lene86k Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Hei noen her inne som har gått på dagpenger når dei fødde? Bedriften eg jobbet i gikk konkurs og eg ble gravid sett etterpå. Har derfor gått på dagpenger igjennom svangerskapet, men eg vet ikke helt hva som skjer med dagpengene mine nå når eg før og egentlig skulle ha gått ut i permisjon. Noen som har erfaring med dette?
Lillemor&Gutta Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Hvis du velger å gå ut i vanlig permisjon kan du søke om foreldrepenger hvis du har mottat dagpenger på lik linje som lønn i svangerskapet (trur d er di siste 6 av 10 månende eller noe sånt). Har du krav på det gjelder vanlige regler. Du kan også velge å fortsette å stå som arbeidsledig etter fødslen og da mister du dagpengene i 6 uker fra fødsel (mor sine sykedager) og må søke om gjennopptak. Da kan du også søke kun på deltid og ønske og ikke å flytte pga jobb med tanke på at du har små barn (under 1 år). Men du må ha noen som kan sitte barnevakt hvis du skulle få tilbud om en jobb. Håper noe av dette var forståelig =)
-------- Skrevet 18. september 2009 #3 Skrevet 18. september 2009 Du må søke NAV om permisjon på samme måte som om du skulle vært i en jobb. Dem regner ut hva du skal ha i permisjonspenger ut ifra dagpengesatsen din. Og mens du da er i permisjon blir dagpengene dine "fryst". Slik at hvis du ikke finner deg en jobb å gå tilbake til etter endt permisjon så kan du søke om å gå tilbake til dagpengesatsen du hadde før permisjon. Litt kronklete skrevet kanskje..Men håper du skjønte noe av det.
lene86k Skrevet 18. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. september 2009 da blir det å fortsette med dagpenger siden eg allerede har valg engangsstønad. Takk for svar, dette gjorde det litt lettere
Magisk babygull født 051009 <3 Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Jeg skjønner ikke helt, jeg.. Hvorfor har du valgt engangsstønad når du har krav på foreldrepenger? Jeg går selv på dagpenger, ble gravid i oppsigelsestiden og har ikke fått ny jobb. Uansett, det jeg har fått beskjed om er at jeg har krav på foreldrepenger på lik linje som arbeidstakere. Far har krav på permisjon. Det gjelder egen utregning for arbeidsledige: man får utbetalt et snitt av de 6 beste av de siste 10 måneders utbetalinger. Etter permisjonen kan man melde seg arbeidsledig igjen, dagpengene "fryses". Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå