Gå til innhold

str på fosteret


frøkenmilla

Anbefalte innlegg

På min egen side her inne (forsiden) står det hver uke hvor langt fosteret er og ca vekt. Hos fastlegen min fikk jeg en bok hvor det står uke for uke hvor stort fosteret er. Regner med alle får sån bok på første kontroll. Forskjellene er egentlig ganske store. Synes det er stor forskjell på 7cm og 2 cm f.eks. når det kommer til lengde på fosteret. Hvilken er egentlig mest pålitelig? Noen andre som har sett dette? Regner med at begge er skrevet av jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, der sa du noe - nå skal jeg gå hjem og sjekke/sammenligne bøkene mine også! Har vel egentlig ikke lest så nøye (tilnærmingen "på størrelse med en reke" har vært i bruk i noen uker nå...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan man måler.

Det mest vanlige er nok å måle CRL (bare til rumpa), mens det går an å tenke på lengden dersom fosteret teoretisk var utstrekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det aller mest nøyaktige, som alle sykehus, jordmødre og leger nå kun går etter, er den nye eSnurra. her er en link dit: http://www.nsfm.no/esnurra/0.php istedetfor det gamle plasthjulet har det nå kommet ett digitalt ett som bruker mange mange tusen fler målinger som sammenligning. istedetfor den gamle metoden der man mer eller mindre usikkert gikk ut fra antagelser når fosteret ble unnfanget, går man nå utifra gjennomsnittlig hvor lenge det er igjen av svangerskapet. håper jeg klarer å forklare sånn passe greit :P

 

om du går inn på tidligmålinger å slikt, så ser du hvor mange millimeter fosteret skal være gjennom svangerkspaet, dag for dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok litt tid før jeg skjønte hvordan den fungerte, men den var jo egentlig lur. Den viste noe midt i mellom boka og det som står på forsiden min her. Takk for tipet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...