fru tekopp Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Disse tallene sier meg ingenting, men sist jeg målte hadde jeg blodtrykk på 90/70. Fikk vite at jeg har lavt blodtrykk, men de tallene sier meg i grunn ikke noe... Hvor går grensen for hva som er lavt? Og hva er overtrykk og undertrykk? Og hva er "normalt"? Blir veldig glad om noen orker å ta seg til til å forklare dette for meg.
FrkBomst&Frø Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Jeg syns han legen min sa jeg hadde 96/80, og det er visstnok lavt. Men heller ikke jeg har peiling... Et innlegg her heter "sykemeldt gr lavt BT", de jentene virker som har litt peiling, anbefaler de å spørre der!
Ate,mor til gutt nr3;-) Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Man sier at på et friskt oppegående menneske i alderen 18år og oppover skal det ligge på rundt 120/80... på pansjonister og eldre mennesker ligger det ofte høyere. så når overtrykket (120) blir under 100 og undertrykket(80) blir under 70-80 så har man lavt blodtrykk.Gravide får ofte det og noen får også høyt bt.Håper dette ga deg litt mere peiling på hva dette går ut på.
fru tekopp Skrevet 18. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2009 Takk for svar, begge to! Fikk i hvertfall forklaring på hva som er "normalt". Leste den tråden om hun som er sykemeldt pga lavt blodtrykk, men syns ikke jeg fikk helt svar... Tror jeg spør legen neste torsdag. Kan jo legge inn svaret jeg får da! Ha en fin dag og en god helg!
Gjest Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Ditt første tall 90 viser overtrykket. Altså når hjertet jobber, dvs sender blodet ut i kroppen. Det andre tallet ditt, 70, viser undertrykket, altså når hjertet "hviler", dvs fylles opp med blod igjen. Det er ikke farlig å ha lavt blodtrykk, men kan være ganske ubehagelig da man kan bli svimmel, spesielt hvis du reiser deg fort.
Onemore-thefinalcountdown Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 Jeg hadde 90/60 målt i går. Det var lavt sa hun, men bedre lavt enn høyt. Tar det med ro fra sittende til stående, og passer på å spise regelmessig så ikke blodsukkeret synker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå