EnJente_m_2Jenter Skrevet 18. september 2009 #1 Skrevet 18. september 2009 Hei hei, husker du at jeg slet så ekstremt med amming i 06 ? Fikk en liten jente via planlagt ks og hun var for tidlig født og full i gulsot. Ammingen gikk aldri. Jeg gikk lenge til ammehjelp på ullevål, prøvde ALT jeg kunne selv, men det gikk ikke. Helpumpet meg til hun var 10 mnd (Slet meg helt ut faktisk), noe jeg ikke har tenkt å gjøre igjen. Jeg har jobbet meg gjennom grunnen til planlagt ks, angst, og vil nå føde vaginalt. Hadde tom. tenkt å føde sete om jeg måtte, fordi jeg er SÅ innstilt på å få til ammingen. Vel, jeg har prøvd det meste, sonder, nesespray, sprøyte med lillefingeren, skjold og alle teknikker. ammehjelp, ammeeksperter på sykehus, helsestasjon og og og. Så jeg føler jo at jeg "kan" en del om det, men alikevel fikk vi det ikke til. Snuppa var alikevel for slapp og ville ikke. Jeg har pumpeds in style fra medela - verdens beste pumpe, men jeg håper jo å slippe å ty så mye til den denne gangen annet enn feks.. om jeg skal noe og pappaen må hjelpe litt til Vel, jeg har vært i kontakt med sykehuset og har blitt lovet enerom hvor også pappa kan overnatte (delvis pga angsten sist, men også fordi jeg sterkt har ønsket dette slik at jeg får ro til amming). Jeg er lovet at ammefolkene på sykehuset skal ta seg godt av meg når mnin baby kommer. I mitt fødsels/ønskebrev, står det egentlig rent lite annet enn at : JEG VIL OG SKAL FÅ TIL AMMING ! Jeg har gro sine bøker, lest de om og om igjen og har sett dvdeen som følger med ammeboka og og og Vel, som du ser så vil jeg amme ! Jeg er fullstendig klar over at det ikke er sikkert det går, men jeg vet at jeg har meeer enn melk nok. Har fått melk allerede og jeg lekker bare jeg tenker på babygråt. Jeg går ikke rundt og tenker på dette hele tiden, i det hele tatt, men om det er noe jeg tenker på ved fødsel og det å få dette nye barnet, er ammingen. Jeg VIL få det til, enkelt og greit. Det jeg nå lurer på er om du har noen tips til meg, som jeg selv skal huske på når jeg er på sykehuset. Hvor lang tid kan/skal det gå før man faktisk prøver å amme for første gang etter baby er ute ? Jeg vet jo at jeg får hjelp på sykehuset nå, men sykehuset (ullevål) sviktet meg fælt første gangen. Jeg fikk ikke hjelp og de sa til meg at dette aldri kom til å gå, allerede dagen etter fødsel. Så ja jeg er litt nervøs for dette og tenkte at du kanskje hadde noen enkle tips/råd som jeg selv kan ta med meg
Expat Skrevet 18. september 2009 #2 Skrevet 18. september 2009 Hei! Du kan jo det aller meste allerede...og hvert barn er forskjellig, jeg vet ikke om du husker "sauen" fra dib, hun slet som fy med førsten mens nr to har nå gått kjempebra! Om god start er det noe lurt du kan tenke på. Så sant det ikke er noe galt med baby etter fødsel bør hun rett på magen din og opp mot kløften. Der skal hun få snuse seg frem til puppen selv. IKKE legg henne til, la henne være der oppå deg og la henne finne frem. Hun slikker kanskje litt på, er du heldig så tar hun brystet der og da. Husk at magen hennes er på størrelse med en klinkekule så det er ikke mye hun kan få i seg. Dette kan ta en time før hun finner ut av dette, og er deres unike kosestund. Måling og alt det der kan jm gjøre senere, du og pappan og baby bør få den roen sammen. Etter en to tre timer blir hun veldig trøtt og rundt den tiden passer det med måling og vasking og alt det der. Og bading, tre fire timer badetid gjør ikke egentlig puppen så slitesterk, om du vil føde i vann... Kanskje tørk opp oventil litt før pressing slik at huden din tåler en støyt. Ta salve på før bading kanskje, purelan/vaselin for å beskytte mot fukten. Får du en liten umulius igjen, så husk at delamming er en løsning... Og at du kan pumpe. Og få det til på brystet senere. Og allikevel være en kjempebra mamma.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 18. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. september 2009 Takk for svar Jeg har ikke tenkt å føde i badekar, så det problemet får jeg sikkert ikke, med mindre jeg plutselig får kjempelyst til det når ting skjer hehe dette med at de kan vente litt med måling etc skal jeg jammen si ifra om. Ungen vokser ikke eller legger på seg så mye på et par timer, så det kan jo som du sier fiiint vente litt ! Håper det går bra jeg ønsker det sååå sterkt. Man må jo huske at hvert barn er forskjellig som du sier, og jeg trenger jo ikke å slite denne gangen, selv om det gikk dårlig sist. I tillegg er det jo et bra utgangspunkt at jeg ikke slet, men baby. Altså, det hørtes ego ut, mente det ikke slik, men hadde jo vært verre om jeg ikke hadde melk etc. Problemet ligger heldigvis ikke der ! Flott jobb du gjør, hjelpe folk og gi tips ! Tusen takk for det igjen
Expat Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Med termin på gang i dag og slikt så kan det jo hende jeg blir borte fra nett etterhvert, men om du kontakter ammehjelpen sitt sentralkontor på mail og spør om de kan videresende mail til Expat så kommer det frem
EnJente_m_2Jenter Skrevet 19. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2009 Okei tusen tusen takk Når har du termin da ? Og hvor mange barn har du ? Jeg venter som sagt min andre jente (tror de). Termin 19 oktober !
Expat Skrevet 19. september 2009 #6 Skrevet 19. september 2009 I går Har en jente fra før og her kommer det visst en til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå