Gå til innhold

IIIK! Ang ekteskapsinngåelse i USA. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal gifte oss i USA i mars og bestiller flybiletter nå. Så kom jeg på at dersom jeg skifter etternavn når jeg gifter meg, så stemmer jo ikke passet mitt lenger når vi skal hjem. Og heller ikke navnet på flybiletten! Hva gjør man da? Må jeg beholde mitt navn til vi kommer hjem? Man får vel ikke utstedt nytt noesk pass i AMerika? HJELP!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Du bytter navn og får nytt pass

2. Du venter med å bytte navn til du kommer hjem

3. Du lar være å bytte navn

4. Du ber mannen din om å bytte navn og lar ham "bale" med dette spørsmålet

Skrevet

Kan du ikke bare vente med å sende inn navneendringsskjema til du er kommet hjem?

Skrevet

Ville ringt passkontoret samt flyselskapet og hørt, tror forresten ikke det er et stort problem ettersom mange gifter seg i utlandet på ferie. Men du må vel uansett registrere navneskiftet og div i norge når dere er tilbake, så hvorfor ikke beholde navnet ditt til da? Du er jo ikke mindre gift av den grunn ;)

Gratulerer på forskudd forresten :)

Skrevet

Vinterflickan:

1. Kan ikke bare bytte navn for hans navn er "beskyttet"

2. Trodde man byttet idet man signerer protokollen

3. Jo, skal bytte navn

4. Nei, det går ikke :)

< eller > (?):

Må man ikke gjøre det på forhånd?

Tuppa:

Får vel ringe dem, så får jeg sikkert svar. TEnkte bare at det sikkert var noen her som hadde giftet seg i USA...

Og takk :))

HI

Skrevet

Nei, man bytter navn ved å sende inn skjema for navneendring til Folkeregisteret. Det er ikke automatikk i at det skjer ved giftemål for det er da mange som gifter seg som ikke bytter navn.

Å bytte navn er noe man kan gjøre nårtid som helst, men maks så så mange ganger per tiende år - eller noe slikt?

Skrevet

Vinterflickan:

Beklager mange spørsmål, men nå er jeg forvirret :)

Så det er ingen som bytter navn IDET de gifter seg? Når man signerer protokollen ved borgerlig vielse, skriver man pikenavnet da, selv om man vil hete noe annet som gift? Når man i bryllup annonserer Herr og Fru Hansen, så er det strengt tatt ikke rett, fordi navneendringsskjema fortsatt ligger i den røde postkassa?

Skrevet

Jeg giftet meg i mai 08 og da fikk jeg beskjed av passkontoret/politiet at så lenge navn på flybilletter og pass stemmer overens så gikk det bra selv om jeg hadde byttet navn. Jeg måtte bare unngå å signere med mitt nye etternavn når vi var på bryllupsreise. Reiste da på gammelt navn og pass. Men dette var innenfor europa da, så kan vel være det er strengere i USA..

Skrevet

Navneendringskjema ordner du deg noen uker i forkant av bryllupet her hjemme i Norge. På dette skjemaet skriver du hvilket navn du skal bytte til og fra hvilken dato det skal tre i kraft.

Du kan få det til å tre i kraft den dagen dere returnerer til Norge.

Skrevet

Å gifte seg og å bytte navn er to separate handlinger - akkurat som ved dåp: Dåpshandlingen er en ting og innsendelse av navn på barnet er en annen handling.

Man signerer med det navnet man har i det øyeblikket man gifter seg for det er det man heter når man inngår ekteskapet. Mange velger nok å bytte navn før vielsen slik at man kan signere med det nye navnet, men kan kan også bytte etterpå. Det fins også dem som ikke bytter navn, dem som bytter tilbake til pikenavnet da de ikke føler seg komfortabel med det nye navnet og det fins menn som bytter navn.

Så: Nei, du foretar ikke navnebytte ved å gifte deg. Det er noe du må gjøre ved å fylle ut et skjema og sende til Folkeregisteret.

http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/2002/Om-endring-av-navn---navneloven/

Skrevet

Uansett om hans navn er "beskyttet" så kan du bytte til hans navn, så lenge din samboer skriver under på at det er greit at du tar hans navn.

Dette gjorde vi. Jeg fikk nytt navn en mnd før vi giftet oss, siden vi giftet oss i USA. Vi valgte dette siden jeg ville være på bryllupsreise med mitt nye navn. Litt rart at da vi ble viet så ble jeg allerede kalt ved mitt nye etternavn, men det betydde jo ikke noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...