Gå til innhold

Hvor tidlig innførte dere leggerutiner, og hvor tidlig eget rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig begynte dere å legge babyen deres til fast tidspunkt på kvelden? Han lille saken min er ikke mer enn snart seks uker, men han er glad i å sove i sengen sin. Han sover godt på kvelden, men enn så lenge ligger han like gjerne i stua sammen med oss når vi ser på tv. Tenkte å begynne å legge han kl 19 etterhvert, men hvor tidlig er det vits i å lage rutiner rundt legging?

Og hvor tidlig har deres søte små fått eget rom? Nå ligger han i egen seng på vårt rom, funker fint det, men jeg sover litt dårlig av alle sovelydene hans.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte å legge lillegutt for kvelden i ega seng på vårt rom når han var rundt 2mnd. Begynte å legge han rundt kl 20 og gikk gradvis nedover (han legger seg nå 18.30-19) Flytta han nettopp inn på eget rom og nå er han 5 mnd. De anbefaler jo at babyene skal sove sammen med foreldrene fram til de er ihvertfall 6 mnd, men siden lillegutt sover ganske lett og ofte våknet av oss når vi la oss og når pappaen sto opp for å gå på jobb, valgte vi å flytte han inn på eget rom tidligere.

Han har også sovet rundt siden han var 3 mnd gammel.

Skrevet

Vesla på 5 uker legger jeg sammen med meg selv på kvelden, men tenkte å begynne å legge henne samtidig som de andre barna ut i neste uke en gang. I hvertfall prøve ;-)

Her har ungene lagt på vårt rom til de har vært 6-7 mnd gamle. De bør ikke flyttes på eget rom før 6 mnds alder, hvor mye det enn fristes, pga at å ligge på samme rom som foreldrene er med på å beskytte dem mot krybbedød siden de sover lettere på foreldrenes rom enn på eget rom.

Skrevet

Lillemor er 6 uker. Vi har begynt så smått den siste uka for da har sovingen hennes klaffet med leggetiden til eldstemann kl 19. Men hun våkner jo ca hver 3-4 time for mat altså. Sover sammen med oss foreløpig, men må desverre snart inn på eget rom pga plass. Vi har pustealarm i sengen hennes, babycall på rommet og dørene vidåpne... ellers hadde jeg ikke klart å sove.

Skrevet

Vi begynte ikke med rutiner før han var 3 mnd. Vi ønsket ikke å skape rutiner sånn uten videre, vi syntes det var best at babyen fikk styre døgnet sitt selv. Fram til han var 3 mnd sovnet han i hengevuggen sin der vi var og så tok vi ham med og la ham i sengen sin når vi la oss. Rundt 3 mnd begynte han å sovne for natten kl 23 hver kveld, så da ble det et naturlig tidspunkt å innføre leggerutiner og at vi la ham i sengen hans kl 23 hver kveld. Etterhvert har han selv justert tiden han vil legge seg. Fra ca 5 mnd var han nede i leggetid kl 21 og den har vi fremdeles nå 9½ mnd gammel. Han sover forøvrig til 10-11, så han får nok søvn selv om han legges "sent".

Han har ellers alltid sovet i egen seng, samsoving er ikke for oss. Da han var ca 5 mnd flyttet han på eget rom for da spiste han ikke om natten lenger. Det var herlig å få ham over på eget rom, slipper å bry seg om at lyder og lys kan vekke ham.

Skrevet

Rutinene begynte vi vel for alvor med da småen var 3 mnd. Vi begynte å legge ham da klokka var 8, og en måned senrere dalte det ned til klokka 7. Han var samme alder da han havna inne på eget rom også. Det hender at vi samsover litt, men dette er fordi det har vært noen supertrøtte netter hvor vi rett og slett bare ikke har hatt ork til å roe han på natta.. Men det er heøst bare ved sykdom/tennfrembrudd.

Skrevet

Vi begynte først med skikkelige leggerutiner da lillegull var 4 måneder og begynte med grøt om kvelden. Før den tid våknet han uansett i 22-23 tida og ville ammes, så da hadde vi han like godt oppe til vi selv gikk til sengs. Nå er lillegull 9,5 måned, og han deler fortsatt rom med oss. Vi har vært inne på å flytte han over på eget rom, men jeg syns det er litt skummelt, så jeg utsetter det nok enda et par måneder... :)

Skrevet

Fra han var2,5 mnd. Så at han ble trøttere og trøttere på kvelden, og har gradvis gått ned i leggetid de siste par ukene. Nå legger han seg rett etter storebror i halv åtte-tiden. Er snart 3 mnd. og vokner mellom 2-4 en gang for mat, for så å sove til 6-7-tiden. Og sover deretter til 9 ca.

Skrevet

Vi begynte med leggerutiner da vesla var 7 mnd. Orket ikke å stresse med det i sommerferien hvor vi var bortreist i 5 uker. Tok tid, men nå sovner hun rolig i sin egen seng kl 1830 hver kveld.

Vi flyttet henne inn på eget rom i går, hun blir 9 mnd om ca 1 uke.

Hun deler forøvrig rom med storebroren. Så er ikke så veldig alene.

Det har faktisk gått bra å legge henne 1830 og han 1900 to kvelder på rad. Hun har ikke våknet av at han skal legge ser.

Koselig for storebror å ha noen å dele rom med. Tror han synes det var litt urettferdig at han sov alene, mens vi 3 andre delte rom.

Han fikk forøvrig også eget rom rett før han fylte 9 mnd.

Skrevet

vi har hatt en form for leggerutiner helt fra vi kom hjem fra sykehuset. Han liker seg veldig godt i egen seng og sover hele natta. Vi begynte å legge han rundt kl 21 og så regulerte han det selv til rundt 18.30-19 som det er nå. Han sover fortsatt på vårt rom siden han bare er 3mnd.

Skrevet

Takk for mange gode innspill. Jeg ble litt glad da jeg så at dere alle hadde baby hos dere i starten og vel så det. Jeg trodde nesten jeg var unormal, har flere venner som har gitt baby eget rom med det samme de kommer fra sykehuset. Jeg har ikke eget rom klart til han ennå. Og ut fra hva dere skriver her skal jeg vente en god stund med det også. Det er jo også mest praktisk mtp amming om natta. Nå har han seng rett ved vår, trenger ikke gå ut av dyna en gang for å få han oppi til oss.

Så får jeg se litt på de leggerutinene etterhvert da. Han lille gutten vår er ikke helt i rutiner ennå hvertfall. Enkelte dager sover han som bare det hele dagen og er våken om kvelden og sånn som idag så har han stort sett sovet hele kvelden. Men det er vel ikke annet å vente av en seks uker gammel bebis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...