Gå til innhold

Bilsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er barna store nok til å bare sitte på pute???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen her er 4,5 år. Han bruker nå pute med rygg, og har gjort det i noen mnd nå. Men bare pute aner jeg ikke.

Skrevet

Begge mine barn sitter nå på pute, de er 7 og 9 år gamle. Jenta mi begynte med pute når hun var 6 år og gutten min når han var 6 1/2.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er nå, men husker at mine småbrødre fikk pute(uten rygg) når de vokste ut av det setet som festes til bilen, de var kanskje 3-4 år. Dette er jo da 12-15 år siden.

Hvorfor ikke bruke pute med rygg lengst mulig? Lillemor bruker pute med rygg i den ene bilen, hun er snart 4 år. I den andre bilen(som vi kjører mest og lengst turer) har vi sete som festes til bilen.(sete 2)

Skrevet

Det er vel LOV å ha berre pute frå 15 kg. Men det er vel og anbefalt å ha rygg med sidebeskyttelse og beltestyring fram til ungen ikkje lenger treng tilpassa bilsikring. Er det ikkje ved 140 cm, tru?

Skrevet

Det er lov å bruke bare pute (uten rygg) fra 15 kg men tidligst ved 3 år. Det er anbefalt å bruke pute med rygg fram til minimum 9 år, men helst 11 så sant høyden ikke blir for lang for dette. Kan barnet sitte i fastmontert stol lengre enn til 3 år, altså oppnå maksvekt på fastmonterte seter (tror det er 20 kilo på de fleste nå) så er det virkelig anbefalt, men det kommer jo veldig an på bilen.....Det kan bli utrolig tangt i noen biler.

Grunnen til at de anbefaler at barn sitter på pute med rygg så lenge er at selene ofte sklir og ikke er riktig plassert i forhold til barnet. Kan man ikke ha (pga plass) er det mulig å kjøpe selejusteringer som monteres og tilpasses barnet etterhvert som det vokser. Hadde det til sønnen min, og det funket veldig godt. Eneste minuset da er hodestøtten når barnet event. sovner....det må man og ta hensyn til.

Så kan man bruke pute med rygg er det virkelig å anbefale :)

Skrevet

begynte med pute (uten rygg) jenta når hun var 5 og gutten 4. Gikk til innkjøp av det, etter at vi hadde innbrudd i bilen, og 3 barnestoler med rygg ble stjålet:)

Nå bruker bare gutten pute(6,5 år) jenta har sluttet i sommer( er ca 1,44m høy, og 8 år)

Skrevet

Jenta vår på 10 bruker bare pute, av og til ikke den heller. Hun er 140 cm høy. Vi har lavtstående seler i bilen så de sitter fint på henne. Minsta på 6 bruker pute m/rygg, og nåde den som prøver å låne den stolen. Hun elsker den :). Tror nok hun kommer til å bruke den lenge ja. Hun har prøvd storesøsters pute men foretrekker sitt eget sete. Har hun med en venninne ber jeg alltid om at venninnen får sitte i sete og hun bruker pute. Hun er ikke alltid like happy men lar det passere. Tror de ofte merker at det er behaglig med sidestøtte og selen sitter godt på skuldren. Hun skal ihvertfall få ha setet så lenge hun ønsker, selv om hun etter loven kan bruke pute.. jeg føler meg mye tryggere når hun bruker setet (pute m/rygg). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...