om hvordan eg kan forbrede henne og engasjere henne i barnet som kommer?
Kongeørna Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Jeg ha rikke stebarn, men jeg har fosterbarn på avlastning hver 4.helg. Særlig den ene jenta er veldig interessert i dette med babyen som skal komme. Vi lager avtaler fra gang til gang om hva vi skal klargjøre til babyen neste gang hun kommer, for eksempel "neste gang du kommer skal vi finne fram baby-tøyet og legge det i stellekommoden". Dette gjør henne veldig interessert. Neste gang hun kommer skal hun for eksempel få lov til å trille tur i gata utenfor her med dukken sin i barnevogna. Veeeldig stas!
arachnia Skrevet 19. september 2009 #3 Skrevet 19. september 2009 Jeg har også ei stedatter på 4, snart 5. Vi kjører også den "neste gang skal vi", og planlegger litt framover. Og så får hun være med å diskutere navn. Ellers så har vi kjøpt inn et lite lager med smågaver som vi har gjemt i vårt skap, sånn at vi har litt til folk begynner å komme på besøk med babygaver og slikt. Ikke de store tingene, men småleker, et par bøker o.l. Vi har også kjøpt inn en bleiepakke, og øver oss veldig på å skifte bleie på dukker. Ellers er det vanskelig å gjøre så mye, annet enn å inkludere henne i alt. Det viktigste som jordmor nevnte kommer etter fødselen, og det er å virkelig ikke endre på noen av rutinene vi har. Frokost, lesing, kosetid, bading, alt slikt! Altså at vi tilpasser babyen henne, og ikke omvendt. Jeg tror det blir stas for jenta deres med ei lillesøster! Det blir bra!
b77h Skrevet 19. september 2009 #4 Skrevet 19. september 2009 Må bare si at det var så fine svar her! Jeg er absolutt ikke i den situasjonen, men dere høres så flinke og kloke ut :-) Mange gode ideer.
lene86k Skrevet 19. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2009 Takker mye for svar. Vi har henne nå denne helgen og det virker faktisk som om hun gleder seg til å bli storesøster. Hun er veldig opptatt av min store mage som blir liten når eg setter meg, og at lillesøster ligger inni der og skal komme om 6 uker Er så vanskelig alt dette, siden vi begynner fast besøksordning denne helgen (har bodd langt ifra hennes mor) så eg kjenner ikke lille jenta skikkelig enda. Men eg har vert det barnet selv en gang så eg har nå noen ideer om hva eg syntest var greit og hva eg har savnet fra min stefar. Det viktigeste for meg er at min stedatter ikke skal merke noen forskjelsbehandling på henne og den lille i magen.
arachnia Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Jeg ble kjennt med mi stedatter da hun var 2 år. Og vi har hatt faste helger i litt over et år nå. Det viktigste er nok å lage rutiner. Lesestunder, kveldsstell¨og slike ting. Tenker da på de hyggelige, koselige tingene. Og så holde fast på dem. Dere kan jo også planlegge noen rutiner for stell av babyen sammen. F.eks lage planer for lørdagsbading, eller leketider o.l. Men et godt utgangspunkt er jo å ta utgangspunkt i egne erfaringer:) Det hørtes veldig lurt ut:)
Stolt tvillingmor Skrevet 19. september 2009 #7 Skrevet 19. september 2009 Mange gode tips her allerede. I tillegg er min erfaring at det er veldig viktig å sørge for noe som er "babyfritt" - noe som bare storesøster får lov til :-) På denne måten bekreftes hennes egen identitet, hun er ikke "bare" storesøster til babyen. Og så har vi jo også den klassiske: "Babyen er så heldig som får DEG som storesøster!". Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå