Gå til innhold

Cyste på eggstokken; hva gjør man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har fått beskjed om noe liknende; "på CT synes en 2-3 cm stor væskefylt greie til venstre for uterus, mest sannsynlig en ovarialcyste" Hva da? Jeg har bestilt tilme hos gyn jeg, men det er tre måneder siden denne ble oppdaget. Jeg har bare ikke fått beskjed før jeg selv har lest epikrisen...Og jeg har aldri hatt noe sånt før

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Man gjør vel egentlig ingenting... er ikke noe å gjøre sa legen til meg. Hvis det er sånne "vanncyster"...

Bare å vente til de sprekker og bære over med det.. Fytti katta det er vondt da:( Første gang det skjedde ble jeg lagt inn til full undersøkelse for de trodde det var blindtarmen ( omtrent samme smerten,ja) -men det går over innen omtrent to timer.

Jeg har fått henvisning til tidligere UL pga at jeg er plaget med sånne, bare for å se om det er noen der nå og sånn.. Sikkert ikke noe å gjøre, men da vet jeg litt om hva som er i vente... hehe.. Mener jeg har hørt at de stikker hull på dem noen ganger, men kan hende det er feil...

De cystene kan komme og gå uten at du merker dem også, så det er ikke alltid smertefullt:)) Dårlig at du ikke har fått noen god forklaring på dette, jeg hadde aldri hørt om det før jeg fikk det selv...

Lykke til!!

Skrevet

Ingenting. Mest sannsynlig er det en vanncyste og de forsvinner stort sett av seg selv. Det kan være et endometriom, altså en blodfylt cyste, og disse kan finne på å ikke forsvinne av seg selv - selv om de stort sett gjør det. Det er ikke nødvendigvis noe problem det heller, med mindre de vokser og truer med f.eks å skade eggstokken, da vil de bli operert bort.

Skrevet

Kan ikke hjelpe for at jeg er ganske redd det kan være noe alvorlig....

Skrevet

Jeg har gått til veldig mye ultralyder siste halvannet året pga assistert befruktning, og slike cyster dukker opp av og til. Vanncystene har forsvunnet av seg selv. Helt ufarlig og slett ikke uvanlig.

Er du bekymret skal du selvsagt be om en gynekologtime og få tatt en titt på den.

Skrevet

Er det vanncyste når de skriver "væskefylt?" eller kan det være andre ting som cysten er fylt med og som inngår i definisjonen "væskefylt"? Jeg har fått time til UL på gyn om to uker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...